Vragen aan instructeurs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
delu
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 22:27

Vragen aan instructeurs

Bericht door delu »

Beste instructeurs,

Ik ben een Nederlandse rijinstructrice. Geef zelf auto, motor-en bromfietsrijles. Inmiddels doe ik dit 10 jaar. Ik woon zelf kort bij de belgische grens en de verbazing is echt groot als ik lees wat de verschillen zijn tussen de Nederlandse en Belgische manier van lesgeven.

Althans vooral de "gemakkelijke" manier waarop je in Belgie je rijbewijs kunt halen. Hoe bekijken jullie dit zelf of ervaren jullie dit misschien juist helemaal anders??

Ik wil graag weten hoe jullie instructeur zijn geworden, hoelang de studie duurde, wat de moeilijkheidsgraad is en of jullie na jullie opleiding een eigen rijschool kunnen starten e.d....Hoe je examinator kunt worden en ga zo nog maar even door.

Lijkt me leuk om er achter te komen waar nu de grootste verschillen zitten.

Heb net ook een theorieexamen gemaakt maar ook hier enorm veel verschillen.

Graag hoor ik van jullie...
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In België kan een leerling vanaf 17 jaar een voorlopig rijbewijs B krijgen om te leren rijden met een begeleider (voorbeeld papa) (36 maand gelig).

Als de leerling minimum 20 uur praktijkes volgt in een erkende rijschool, krijgt hij van de rijschool een bekwaamheidsattest en kan hij daarmee een voorlopig rijbewijs B krijgen om alleen te rijden (zonder begeleider) (18 maanden geldig)

In België zijn er erkende rijscholen (www.gratisrijbewijsonline.be/rijscholen) Zij hebben een erkenningsnummer gekregen en dit wil zeggen dat zij voldoen aan strenge eisen en normen. De gebrevetteerde instructeurs die er les volgen moeten jaarlijks 12 uur verplichte bijscholing volgen. Deze rijscholen worden ook geïnspecteerd door de overheid.

Er zijn ook rijinstructeurs die, zonder te werken voor een erkende rijschool, rijles gegevn. Deze instructeurs hebben geen erkenningsnummer van erkende rijschool en moeten geen bijscholingen volgen. Zij kunnen ook geen bekwaamheidsattest leveren.

Om gebrevetteerd rijinstructeur te worden moet je een speciale degelijke opleiding volgen en slagen voor het examen;

Een gebrevetteerd rijsinstructeur kan niet zomaar een erkende rijschool openen. Hij moet daarvoor extra opleiding volgen.

De Belgische wegcode is op veel punten verschillend van de Nederlandse.
Gast

Bericht door Gast »

Ongelofelijk dat je in Belgie zonder rijbewijs kunt rijden...maar jullie denken vast ongelofelijk dat je in Nederland zoveel rijlessen nodig hebt! :D

Hier beginnen de mensen met een eerste rijles totdat ze geslaagd zijn onder begeleiding van een instructeur. Een kandidaat heeft momenteel gemiddeld 45 uur les nodig om te kunnen slagen. Helaas gebeurd het zeer regelmatig dat er mensen tussen zitten die ook nooit zullen slagen.

Hoe leren jullie de mensen om een rotonde op te gaan. Wij leren de mensen om bij het oprijden de rotonde te behandelen als wat we bij een kruispunt qua richting aangeven ook zouden doen en bij het verlaten de richting aan te zetten naar rechts als die nog niet aan staat. Wat ons in Nederland opvalt is dat de Belgische bestuurders vaak bij het oprijden de richting naar rechts aan zetten maar vervolgens wel rechtdoor rijden....wat gigantische gevolgen kan hebben natuurlijk! Ik neem aan dat jullie dit als instructeurs zo niet aanleren?

Hoe krijgen jullie de mogelijkheid om als 17 jarige met b.v. de papa al te gaan rijden? Moeten er dan ook al lessen gevolgd worden? En zo ja hoeveel? En wat kosten de rijlessen bij jullie gemiddeld? Ik heb het idee dat het bij ons iets goedkoper is. Hier vraagt men gemiddeld 40 euro per uur.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ongelofelijk dat je in Belgie zonder rijbewijs kunt rijden...maar jullie denken vast ongelofelijk dat je in Nederland zoveel rijlessen nodig hebt! :D
Tot we er de resultaten inzake verkeersONveiligheid even naast leggen ... :oops:

Een kandidaat heeft momenteel gemiddeld 45 uur les nodig om te kunnen slagen.
Dat is hier zo ongeveer onvoorstelbaar.
Zelfs de 20 uren-opleiding wordt door velen reeds als veel te duur aanzien.

Uiteindelijk rijden Belgische kandidaat bestuurders wel (soms veel) meer dan 45 uren voor ze examen gaan doen, omdat ze alleen of met een begeleider verder kunnen oefenen.
Maar dat zijn dan geen of niet allemaal professionele uren rij-opleiding.

Hoe leren jullie de mensen om een rotonde op te gaan. Wij leren de mensen om bij het oprijden de rotonde te behandelen als wat we bij een kruispunt qua richting aangeven ook zouden doen en bij het verlaten de richting aan te zetten naar rechts als die nog niet aan staat.
De regeling is in NL hetzelfde als wat de Belgische verkeersreglementering oplegt - richtingaangeven bij oprijden mag, bij afrijden moet het - dus dat wordt ook hier zo aangeleerd.


Wat ons in Nederland opvalt is dat de Belgische bestuurders vaak bij het oprijden de richting naar rechts aan zetten maar vervolgens wel rechtdoor rijden....wat gigantische gevolgen kan hebben natuurlijk! Ik neem aan dat jullie dit als instructeurs zo niet aanleren?
Dat valt ons hier ook op ... :oops:

Uiteraard wordt dat zo niet aangeleerd in de rijscholen.
Maar talrijke Belgische bestuurders hebben nooit rijschool gevolgd ...

Hoe krijgen jullie de mogelijkheid om als 17 jarige met b.v. de papa al te gaan rijden?
Dat kan inderdaad.

Theorie-examen succesvol afleggen en een voorlopig rijbewijs B met begeleider gaan afhalen.
En dat is het dan ...

Begeleider kiezen, en rijden maar.
Deze rijopleiding staat of valt dan ook met de begeleider.


Examen afleggen kan vanaf 18, en de kandidaat moet minstens 3 maanden in bezit zijn van een voorlopige rijbewijs B.


Moeten er dan ook al lessen gevolgd worden?
Neen.

Je kan in België een rijbewijs B behalen zonder 1 enkel uur professionele rijopleiding te volgen, zowel theoretisch als praktisch.

En zo ja hoeveel?
Er moeten alleen rijlessen gevolgd worden indien de kandidaat bestuurder zonder begeleider wil rijden.
Minstens 20 uur rijles + bekwaamheidsattest van de rijschool krijgen - eigenlijk een attest dat de instructeur(s) vinden dat de kandidaat voldoende voertuigbeheersing heeft om alleen verder te mogen oefenen.


Na elke 2 mislukte pogingen voor het praktijk-examen, moet telkens minstens 6 uur rijles gevolgd worden.

En wat kosten de rijlessen bij jullie gemiddeld? Ik heb het idee dat het bij ons iets goedkoper is. Hier vraagt men gemiddeld 40 euro per uur.
Klopt - als je per uur kijkt tenminste.
Hier ligt dat uurtarief merkelijk hoger , zo'n 50-55 euro.

In totaal betaalt men in NL uiteindelijk wel een hoop meer dan hier.


In België - en voornamelijk Vlaanderen dan - leeft en groeit het idee dat alles waar men niet graag voor betaalt maar "gratis" moet zijn ...
delu
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 22:27

Bericht door delu »

Zijn er in Belgie ook regels met betrekking tot de minimum lesprijzen? Hier in Nederland is het heel moeilijk om een paar euro meer te vragen. Zodra je dat doet lopen de klanten al heel snel naar de concurrent. Kan van jullie uurprijs alleen maar dromen :roll: Dan zijn jullie lonen ook vast een stuk aantrekkelijker dan hier....wij moeten wel voor onseigen beginnen willen we er iets aan verdienen....In loondienst verdient een instructeur gemiddeld 13 a 1500 euro netto per maand met een 40-urige werkweek. (ongeveer 2100 bruto)

Hoe wordt je bij jullie examinator? Zijn daar nog eisen aan verbonden. In Nederland hebben ze de belachelijke voorwaarde dat er juist geen voorwaarden zijn eigenlijk. Men kan zelfs zonder enig instructiebewijs examens gaan afnemen. Ik heb zelf mijn rijbewijs gehaald toen ik 17 was en ging lesgeven op mijn 19e. Komt er een nieuwe examinator aan die mij gaat vertellen waarom een leerling zakt terwijl hij er totaal geen verstand van heeft! :? ....maar wel de vrouw van of een goede bekende van een andere examinator... :x

Wat leren jullie de kandidaten vooral in die 20 lessen? Dus waar draait het vooral om? Inzicht, bediening, kennis, Bijzondere verrichtingen of misschien het spiegelwerk? Waar ligt de nadruk vooral op? Waar zakken de kandidaten vooral op?

Hoelang duurt jullie studie voor instructeur? Is het voltijds te volgen of in de avonduren? En wat zijn de globale kosten.

Bij ons duurt de studie gemiddeld anderhalf jaar. Voltijds eventueel te volgen in 8 a 12 maanden. Zonder verplichte stage. Totale kostenplaatje ongeveer 5500 euro per opleiding. Een examen kost gemiddeld 250 euro dus als je zakt ben je al snel heel wat duurder uit als je bedenkt dat er ongeveer van de 5500 euro al 1250 euro aan examengeld bij zit.

Voor de motor kost dit net zo veel. Wel mogen wij gelijk aan de slag met een eigen bedrijf. Wat zeer zeker niet altijd aan te raden is maar dat terzijde....
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Eugeen schreef
In België zijn er erkende rijscholen (www.gratisrijbewijsonline.be/rijscholen) Zij hebben een erkenningsnummer gekregen en dit wil zeggen dat zij voldoen aan strenge eisen en normen. De gebrevetteerde instructeurs die er les volgen moeten jaarlijks 12 uur verplichte bijscholing volgen. Deze rijscholen worden ook geïnspecteerd door de overheid.
In plaats van volgen zullen je geven bedoelen neem ik aan.

Eugeen ik geef al 15 jaar les in een rijschool en heb nog nooit een minuut bijscholing gevolgd :?: :?:

@ Delu

Mijn opleiding heeft ongeveer 1 jaar geduurd en om je een idee van moeilijksgraad te geven kan ik je zeggen dat we met 40 personen in de klas zaten en met 33 op examen geweest zijn omdat er 7 mensen onderweg opgaven wegens te moeilijk.

Van die 33 waren er maar 2 geslaagd van de eerste keer en dat waren mijn ex-vrouw en ik :wink:

Over het feit dat men in ons land zonder rijschool (dus gemakkelijk) aan dit roze papiertje kan geraken zou ik me eerder schamen dan er trots op te zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Zijn er in Belgie ook regels met betrekking tot de minimum lesprijzen?
Ik dacht maximumprijzen, ongeveer 53 € /uur.
Hier in Nederland is het heel moeilijk om een paar euro meer te vragen. Zodra je dat doet lopen de klanten al heel snel naar de concurrent. Kan van jullie uurprijs alleen maar dromen Dan zijn jullie lonen ook vast een stuk aantrekkelijker dan hier....wij moeten wel voor onseigen beginnen willen we er iets aan verdienen....In loondienst verdient een instructeur gemiddeld 13 a 1500 euro netto per maand met een 40-urige werkweek. (ongeveer 2100 bruto)
Netto per maand ongeveer hetzelfde. (belastingen liggen in België iets hoger)
Hoe wordt je bij jullie examinator? Zijn daar nog eisen aan verbonden. In Nederland hebben ze de belachelijke voorwaarde dat er juist geen voorwaarden zijn eigenlijk. Men kan zelfs zonder enig instructiebewijs examens gaan afnemen. Ik heb zelf mijn rijbewijs gehaald toen ik 17 was en ging lesgeven op mijn 19e. Komt er een nieuwe examinator aan die mij gaat vertellen waarom een leerling zakt terwijl hij er totaal geen verstand van heeft! ....maar wel de vrouw van of een goede bekende van een andere examinator...
Stage lopen en examens afleggen. Vele examinatoren zijn ex-instructeurs.
Wat leren jullie de kandidaten vooral in die 20 lessen? Dus waar draait het vooral om? Inzicht, bediening, kennis, Bijzondere verrichtingen of misschien het spiegelwerk? Waar ligt de nadruk vooral op? Waar zakken de kandidaten vooral op?
Voldoende veilig en correct leren rijden, zodat de leerling zonder begeleider verder kan oefenen met een voorlopig rijbewijs (max. 18 maand).
Alle aspecten worden zoveel mogelijk doorgenomen.
Hoelang duurt jullie studie voor instructeur? Is het voltijds te volgen of in de avonduren? En wat zijn de globale kosten.
Opleiding gespreid over 3 maand, 1 (zater)dag per week. Kost ongeveer 600 €. Daarna minstens 200 uur stage.
Bij ons duurt de studie gemiddeld anderhalf jaar. Voltijds eventueel te volgen in 8 a 12 maanden. Zonder verplichte stage. Totale kostenplaatje ongeveer 5500 euro per opleiding. Een examen kost gemiddeld 250 euro dus als je zakt ben je al snel heel wat duurder uit als je bedenkt dat er ongeveer van de 5500 euro al 1250 euro aan examengeld bij zit.
Examengeld? Ik dacht zelfs gratis in België. slaagpercentage: ongeveer de helft.
Voor de motor kost dit net zo veel. Wel mogen wij gelijk aan de slag met een eigen bedrijf. Wat zeer zeker niet altijd aan te raden is maar dat terzijde....
Enkel in loondienst.

Om zelfstandig een rijschool op te starten moet je ook het brevet theorielesgever behalen. Minstens 5 jaar lesgeven (praktijk en theorie) en dan kun je ten vroegste examens afleggen voor rijschooldirecteur.
Je hebt een erkenning nodig van het ministerie en je moet aan (redelijke) zware eisen voldoen. B.v. leslokaal waar je x aantal leerlingen kunt plaatsen, ontvangstruimte + sanitair, oefenterrein, leswagens...

meer weten? klik: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm
>Weg - Rijbewijs - Rijscholen & Examencentra
of neem contact met de directie van een rijschool.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 26 nov 2008, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

@ Benny.
De gebrevetteerde instructeurs die er les volgen moeten jaarlijks 12 uur verplichte bijscholing volgen.
Normaal moet een werkgever minstens 2 dagen (betaalde) bijscholing voorzien volgens één of andere CAO.
De werknemer moet zelf de aanvraag indienen bij zijn werkgever en dan is de werkgever ook verplicht de opleiding aan te bieden.
Je moet er dus eerst zelf naar vragen bij je baas.
Meer info bij de vakbond.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

@de rijprof, een examen kost in belgië 36€ per examen. en 15€ om de theorie af te leggen.



[mod] Dit zijn de prijzen voor de examens van kandidaat bestuurders [/mod]
Gast

Bericht door Gast »

Begrijp ik dat een praktijkexamen 36 euro kost???? :shock: Wat verdienen die examinatoren dan? Hier kost een examen voor de kandidaat gemiddeld tussen de 175 en de 225 euro!

Opgesplitst een gedeelte voor de examinator en een gedeelte voor de rijschool....

Theorieexamen kost 32 euro ongeveer!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

@ Gast
@ Karl,
Lees eerst eens wat vooraf de vraag was.
Dit item gaat over de examens die rijschoolinstructeurs moeten afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Begrijp ik dat een praktijkexamen 36 euro kost???? :shock: Wat verdienen die examinatoren dan? Hier kost een examen voor de kandidaat gemiddeld tussen de 175 en de 225 euro!

Opgesplitst een gedeelte voor de examinator en een gedeelte voor de rijschool....

Theorieexamen kost 32 euro ongeveer!
De 36 euro betaal je voor je examen maar dit heeft niets met de rijschool te maken.

De rijschool moet je 2 uren betalen wat dus meestal neerkomt op 2x 53 euro.

Dus een praktijkexamen kost eigenlijk 36 + 106 euro wat neerkomt op 142 euro

Als je zonder rijschool op examen gaat kost het je natuurlijk maar 36 euro + je eigen naft.

Graag had ik gehad dat je inlogd als je post want ik denk dat ik tegen delu bezig ben maar ben niet zeker :wink:

Voor alle duidelijkheid dit gaat over een gewoon praktijkexamen en niet over een examen voor instructeurs.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Haha ja inderdaad sorry. Die hierboven genoemde namen van delu en gast dat ben ik. Vergat me in te loggen.
:wink:


Maar dan is het examen al een stuk duurder dan ik dacht. Kon me het ook niet voorstellen eigenlijk!

Jammergenoeg is het nog steeds een beroep die behoorlijk wordt ondergewaardeerd!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Jammergenoeg is het nog steeds een beroep die behoorlijk wordt ondergewaardeerd!
Gelukkig meestal niet door de leerlingen :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Qua veiligheid voor leerlingen:
Ik rij nu al even met een L.
En ik heb het al genoeg meegemaakt dat één of andere held mij probeert
in te halen op onvoorstelbare soms bijna accident-veroorzakende manier. Terwijl ik mij schoon aan de maximumsnelheid houdt

Ik vind rijden met een L tegenwoordig, uiterst gevaarlijk en zou het liever zien zoals in Nederland.
Eigenlijk, naar mijn mening zou het een optie moeten zijn in het opleidingsplan op school.

Maar ja wie ben ik hé :)
Plaats reactie