Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
FG99

Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door FG99 »

Hallo,

Op het voorlopig rijbewijs met begeleider staat dat men op wettelijke feestdagen niet mag rijden. Zal de politie hier moeilijk over doen? En wat zijn de consequenties? En waarom is zo'n regeling eigenlijk ingesteld?

Alvast bedank!
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ze gaan zeer moeilijk doen want je rijdt op dat ogenblik met een voertuig zonder daarvoor een geldig rijbewijs te hebben.

Stel dat je een ongeval hebt, dan zal ook de verzekering vaststellen dat jij een voertuig bestuurde zonder daarvoor een geldig rijbewijs te hebben. Ze zal alle schade op u kunnen verhalen.

In een ander topic staat een gelijkaardige vraag van een jongen die door de politie tijdens het weekend werd betrapt.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Door de dag mag je toch rijden? Enkel 's avonds (na 22u tot 6u 's ochtends) niet ;-)
Gast

Bericht door Gast »

Dat weet ik niet? Op mijn rijbewijs staat:

"De houder mag niet sturen van 22u tot 6u 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen."

Wordt daarmee bedoeld dat je op vrijdag, zaterdag & zondag + feestdagen wel overdag mag rijden?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het is enkel verboden tijdens die avond en nachturen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Wordt daarmee bedoeld dat je op vrijdag, zaterdag & zondag + feestdagen wel overdag mag rijden?
Van 06:01u tot 21:59u mag je op zo een dagen zeker rijden. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Je valt vermoedelijk over
de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen
Dit wil niet zeggen dat je niet mag rijden op de avond voor de wettelijke feestdag en de hele wettelijke feestdag, maar in jouw geval betekent dit concreet dat je niet mag rijden van 22u tot 6u 's anderendaags op 10/11 en van 22u tot 6u 's anderendaags op 11/11.

10/11 is de vooravond van de wettelijke feestdag.
11/11 is de feestdag zelf.

Duidelijker zo?
Feestdagrijden

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Feestdagrijden »

Ik kom in dit topic gevallen via Google, maar de voorwaarden blijven mij toch onduidelijk:

Betekent "de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen": gisteravond (vanaf 22u, dag voor feestdag) en vandaag (ganse dag, feestdag) niet autorijden?
Of is het werkelijk zoals het in dit topic geschreven staat: enkel de avonden niet rijden (vanaf 22u tot 6u), maar wél de feestdag zelf (vanaf 6u 's ochtends natuurlijk pas)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Het gaat enkel over de nachten(22.00 tot 06.00u).

Overdag mag je ook rijden op feestdagen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Feestdagrijden schreef: Of is het werkelijk zoals het in dit topic geschreven staat: enkel de avonden niet rijden (vanaf 22u tot 6u), maar wél de feestdag zelf (vanaf 6u 's ochtends natuurlijk pas)?
In de praktijk :

Je mocht gisterenavond (pasen) vanaf 22 uur dus niet rijden tot vanmorgen (paasmaandag) 6 uur, en evenmin vanavond (paasmaandag) van 22 uur tot dinsdagmorgen 6 uur.
Gast

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

:D Ik snap het eindelijk! Ontzéttend bedankt voor jullie antwoorden allebei!
(Ik wist dat technisch gezien wel, maar mensen blijven maar zeggen: "Ah ja en dan mag je in het weekend en op feestdagen niet rijden he?", waardoor ik toch keer op keer in twijfel val...)
Emmely

Re: Rijden op feestdagen

Bericht door Emmely »

Hallo,

Mag je met een voorlopig rijbewijs rijden op feesten na 6 uur s´morgens.

Groetjes
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Rafael »

Wanneer mag je niet rijden met een voorlopig rijbewijs
  • van vrijdagavond 22u00 tot zaterdagochtend 06u00
  • van zaterdagavond 22u00 tot zondagochtend 06u00
  • van zondagavond 22u00 tot maandagochtend 06u00
  • van de avond vóór een wettelijke feestdag 22u00 tot de ochtend van die wettelijke feestdag 06u00
  • van de avond van een wettelijke feestdag 22u00 tot de ochtend van de volgende dag 06u00
Op feestdagen mag je dus rijden van 6u tot 22u.
Tiebe

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door Tiebe »

Mag ik dan wel op maandag bv door de nacht rijden of ook niet want er staat pas achter vrijdag zaterdag en zondag van 22-6 uur
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijden met feestdag (11 november), voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Vanaf 06:00 uur de volgende dag.
Plaats reactie