alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde kom?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde kom?

Bericht door Gast »

Ik ga naar de rijschool en mijn broer ook. En de instructeur van mijn broer zei dat je voetgangers alleen maar voorrang moet geven bij een zebrapad in de bebouwde kom.

Terwijl je die altijd voorrang moet geven tenzij het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of als er lichten staan.

Maar zijn instructeur blijft maar voet bij stuk houden dat je een voetganger bij een zebrapad alleen voorrang moet verlenen als je je in de bebouwde kom bevind. Is dit zo? Nee toch
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Voor zover ik kan zien wordt er hier niet gesproken over binnen of buiten de bebouwde kom.

Je moet dus altijd en overal voorrang geven aan een voetganger die op het punt staat om op een zebrapad over te steken.

Misschien dit eens laten lezen aan de instructeur?

Dit artikel negeren is overigens een overtreding van de derde graad en kan bestraft worden met een onmiddelijke inning van 150 euro.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

xantingo schreef:40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Voor zover ik kan zien wordt er hier niet gesproken over binnen of buiten de bebouwde kom.

Je moet dus altijd voorrang geven aan een voetganger die op het punt staat om op een zebrapad over te steken.

Misschien dit eens laten lezen aan de instructeur?
Heb ik daarjuist een screenshot van genomen. Maar mijn broer begon te twijfelen daarover. Er waren nog een paar dingen, maar die heb ik al volledig verbeterd.
Zoals bij het keren in een straat door steken. Moest je bij het naar achter rijden ook je richtingaanwijzer naar rechts aandoen omdat je naar rechts zou draaien.
Maar toen heb ik http://users.skynet.be/derijprof/frameset1206GV.htm laten zien aan mijn broer en daar wordt op getoond dat je die rechter richtingaanwijzer niet moet.

Ik snap ook niet hoe de rij instructeur erbij komt van alleen voorrang verlenen bij een zebrapad alleen in de bebouwde kom.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik snap ook niet hoe de rij instructeur erbij komt van alleen voorrang verlenen bij een zebrapad alleen in de bebouwde kom.
Ik snap het ook niet :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Ik denk dat de rij-instructeur zijn naslagwerk eens moet bekijken.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde ko

Bericht door digital »

Anonymous schreef:Maar zijn instructeur blijft maar voet bij stuk houden dat je een voetganger bij een zebrapad alleen voorrang moet verlenen als je je in de bebouwde kom bevind. Is dit zo? Nee toch
De instructeur heeft het mis.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

nee, dat van die bebouwde kom dat gaat over voorrang verlenen aan een autobus die uit zijn halte vertrekt. Die moet je buiten de bebouwde kom geen voorrang verlenen, binnen wél.
Heeft jouw broer die twee niet door elkaar gehaald? :roll:
groetjes, Lieve
g4s

Re: alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde kom?

Bericht door g4s »

op een baan van 70 per uur moet ik stoppen voor een zebrapad j of nee
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde kom?

Bericht door Stefan Peeters »

Ja.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: alleen voorrang verlenen bij een zebrapad in bebouwde kom?

Bericht door Inazuma »

g4s schreef: 04 aug 2022, 09:06 op een baan van 70 per uur moet ik stoppen voor een zebrapad j of nee
Als er een voetganger oversteekt of wil gaan oversteken: ja ...
Plaats reactie