Een aantal onzekerheden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Een aantal onzekerheden

Bericht door Gast »

Volgende maand ga ik mijn praktisch rijexamen afleggen. Ik heb geen rijschool gevolgd en oefen met begeleider (voorlopig rijbewijs).

Nu ben ik wel over een aantal dingen onzeker, en heb dus nog een aantal (detail)vragen:

1. Het is best om in neutraal te staan voor bv een rood licht, omdat de koppeling te lang induwen bij stilstaan niet goed is voor de auto (kennis van me was daardoor gebuisd). Nu vraag ik me af, als je wacht op je tegenliggers om links in te slaan bij een kruispunt, is het dan toegelaten je koppeling in te duwen en al in eerste te schakelen zodat je snel kan reageren als er geen tegenliggers meer zijn?

2. Die voorrang, ik ken perfect de regels maar: als je net een weg oprijdt en je hebt bv een 'u rijdt op een voorrangsbaan' bord daardoor niet gezien omdat de afslag waar jij van kwam achter dat bord gelegen is, hoe weet je dan dat je op een voorrangsbaan rijdt? Nog andere kenmerken? (deze situatie genomen als er ook bij volgende zijstraten geen rode borden met "u hebt voorrang op de mensen van rechts" aanwezig zijn, wat vaak het geval is heb ik gemerkt...)

3. Er zijn soms wegen waar ook echt geen enkel voorrangsbord te bespeuren is. Bv op een weg in mijn buurt waar je 50 mag rijden, met rijstroken. Er zijn links en rechts vele afslagen, allemaal 30-zone straatjes. Auto's die van die straatjes komen, stoppen automatisch, wat logisch is. Aangezien er geen borden waren heb ik dus voorrang verleent aan die van rechts, strikt volgens de regels. Maar telkens ik dit doe, schrikt die andere chauffeur precies, alsof het "niet gedaan wordt". Zelf vind ik het ook niet logisch om voor die auto's te stoppen en voorrang te verlenen aan iemand die van een 30-zone straat komt terwijl er véél auto's achter je rijden... Hoe zit dat nu juist?

Mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

1.
Je mag zelf kiezen in 1ste met de koppeling ingedrukt of in neutraal.
Zorg dat je onmiddellijk kunt vertrekken. Het is met moderne auto's helemaal niet slecht voor de auto als je ontkoppelt als je in eerste versnelling staat.
Die kennis van jou was zeker niet daarvoor gebuist. Larie.

2.
Het verkeersbord voorrangsweg staat in België voorbij het kruispunt.
De rode borden met "u hebt voorrang op de mensen van rechts" ken ik niet. Misschien bedoel je ' je krijgt voorrang op het volgende kruispunt?'
Bord met dikke pijl?

3.
Wanneer je geen borden betreffende de voorrang hebt en geen verkeerslichten of bevoegd persoon, geldt gewoon de regel dat je voorrang aan rechts moet verlenen.
Dat sommigen daar raar van opkijken, heeft eerder te maken met het ongediciplineerd gedrag van de meerderheid van de bestuurders.
Typisch Belgisch.
Rem vroeg genoeg af zodat je tijdig met je stoplichten je achterliggers verwittigt en geef voorrang zoals het hoort.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een aantal onzekerheden

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: 1. Het is best om in neutraal te staan voor bv een rood licht, omdat de koppeling te lang induwen bij stilstaan niet goed is voor de auto (kennis van me was daardoor gebuisd).
.

Maakt weinig uit, als je maar zorgt dat je de koppeling helemaal indrukt als je in versnelling blijft staan wachten :!:

In theorie is het ietwat sletiger voor de hydraulische pomp die de 2 kanten van de koppeling uit elkaar drukt om de hele tijd de koppeling ingedrukt te houden.
In de praktijk slijt dat onderdeel zelden, en maakt het weinig uit ...
ALS je de koppeling bij stilstand maar VOLLEDIG indrukt, waardoor de 2 kanten van de koppeling volledig los komen van elkaar.

Druk je de koppeling niet volledig in, dan blijven die 2 platen tegen elkaar aanwrijven, wat snel slijtage oplevert.


Beetje leesvoer om de opbouw van een koppeling te leren begrijpen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(aandrijving)
http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
(interessante uitleg, ook doorklikken naar de volgende pagina's)


Nu vraag ik me af, als je wacht op je tegenliggers om links in te slaan bij een kruispunt, is het dan toegelaten je koppeling in te duwen en al in eerste te schakelen zodat je snel kan reageren als er geen tegenliggers meer zijn?
Ja.
2. Die voorrang, ik ken perfect de regels maar: als je net een weg oprijdt en je hebt bv een 'u rijdt op een voorrangsbaan' bord daardoor niet gezien omdat de afslag waar jij van kwam achter dat bord gelegen is, hoe weet je dan dat je op een voorrangsbaan rijdt?
In principe moet je op een voorrangsweg na een kruispunt altijd weer een nieuwe Afbeelding tegenkomen - behalve bij een pad of aardeweg.

De voorrangsweg stopt pas bij een Afbeelding , en de voorrangsregeling op het daaropvolgende kruispunt moet aangegeven zijn met een voorrangsbord , ook de voorrang van rechts.

Na een privé-uitrit staan er uiteraard geen voorrangsborden, dan moet je weten welke soort weg je reeds opreed toen je daar aan kwam.

Nog andere kenmerken? (deze situatie genomen als er ook bij volgende zijstraten geen rode borden met "u hebt voorrang op de mensen van rechts" aanwezig zijn, wat vaak het geval is heb ik gemerkt...)
Je kan de borden of wegmarkeringen (haaietanden, stopstreep) in de dwarsweg vaak gewoon zelf zien staan.


Afbeelding
Dit gaat maar over 1 kruispunt; nl dat waar het voorrangsbord bij of voor staat.

Een volgend kruispunt (behalve bij een pad of aardeweg) op dezelfde weg moet dan aangegeven zijn met een of ander voorrangsbord - ook bij voorrang aan rechts met
Afbeelding, maar daar wordt zeer vaak tegen gezondigd door de wegbeheerders.

3. Er zijn soms wegen waar ook echt geen enkel voorrangsbord te bespeuren is.
Voorrang van rechts ...
Aangezien er geen borden waren heb ik dus voorrang verleent aan die van rechts, strikt volgens de regels. Maar telkens ik dit doe, schrikt die andere chauffeur precies, alsof het "niet gedaan wordt".
Er zijn helaas een hoop kruispunten waar de feitelijke voorrangsregeling totaal niet strookt met de gevoelsmatige voorrangsverwachting ...
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Ik woon in een provinciestad(je) waar examenomlopen zijn.
Als je bij ons stopt om voorrang te verlenen aan rechts, dan zie je de mensen raar kijken en het merendeel snapt zelfs niet waarom je stopt.
Als je een straat oversteekt op een zebrapad en er komt een auto aan, dan zal de helft van de chauffeurs claxoneren en zich afvragen waarom je hen niet eerst doorlaat.
Er is nog werk aan de winkel...
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt, heeft heel wat onduidelijkheden weggenomen!
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

@ Ketje wees dan blij
Vandaag op de :
1 Borsbeekbrug een auto gezien die reed in de verboden richting op het voetpad (250 m).
2 Posthofbrug in Berchem (zone 50 km/u) een inhaalmaneuvre gezien over 2 doorlopende witte lijnen een gearceerde gedeelte om daarna met hoge snelheid voorbij een uitrit van werfverkeer te razen en het wegdek was glad door regen en modder en weten dat er 50 m verder een oversteekplaats van fietsers is.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef: 1 Borsbeekbrug een auto gezien die reed in de verboden richting op het voetpad (250 m).
Niks bijzonders aan .

Iedereen die wil kan De Post dat elke weekdag tussen 0450 en 0510 zien flikken op de N14 / Liersesteenweg te Ranst ... handig zo'n breed fiets- en voetpad .
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Vandaag op het kruispunt Bernardsestw en Antwerpsestw ( Antwerpen Kiel ) een golf met 3 personen over fiets en voetpad rechts voorbij het rode licht, ik vraag me soms af WIE geeft die personen een rijbewijs.
Voor het rode licht stond een trekker van een of ander rijschool, welke opmerking maakt zo een begeleider dan tegen zijn leerling.
Ik ben bang dat de politie daar niet durft tegen ingaan.
Zulke idioten brengen wel straatwerkers ( ook andere natuurlijk ) in gevaar, laatst zo een agressor 2 van onze medewerkers aangereden en dan haalt de verdediging aan dat wij ( straatwerkers ) geen beschermde werklieden zijn zoals conducteurs, wattmannen of controleurs.
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef: Zulke idioten brengen wel straatwerkers ( ook andere natuurlijk ) in gevaar, laatst zo een agressor 2 van onze medewerkers aangereden en dan haalt de verdediging aan dat wij ( straatwerkers ) geen beschermde werklieden zijn zoals conducteurs, wattmannen of controleurs.
In 3 verschillende staten in de VS gezien :

Kill or injure a worker :

$7500 fine
15 years jail


Veel werd er daar niet te rap gereden aan werken waar ook gewerkt werd ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

qbertq schreef:Voor het rode licht stond een trekker van een of ander rijschool, welke opmerking maakt zo een begeleider dan tegen zijn leerling.
Hetzelfde als wat jij zegt:
qbertq schreef:WIE geeft die personen een rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie