Wie heeft hier voorrang?
Wie heeft hier voorrang?
Plaats: BINNEN DE BEBOUWDE KOM
De busbestuurder wil de bushalte verlaten en zet het linkerknipperlicht aan.
De bromfietser klasse A mag op die plaats op het fietspad rijden.
Welke regel geldt hier?
De regel die zegt dat een busbestuurder die binnen de bebouwde kom zijn bushalte verlaat, voorrang krijgt.
Of de regel die zegt dat de bus die van rechts komt om terug de rijbaan op te rijden, voorrang moet verlenen aan bestuurders die gerechtigd zijn het fietspad te gebuiken?
Ik zou zeggen "de wet voor iedereen".
Wanneer het verkeer op de rijweg voorrang moet geven dan het verkeer op het fietspad ook.
Wanneer de bus zou moeten wachten tot er geen verkeer meer is op het fietspad kan het verkeer in bepaalde (spits) gevallen daar lange tijd staan schilderen tot de bus eindelijk vertrokken is. We staan met z'n allen toch reeds lang genoeg in de fille zeker.
P.S.:Ben er nooit voorstander van geweest van die voorrang voor bussen.
Wanneer het verkeer op de rijweg voorrang moet geven dan het verkeer op het fietspad ook.
Wanneer de bus zou moeten wachten tot er geen verkeer meer is op het fietspad kan het verkeer in bepaalde (spits) gevallen daar lange tijd staan schilderen tot de bus eindelijk vertrokken is. We staan met z'n allen toch reeds lang genoeg in de fille zeker.
P.S.:Ben er nooit voorstander van geweest van die voorrang voor bussen.
Maar 1 van de vele flaters en problemen die opdoken bij de invoering van Art 12.4bis door Landuyt ...
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Door de invoering van dit Art 12.4bis, vervalt ook de uitzondering voor de busbestuurders op de bepalingen van Art 12.4 , zoals voorzien in Art. 39
Artikel 39: Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
Zowel fietser als bus moet hier voorrang verlenen ...
De fietser op basis van Art 39
De busbestuurder op basis van Art 12.4bis
De wegcode voorziet talrijke voorrangsregels, maar bepaalt nergens hun onderlinge waarde ...
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Door de invoering van dit Art 12.4bis, vervalt ook de uitzondering voor de busbestuurders op de bepalingen van Art 12.4 , zoals voorzien in Art. 39
Artikel 39: Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
Zowel fietser als bus moet hier voorrang verlenen ...
De fietser op basis van Art 39
De busbestuurder op basis van Art 12.4bis
De wegcode voorziet talrijke voorrangsregels, maar bepaalt nergens hun onderlinge waarde ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
De (brom)fietser op het fietspad voorrang verlenen aan de autobus.
De autobus moet voorrang verlenen aan de fietser op het fietspad.
Beiden moeten aan elkaar voorrang verlenen.
Nu zitten we vast.
De autobus moet voorrang verlenen aan de fietser op het fietspad.
Beiden moeten aan elkaar voorrang verlenen.
Nu zitten we vast.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 05 sep 2008, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ik zou zeggen dat de (brom)fietser voorrang heeft.
Naast de voorrangsregels geldt ook nog de regel dat men ten allen tijde moet rekening houden met de zwakke weggebruiker.
Moest ik buschauffeur zijn zou ik in ieder geval mijn voorrang niet nemen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben om een dode hoek ongeval te veroorzaken.
Naast de voorrangsregels geldt ook nog de regel dat men ten allen tijde moet rekening houden met de zwakke weggebruiker.
Moest ik buschauffeur zijn zou ik in ieder geval mijn voorrang niet nemen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben om een dode hoek ongeval te veroorzaken.
@ Rijprof:
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Laatst gewijzigd door GRO op 18 aug 2008, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
@ Karl
Voorrangsregels zijn er om nageleefd te worden. Natuurlijk moet je extra voorzichtig zijn t.o.v. kwetsbare weggebruikers, maar dit wil niet zeggen dat fietsers altijd overal voorrang hebben. Voorrang moet je niet nemen, maar krijgen. Voorrang moet je verleend worden en als je de spelregels van de wegcode juist toepast, moet de fietser in principe de autobus laten voorgaan. Of dat in de praktijk ook zo gebeurt, is een ander verhaal.Moest ik buschauffeur zijn zou ik in ieder geval mijn voorrang niet nemen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben om een dode hoek ongeval te veroorzaken
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
@ Eugeen
Een autobus die binnen de bebouwde kom haar halteplaats verlaat in de zelfde rijrichting moet je voorrang verlenen als ze haar richtingaanwijzers heeft aangezet.
Dit is een uitzondering op art.12.4 en dus géén manoeuvre.
Hoe kom ik aan de conclusie?
Dan is er nog 12.4 bis
Dan heeft de fietser voorrang.
Een autobus die binnen de bebouwde kom haar halteplaats verlaat in de zelfde rijrichting moet je voorrang verlenen als ze haar richtingaanwijzers heeft aangezet.
Dit is een uitzondering op art.12.4 en dus géén manoeuvre.
Hoe kom ik aan de conclusie?
De autobus doet geen manoeuvre.Artikel 39: Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
Dan is er nog 12.4 bis
Dat nieuwe artikeltje 12.4 bis van Landuyt was ik even uit het oog verloren12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Dan heeft de fietser voorrang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Waarbij hij tegelijk ook een paar overtredingen begaat ...eugeen schreef:Een sluwe busbestuurder lost dit probleem natuurlijk op door i.p.v. op de bushalte te stoppen, op het fietspad te stoppen
- stilstaan - al parkeren bussen eigenlijk aan hun halte ! - op een fietspad (24.2° , 2de graad)
- stilstaan (deels) op de rijbaan terwijl een gelijkgrondse berm aanwezig is (Art 23.1.2° )
Dit is met de onaangepaste gelede bussen ongeveer standaard-gedrag aan de haltes ...
Beide weggebruikers moeten elkaar hier voorrang verlenen om verschillende redenen (Art 12.4bis of Art 39).
Uit niets in de wegcode valt echter af te leiden welke voorrangsregel boven de andere gaat ...
Komt dergelijk geval ooit voor de rechtbank, dan gaat het waarschijnlijk tot bij het Hof van Cassatie ...
Uit niets in de wegcode valt echter af te leiden welke voorrangsregel boven de andere gaat ...
Komt dergelijk geval ooit voor de rechtbank, dan gaat het waarschijnlijk tot bij het Hof van Cassatie ...
Van: BIVV
Datum: 27/08/2008 17:06:28
Aan: GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Onderwerp: RE: ENKELE VRAGEN
Dag Eugeen,
ik heb je vragen voorgelegd aan onze juriste. Hierbij haar visie:
Dit zijn patstellingen waarin diverse regels elkaar tegenspreken, er is geen eenduidig "fout" of "juist" antwoord te geven. Het betreft "onoplosbare" problemen die enkel kunnen worden opgelost door de wegcode aan te passen.
Wellicht is het nuttig om de vragen ook voor te leggen aan de specialisten van Wegcode.be
Met vriendelijke groeten,
W.
Ik ben nieuw op dit forum, vandaar de late reactie op dit onderwerp.
citaat
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Het venijn zit in het woord "oversteken". Als het verlaten van een halte door een bus en het verder rijden in dezelfde richting als de fiets door een rechter niet wordt gezien als "oversteken", maar als "uitwijken", dan heeft de bus zondermeer voorrang.
"Oversteken" zou door een rechter kunnen worden gezien als "een beweging haaks op de andere"; "kruisend" dus. En dat doet die bus, strikt genomen, niet. Want zij blijft in dezelfde richting als de fietser of bromfietser rijden. Van oversteken is in die interpretatie dus geen sprake, alleen van uitwijken.
citaat
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Het venijn zit in het woord "oversteken". Als het verlaten van een halte door een bus en het verder rijden in dezelfde richting als de fiets door een rechter niet wordt gezien als "oversteken", maar als "uitwijken", dan heeft de bus zondermeer voorrang.
"Oversteken" zou door een rechter kunnen worden gezien als "een beweging haaks op de andere"; "kruisend" dus. En dat doet die bus, strikt genomen, niet. Want zij blijft in dezelfde richting als de fietser of bromfietser rijden. Van oversteken is in die interpretatie dus geen sprake, alleen van uitwijken.