Hallo,
ben nu aan het leren rijden, maar heb nog een paar vraagjes ondervonden.
vraag 1:
Als het bijvoorbeeld rood word en je bent nog een heel stuk van de lichten af, mag je dan je auto uit versnelling (in neutraal) zetten en je zo laten verderbollen? Zonee, hoe kan je dit dan best aanpakken?
vraag 2:
Over een drempel mag je maar 30km/h, maar als je bv een plateau van 50m of meer hebt moet je dan over deze volledige afstand 30km/h rijden?
vraag 3:
Mag je nooit je handen kruisen als je een bocht pakt? Want ik vind dit zeer lastig, tot nu toe (3dagen) heb ik ze bijna altijd moeten kruisen (bij bv rond punt, 90°bocht) kan dit kwaad?
Alvast bedankt
greetz...
neutraal + plateau + handen?
Re: 2vraagjes, neutraal + plateau
scheyske schreef: vraag 1:
Als het bijvoorbeeld rood word en je bent nog een heel stuk van de lichten af, mag je dan je auto uit versnelling (in neutraal) zetten en je zo laten verderbollen? Zonee, hoe kan je dit dan best aanpakken?
Neen.
Gewoon gas lossen (koppeling dus niet indrukken) en de auto op de motor laten afremmen.
Dat onderbreekt meteen ook de brandstoftoevoer.
In neutraal blijf je brandstof verbruiken.
Indien nog tijd en afstand over is : versnelling terugschakelen als het motortoerental terugvalt (tot ergens in het bereik 1200-1500 tpm, in elk geval voor de motor begint tegen te pruttelen)
Wat je zo niet meer kan afremmen , rem je bij met de voetrem.
Als dat verkeersplateau (=verhoogde inrichting) aangegeven is zoals in Artikel 23ter voorzien is, moet je het hele eind 30 rijden ...vraag 2:
Over een drempel mag je maar 30km/h, maar als je bv een plateau van 50m of meer hebt moet je dan over deze volledige afstand 30km/h rijden?
Ik heb de verschillende situaties op een aparte lijn gezet
- buiten kruispunten
- op kruispunten
- in zone 30
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art22ter
Artikel 22ter: Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen,
die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87
of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 ,
of die gelegen zijn binnen een zone [30] afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3°is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Je mag nooit met je handen gekruist rijden, maar overnemen om door te sturen mag wel want dan zijn je handen op het moment dat je overneemt nog geen kwart seconde gekruist omdat je direct je andere hand weghaalt.vraag 3:
Mag je nooit je handen kruisen als je een bocht pakt? Want ik vind dit zeer lastig, tot nu toe (3dagen) heb ik ze bijna altijd moeten kruisen (bij bv rond punt, 90°bocht) kan dit kwaad?
Als je kort moet afdraaien is overnemen zelfs aan te raden want doorgeven gaat dan niet snel genoeg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ik weet dat als de verhoogde inrichting niet aangegeven staat dat je dan je snelheid moet aanpassen naar wat je zelf traag genoeg acht, maar hoe zit dat dan met inhalen en stilstaan/parkeren op de verhoogde inrichting?Artikel 22ter: Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen,
die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87
of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 ,
of die gelegen zijn binnen een zone [30] afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3°is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
De wegcode legt enkel bijkomende bepalingen op aan het verkeer op de zo gemarkeerde inrichtingen.Anonymous schreef:Ik weet dat als de verhoogde inrichting niet aangegeven staat dat je dan je snelheid moet aanpassen naar wat je zelf traag genoeg acht, maar hoe zit dat dan met inhalen en stilstaan/parkeren op de verhoogde inrichting?Artikel 22ter: Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
Op je rijexamen hou je het best aan "hoogstens 30" - op alle verhoogde inrichtingen.
Ze oprijden moet altijd aan aangepaste snelheid - sommige verhogingen zijn absoluut niet aan op of af te rijden ...