Rijbewijs C / CE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Yves Boven

Rijbewijs C / CE

Bericht door Yves Boven »

Beste,

Ik wil mij omscholen tot chauffeur en moet opnieuw het theoretisch examen gaan afleggen,

Waar kan ik specifieke vragen vinden op het internet betreffende het examen theorie Rijbewijs C/CE ?

Alvast bedankt,

Yves.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste,

Ik vrees dat die momenteel niet op het internet staan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het Rijbewijs

Bijlage 4: stof voor het theoretisch examen

a. Examenstof gemeenschappelijk voor alle categorieën van voertuigen

...

b. Specifieke stof

1. Categorie A: ...

2. Categorie C en subcategorie C1:

reglementering inzake gewichten en afmetingenvoorschriften inzake rij- en rusttijdenbeginselen van de werking van de remsystemen en de vertragerbeperking van het gezichtsveld die voor de bestuurder en de andere weggebruikers door de kenmerken van het voertuig wordt veroorzaaktinvloed van de wind op de baan van het voertuigvoorzorgen te nemen bij inhaalmanoeuvres als gevolg van de risico’s van opspattend water en slijk.
3. Categorie D en subcategorie D1:

...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik denk dat Yves 'oefenvragen' bedoelt.
Weet misschien een van de moderators of er een dergelijke site bestaat met oefenvragen voor C?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De oefenvragen voor B zijn zelfs nog niet zo lang beschikbaar op het internet.

Beste Yves, het lijkt mij verstandig een theorie-oefenboek (+/-15€) en/of een CD-rom (+/-25€) aan te schaffen. In verhouding tot de volledige investering (800€+950€) is deze uitgave verwaarloosbaar.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zeer goed antwoord, digital.

Ooit kunnen we misschien eens investeren in een uitgave van "Wees Wegwijs" voor de diverse voertuigcategorieën, zodat we hier dan ook specifieke vragen daaromtrent kunnen vermelden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: -Plaats op de openbare weg: ook rekening houden met de hoogte en de lading van het voertuig.
Inderdaad. Als je dicht bij het trottoir rijdt en de rijbaan helt sterk naar rechts af, komt de rechter bovenkant van het voertuig over het trottoir. Oppassen dus dat je de zonwerende luifel van de kruidenier niet meeneemt (meegemaakt met een leerling bij het leger).
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Om Yves toch van dienst te kunnen zijn, volgen hier enkele specifieke punten voor C, C+E (zonder in detail te treden). Opgelet! Het betreft hier geen examenvragen maar wel gewone leerstof.
-Opnieuw ingesneden banden mogen wel op vrachtwagens gebruikt worden.
-Er is geen beperking voor het samengebruik van diagonale en radiale banden.
-Specifieke bandendruk vrachtwagen tussen 7,5 bar en 8,5 bar.
-Spijkerbanden niet toegelaten voor MTM &gt 3,5 ton.
-Inhoud van blustoestel afhankelijk van MTM voertuig.
-1 extra blustoestel verplicht als een aanhangwagen getrokken wordt.
-Autokeuring om de 6 maanden voor MTM &gt 3,5 ton
-Snelheidsplaatje verplicht: 60 km/u
-Antiblokkeersysteem verplicht voor MTM &gt 16 ton.
-Snelheidsbegrenzer verplicht voor MTM &gt 12 ton.
-Omtreklichten verplicht als breedte voertuig &gt 2,5 m.
-Achterwaartse signalen verplicht op lange en zware vrachtwagens met MTM &gt 3,5 ton.
-Rijgeschiktheidsattest verplicht. max 5 jaar geldig.
-Plaats op de openbare weg: ook rekening houden met de hoogte en de lading van het voertuig.
-Art. 19.2.2° de bestuurder mag zich bij het naar rechts afslaan naar links begeven als hij niet rechts kan blijven door plaatsgesteldheid, afmetingen voertuig of lading.
-MBT en MTM verschil kennen (ook verkeersborden!!!)
-Afgekoppelde aanhangwagen of oplegger: gebruik van parkeerschijf niet verplicht, gebruik van parkeermeters wel verplicht.
-Snelheid op een gewone weg voor vrachtauto MTM &gt 7,5 ton: 60 km/u.
-Onderlinge minimumafstand tussen 2 zware en lange voertuigen
-Algemeen inhaalverbod MTM &gt 7,5 ton bij regen op volgende wegen: autosnelweg, autoweg, tenminste 2x2 met middenberm, tenminste 2x2 zonder middenberm.
-Slepen van kermisvoertuigen mogen niet rijden op autoweg.
-Parkeerlicht verboden voor voertuigen lengte &gt 6 m en breedte &gt 2 m.
-Zoeklichten toegelaten wanneer het noodzakelijk is (vb aan- en afkoppelen aanhangwagen).
-Vervoer van gevaarlijke stoffen: ADR-getuigschrift verplicht wanneer MTM &gt 3,5 ton.
-Een lege tankwagen is ook ADR transport. Behalve als het gereinigd is (attest!!).
-Verdeling van de lading.
-Binnen de bebouwde kom voor MTM &gt 7,5 ton: max 8 uur parkeren toegestaan.
-Rij- en rusttijden
-Technische kennis
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Yve

Een goede raad: leer het vak van vrachtwagenbestuurder bij de VDAB.
Die Instructeurs weten verdorie goed waar ze mee bezig zijn!!!
De instructeurs hebben zelf jaren in het vak gezeten en leren je niet alleen rijden maar ook zoveel meer, ADR, Wegcode,Wielen wisselen,sneeuwkettingen leggen opstarten techniek...
Die opleiding is gratis en duurt zo een 16 weken. Je moet wel werkloos zijn.
Je krijgt daar een degelijke opleiding op alle soorten vrachtwagens, zowel trekker/oplegger, vrachtwagen/aanhanger, vrachtwagen/wipcar en als je wil kan je ook nog met een tankwagen leren rijden (een aanrader!). de voertuigen worden ook geladen gereden en dit zowel in Vlaanderen als in de Walen. Na het behalen van uw vakbekaamheid en rijbewijs CE krijg je ook de kans om eens naar Frankrijk, Nederland te rijden met die vrachtwagens. En dit steeds onder het alles ziende oog van zeer ervaren instructeurs.
Als je na die 16 weken het terrein van de VDAB verlaat heb je +/- 2500 KM gereden in de meest uiteenlopende omstandigheden.
Het leuke is, dat ze bij VDAB Temse 2 vrachtwagensimulators bezitten en je midden in de zomer in de sneeuw kan leren rijden, ook mist kunnen zij simuleren.

Een unieke ervaring die opleiding!!!
Ik zal de instructeurs bij VDAB Temse Kris, Geert,Yve,Andre,Peter,Filip en Luc eeuwig dankbaar zijn.
Dus je weet wat je te doen staat.

Eddy
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste "Gast"

Een goed advies dat je gegeven hebt voor werkzoekenden.

Spijtig genoeg is niet iedereen werkloos. Mensen die een gewone dagtaak hebben en voor en na nog een extra opleiding Rijbewijs C willen volgen moeten helaas honderden euro's betalen en hun vrije tijd eraan spenderen. En moeten het dan vermoedelijk ook nog stellen zonder die rijsimulator.
peterke

specifieke leerstof c-ce

Bericht door peterke »

beste digital,

ik ben nu reeds enkele weken de opleiding via vdab aan het volgen en had u gegevens ivm leerstof al eens doorgenomen zodat ik al wat voorbereiding had op de lessen van vdab. doch na enkele dagen valt mij op dat enkele regels van u kompleet niet voorkwamen of ,sorrie maar is zo,zelfs fout waren!! men heeft mij toen gezegd dat er zopas andere gegevens zijn opgenomen in de leerstof n.a.v. europese wetgeving!!
doch wanneer ik diezelfde "fouten " voorlegde aan andere lesgevers gaven ze u gelijk!!??? WIE ZIJN VERKLARINGEN KLOPPEN DAN????
dit is niet kwaadwillend bedoeld mar gewoon ter info om zodoende toch een gelijkgestemdheid evevntueel te bekomen.
en oml mogelijke misverstandedn voor werkende n die zelfstandig studeren voor c-ce te voorkomen.

hopend op goed vervolg van de opleiding,

peter
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Peter, het is inderdaad zo dat de leerstof voor C en CE vanaf september iets gewijzigd is. De technische kennis moet nu nog ruimer zijn dan vroeger en er is leerstof bijgekomen met betrekking tot vervoersdocumenten. De tekst van mij is echter in juli geschreven.

Maar ik zie toch niet direct wat er fout is aan hetgeen wat ik toen geschreven heb. Laat eens weten welke regels volgens jou leraar niet juist zijn, dan kunnen we de wetteksten nakijken en dit bevestigen of tegenspreken.

Hier volgt een uitbreiding op de tekst van juli.
-vervoersdocumenten voor goederenvervoer:
-vergunningen voor het vervoer van goederen
-vrachtbrief
-werking van een motor
-elektrische installatie
-instrumentatiepaneel (waarschuwingslichtjes,...)
-milieubewust rijden
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C / CE

Bericht door gast »

beste yves je kunt examenvragen vinden op google tikt gewoon rijbewijs c-e in
Yves Boven schreef: Beste,

Ik wil mij omscholen tot chauffeur en moet opnieuw het theoretisch examen gaan afleggen,

Waar kan ik specifieke vragen vinden op het internet betreffende het examen theorie Rijbewijs C/CE ?

Alvast bedankt,

Yves.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Kan je de link niet even kopieren en in het forum plakken, want ik vind hem niet.
zotte_tine
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:00

Bericht door zotte_tine »

hoi,

wanneer ik 21(over 2jaartjes ) wordt wil ik ook het rijbewijs C-E behalen, vind het wel heel erg dat het voor lessen en alles een 2000 € kost, het is toch een echt geldspel é tegenwoordig die rijbewijzen.

ik zou wel ne vrachtwage van me nonkel mogen gebruiken maar mag er toch niet mee op de weg dus kan ik ook niet oefenen, vind het een grote warboel allemaal vergeleken met het gewone rijbewijs B


grtjs Tine
Plaats reactie