Leeftijd C1+E

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
te lui om naam te zetten

Leeftijd C1+E

Bericht door te lui om naam te zetten »

Hallo

Ik heb thuis een trekkend voertuig met een MTM van 7ton, hierachter wil ik een aanhangwagen hangen (paardenvervoer) met een MTM van 4ton. Mag ik dit vanaf mijn 18 jaar besturen? Volgens een rijschool X zou dit niet mogen, omdat het gewicht van de sleep meer bedraagt dan 7,5ton. Volgens artikel 8.2 mogen enkel bestuurders vanaf 21jaar een "SLEEP" boven de 7,5ton besturen. Dit wil zeggen dat ik moet wachten tot mijn 21 om deze combinatie te besturen. Is dit zo of mag ik het toch vanaf mijn 18, zoals sommigen beweren?

C1+E is toch vanaf 18 jaar of niet?

thx
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Persoonlijk dacht ik ook van niet maar bij nazicht op de site mag het blijkbaar wel. :oops:

Kijk op de site onder "WAARVOOR HEB JE RIJBEWIJS C NODIG"

Voor dat voertuig op de foto heb je evenwel een CE nodig :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

C1+E is inderdaad vanaf 18 jaar.
C1 is tot maximum 7,5 ton mtm, C1+E is voor een sleep met een mtm van maximum 12 ton.
zie hieronder voor de details:

1° Subcategorie C1 :
andere auto’s dan die van categorie D, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg, doch ten hoogste 7.500 kg bedraagt; aan de auto’s van deze subcategorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

2° Subcategorie C1+E :
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van subcategorie C1 en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het aldus gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkende voertuig niet overschrijdt;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Leeftijd C1+E

Bericht door Inazuma »

... schreef: Ik heb thuis een trekkend voertuig met een MTM van 7ton, hierachter wil ik een aanhangwagen hangen (paardenvervoer) met een MTM van 4ton.
De totale MTM zit wel onder de 12 ton grens, maar met 7 ton MTM vrees ik dat de officiële ledige massa van het trekkende voertuig wel eens minder dan 4 ton kan zijn ... in dat geval is toch nog C+E vereist.


Wat is de lege massa van het trekkende voertuig :?:

Zie in het antwoord van Xantingo voor deze bijkomende voorwaarde :

... en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkende voertuig niet overschrijdt
te lui om naam te zetten

Bericht door te lui om naam te zetten »

Het gaat hier wel degelijk over de vraag of men nu 18jaar of 21 jaar moet zijn.

Laat ons even naar artikel 8.2.2° (wetboek verkeerswet) gaan. ik citeer "21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5ton bedraagt"

Om het gewicht van een sleep te bepalen tellen we MTM van trekkend voertuig en aanhangwagen samen maw 7ton + 4ton = 11 ton dus deze sleep is werkelijk meer dan 7,5 ton. Dus 21 jaar tenzij de bestuurder van deze sleep beschikt over een vakbekwaamheid.

Even ontleden wat C1+E is. bv trekkend voertuig 4 ton, aanhangwagen 2ton, samenstel is 6 ton, leeftijd is nu 18 jaar => reden: gewicht van de sleep is minder dan 7,5ton

bv2: trekkend voertuig 7 ton, aanhangwagen 2 ton, samenstel is 9 ton dit is ook een C1+E, maar... leeftijd 21jaar (tenzij vakbekwaam) (want het artikel verwijst toch heel duidelijk naar auto's en SLEPEN)

Stel je voor iemand die een voertuig bestuurt van 7,6 ton moet 21 jaar zijn, iemand die een voertuig bestuurt van 7,4 ton met een aanhangwagen van 4,5 ton (samen = 11.9 ton) zou dan maar 18 moeten zijn? Leg mij dat is uit, aub.

thx
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het klopt inderdaad dat het mtm van de sleep maximum 7.5 ton mag bedragen.
Met je vrachtwagen van 7 ton en je aanhangwagen van 4 ton zal je dus 21 moeten zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Het klopt inderdaad dat het mtm van de sleep maximum 7.5 ton mag bedragen.
Met je vrachtwagen van 7 ton en je aanhangwagen van 4 ton zal je dus 21 moeten zijn.
A nee he.
Minder dan 12,5 ton mag blijkbaar (volgens de site) vanaf 18.

Het trekkend voertuig heeft een MTM (max. toegelaten massa) van 7 ton. Dus in beladen toestand.
De aanhanger een MTM van 4 ton.

te lui om naam te zetten, effe kijken tussen je keuringspapieren naar het weegbriefje van je trekkend voertuig.
Wanneer daar 4 ton of meer leeggewicht opstaat mag het vanaf 18j.
Vakbekwaamheidsattest doet er niet toe in dat geval.
Wanneer het minder dan 4 ton is zal je wel een vakbekwaamheidsattest, opleiding of examen nodig hebben om ermee de weg op te mogen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:
xantingo schreef:Het klopt inderdaad dat het mtm van de sleep maximum 7.5 ton mag bedragen.
Met je vrachtwagen van 7 ton en je aanhangwagen van 4 ton zal je dus 21 moeten zijn.
A nee he.
Minder dan 12,5 ton mag blijkbaar (volgens de site) vanaf 18.
Dan zullen we het op de site moeten corrigeren. De wegcode zegt immers:

2° 21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5 ton bedraagt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dus m'n eerste indruk was blijkbaar toch juist.

Wat wel vaststaat is dat, sinds de invoering van de meerderjarigheid op 18 jaar, er allerlei aanpassingen zijn gebeurdt die het er niet bepaald makkelijker op hebben gemaakt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb contact opgenomen met de Federale Overheid om dit uit te klaren.
Het antwoord dat ik kreeg luidt als volgt:

Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepaalt
welk rijbewijs iemand moet hebben om een bepaald voertuig te besturen. Voor
een vrachtwagen met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 7500
kg is een rijbewijs geldig voor categorie C vereist. Met een
aanhangwagen/remorque erbij is een rijbewijs geldig voor categorie C+E
vereist.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het Algemeen
reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de
openbare weg bepaalt de minimumleeftijd van de bestuurders van een
voertuig.


Een houder van een rijbewijs geldig voor categorie C1+E van eender welke
leeftijd vanaf 18 jaar, dus of hij nu jonger dan 21 is of niet, mag een
vrachtwagen besturen met een MTM van ten hoogste 7500 kg eventueel met
aanhangwagen. De MTM van de totale sleep mag niet meer zijn dan 12000 kg.


Een bestuurder van een vrachtwagen met een MTM meer dan 7500 kg moet in het
bezit zijn van een rijbewijs geldig voor categorie C, Met aanhangwagen
erbij moet het rijbewijs geldig zijn voor categorie C+E. De minimumleeftijd
vioor het besturen van een dergelijke vrachtwagen is, afgezien van de
uitzondering i;v.m. getuigschrift van vakbekwaamheid, 21 jaar.

Zowel de voorwaarde met betrekking tot de geldige rijbewijscategorie, als
deze met betrekking tot de vereiste leeftijd, moet zijn vervuld.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ik zou hier uiterst voorzichtig mee zijn ...

Ik had de vraag ook binnen Team-W op wegcode.be gesteld, en daar was het antwoord het tegenovergestelde ...
Dat op basis van de MTM van de sleep die hoger is dan 7,5 T

en de wegcode :

8.2. De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op :
2° 21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5 ton bedraagt.



Er wordt dus nergens gesteld dat enkel naar de MTM van het trekkende voertuig gekeken moet worden ...

Ik ga dat antwoord van de FOD eens voorschotelen aan Team-W

Dit is weer één van de grote onduidelijkheden in de wegcode en aanverwanten....
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik wacht met spanning het verdikt af.

MTM van de sleep max. 12T en het trekkend voertuig moet meer wegen dan de aanhanger.
Dus moet je een trekkend voertuig hebben van meer dan 6T om met een totale sleep van 12T te kunnen rijden.
Kan je in princiepe met een trekker-oplegger rijden wanneer je oplegger maar niet te zwaar is.
Veel trekkers wegen namelijk minder dan 7,5T (maar dan heb je weer problemen met het MTM van die trekker). :roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Veel trekkers wegen namelijk minder dan 7,5T (maar dan heb je weer problemen met het MTM van die trekker)
bibi, let op met deze conclusie: voor het rijbewijs C1 is duidelijk vermeld dat het mtm van het trekkend voertuig nooit hoger mag zijn dan 7.5 ton; wat het leeggewicht of het mbt is doet niet ter zake.
Veel trekkers hebben een tarra van minder dan 7.5 ton, maar bijna allemaal een mtm van 19 ton.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
bibi585 schreef:Veel trekkers wegen namelijk minder dan 7,5T (maar dan heb je weer problemen met het MTM van die trekker)
bibi, let op met deze conclusie: voor het rijbewijs C1 is duidelijk vermeld dat het mtm van het trekkend voertuig nooit hoger mag zijn dan 7.5 ton; wat het leeggewicht of het mbt is doet niet ter zake.
Veel trekkers hebben een tarra van minder dan 7.5 ton, maar bijna allemaal een mtm van 19 ton.
Dat bedoel ik nu net.
Bij een trekker op zich wordt er zelden iets geladen maar zit alle lading in de oplegger.
Het is reeds een tijdje geleden dat ik nog die papieren van zo dichtbij bekeken heb (dik 3 jaar ondertussen en rij nu met camion-remorque).
Van die 19T herinner ik me niks maar meen me wel "onbeperkt" te herinneren.
Of dit nu bij sleep of laadvermogen stond weet ik niet meer.
Daarom zei ik "in princiepe" en stond er tussen haakjes
(maar dan heb je weer problemen met het MTM van die trekker).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef: Van die 19T herinner ik me niks maar meen me wel "onbeperkt" te herinneren.
De MTM van een voertuig is nooit onbeperkt.


Daarvoor moet je gaan kijken in Artikel 32 en 32bis


Die 19 ton komt uit Art 32, voor latere voertuigen moet je gaan rekenen.
Plaats reactie