eerlijk?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Liesv

eerlijk?

Bericht door Liesv »

Hallo,

Ik heb enkele dagen mijn praktijkexamen afgelegd en ben voor de tweede keer niet geslaagd. Hoewel mijn (kritische) omgeving vindt dat ik goed rijd.
De eerste keer heeft de examinator mij vrijwel direct laten parkeren in een zeer drukke straat waar de mogelijkheid tot parkeren lang genoeg was (er moet ook minstens plaats zijn voor 2 wagens), maar zeker niet breed genoeg. Vrijwel iedereen stond in die straat deels op de stoep (de borduur was zo laag dat je het eigenlijk niet stoep kunt noemen).
Om het parkeren dus zo smal was en ik mij niet goed op de auto naast mij kon oriënteren (die stond op de stoep) ben ik zelf ook een beetje op de stoep gereden (hoewel je dat niet voelt bij zo een kleine borduur). Ik mocht natuurlijk onmiddellijk stoppen. Ik vond dit zo een oneerlijke plaats om te moeten parkeren. Als je ziet dat al die mensen met hun rijbewijs het zelf niet eens konden.
Mijn tweede keer examen heb ik perfect afgelegd ik heb prachtig geparkeerd in een normale parkeerplaats, goed gekeerd in een straat, altijd voorrang van rechts, goed in mijn spiegels gekeken... Mijn protocol was haast leeg. Maar toen ik er bijna vanaf was stond ik te wachten voor een rotonde. Ik keek rechts, links, ik ging een beetje vooruit (maar nog steeds niet over de witte haaientanden). Mijn moeder die naast mij zat en tevens mijn begeleider is, riep stop (ze wist dat ze niets mocht zeggen maar ze had zoveel stress, ze dacht dat ik door ging rijden). De examinator dacht dus ook dat ik die bus niet had gezien maar ik ging gewoon een beetje vooruit, nog niet over de witte haaientanden
Gevolg was dat ik weer niet geslaagd was. Ik vind dat zo oneerlijk, dat ik niet geslaagd ben voor een iets waarvan de examinator 'dacht' dat ik het niet gezien had en dat er een 'mogelijkheid' was dat ik een fout ging begaan maar het helemaal niet heb gedaan.
Ik denk dan ook dat ik beroep ga aantekenen want dit kan echt niet.

Als ik sommige verhalen hoor van mensen die op andere plaatsen hun praktijkexamen afleggen dan heb ik het gevoel dat die veel minder streng beoordeeld werden. Volgens mij, en eerst geloofde ik niet in die cowboyverhalen, willen die examencentra alleen maar winst maken. Ik begrijp dit echt niet.

Wat vinden jullie?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het spijt me, maar de eerste keer heb je dus duidelijk niet reglementair geparkeerd. Je mag verondersteld worden niet voort te gaan op het gedrag van andere weggebruikers, doch het verkeersreglement te kennen en toe te passen.

Dat je de tweede keer niet geslaagd bent, heb je uitsluitend aan je moeder te wijten. Zij wist zeer goed dat ze niets mocht zeggen, en ze heeft het toch gedaan. Neem de volgende keer een begeleider mee die betrouwbaar is en zich kan beheersen.
Liesv

Bericht door Liesv »

Waarom stond er dan op mijn formulier: verkeersgevaarlijk rijden? Hij heeft zelf gezegd dat dit alleen sloeg op dat ene moment.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:Waarom stond er dan op mijn formulier: verkeersgevaarlijk rijden? Hij heeft zelf gezegd dat dit alleen sloeg op dat ene moment.
Je hebt er niet goed aan gedaan met nog een beetje vooruit te rijden terwijl die bus daar aankwam. Je hebt bij de bestuurder van die bus en bij de examinator de indruk gewekt dat je die bus geen voorrang ging verlenen.

Als je voorrang moet verlenen, moet je ook altijd duidelijk aangeven dat je dat gaat doen, door tijdig te vertragen en niet meer verder te rijden eens je gestopt bent. :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je belegelider (moeder) tussenkomt, dan mag de examinator je niet laten slagen. Zo simpel is het.

Je moeder heeft STOP gezegd. De examinator heeft dat gehoord en kan je er dus niet door laten. Dat zijn nu eenmaal de regels en je moeder, die jouw begeleider is, zou dat moeten weten.

In dat geval kun je dus zeggen dat de fout bij je begeleider lag.

Misschien volgende keer papa meenemen, want een beleider die zelf veel stress heeft, is helaas geen goede begeleider.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

de begeleider mag niets zeggen.
Jammer genoeg een terechte reden.

Nu, ik ben het wel eens met het feit dat je te veel afhangt van subjectieve punten. De 1ste keer had ik een ouwere vent, zag er nogal vies en kortaf uit.
Ik had een bepaalde straat getrokken die hij zelf niet wist zijn
Rolling Eyes Op een bepaald moment moest ik in het centrum van Brugge linksaf over een hoge, smalle brug. Er kan maar 1 auto tegelijk over de brug, en de kant waar ik stond moet voorrang geven. Door de helling kun je pas boven zien als er iemand afkomt, en dan moet je dus achteruit bollen om die persoon door te laten. De examinator had gezien dat er aan de overkant net een auto naar boven ging gaan op't moment dat ik afkwam. Doordat ik echter op het verkeer van voor me moest letten had ik die niet kunnen zien.
Ik kom boven als de andere ook net boven komt. Ik liet me dus terugbollen => gebuisd wegens negeren van voorrang.

M'n nicht nam ook rijles in dezelfde rijschool als mij en ze zei dit tegen haar instructeur, reactie: als je daar komt en er komt net iemand van de andere kant (zoals in mijn geval) ben je gebuisd, ookal kun je er zelf niets aan doen.

De 2de keer examen dan, een jongere relaxte man, zat naar buiten te kijken enzo. Een deel van de voorafgaande controles hoefde niet (waarschijnlijk omdat ik dat toch al eens gedaan had), bij het parkeren stond ik scheef want door de zenuwen heb ik nog nooit zo slecht geparkeerd, hij keek niet eens naar buiten.
Nuja, dan toch geslaagd^^.

Je hangt imo teveel af van die ene persoon, en ze zijn niet altijd even streng.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste LiesV

Ik zie dat je dezelfde vraag ook op een ander forum gesteld. Misschien hoopte je daar een andere antwoorde te krijgen dan hier. Maar het enige antwoord dat je kreeg was wel gelijklopend met de onze:
ander forum schreef:Indien een begeleider (vrije weg of rijschool) tussenkomt tijdens een examen ('stop' roepen is een tussenkomst), dan betekent dit altijd het einde van het examen. Stop roep je niet zomaar, dus probeer je de situatie nog eens heel objectief voor te stellen en er uit te leren
Ik kan je nog een paar forums geven hoor: vb christophoros.be of wegcode.be, maar zij zullen helaas ook hetzelfde antwoord moeten geven.
Als er, zoals jij schrijft niets aan de hand was, dan had jouw moeder had moeten zwijgen. En dat is spijtig genoed niet gebeurd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik vind het gewoon zielig als mensen dezelfde vraag op verschillende forums gaan stellen. Want zoals Eugeen schrijft, zul je op alle ernstige forums hetzelfde antwoord bekomen.

Strikt genomen is dat natuurlijk hun goed recht. Maar het zijn telkens evenveel vrijwilligers die er hun vrije tijd aan besteden.

Breng alsjeblieft een minimum aan respect op voor mensen die vrijwillig een deel van hun vrije tijd besteden om je gratis te helpen. Als je de antwoorden op een forum niet vertrouwt, stel daar dan gewoon geen vraag.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Ik denk dat onze Lies gewoon had gehoopt dat er wel enkele mensen zouden zeggen van 'je hebt gelijk, 't was niet eerlijk'
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk....

Afbeelding

Sorry Lies, maar de wereld kan soms hard zijn :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Freddie schreef
Er kan maar 1 auto tegelijk over de brug, en de kant waar ik stond moet voorrang geven. Door de helling kun je pas boven zien als er iemand afkomt, en dan moet je dus achteruit bollen om die persoon door te laten.
Dit kan in princiepe niet :roll: als er een smalle doorgang is en diegene die normaal voorrang moet geven is al in de smalle doorgang en daarna kom pas de andere aan dan moet de andere diegene die er al in is laten voorgaan.
De examinator had gezien dat er aan de overkant net een auto naar boven ging gaan op't moment dat ik afkwam.
Makkelijker gezegd dan gedaan maar als de examinator dit kan zien dan had jij dat ook moeten zien.
Doordat ik echter op het verkeer van voor me moest letten had ik die niet kunnen zien.
Ik kom boven als de andere ook net boven komt. Ik liet me dus terugbollen => gebuisd wegens negeren van voorrang.
Wat heeft het verkeer dat voor je kwam dan gedaan :?: ook terug gebold :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Benny Stinkens schreef:Freddie schreef
Er kan maar 1 auto tegelijk over de brug, en de kant waar ik stond moet voorrang geven. Door de helling kun je pas boven zien als er iemand afkomt, en dan moet je dus achteruit bollen om die persoon door te laten.
Dit kan in princiepe niet :roll: als er een smalle doorgang is en diegene die normaal voorrang moet geven is al in de smalle doorgang en daarna kom pas de andere aan dan moet de andere diegene die er al in is laten voorgaan.
De examinator had gezien dat er aan de overkant net een auto naar boven ging gaan op't moment dat ik afkwam.
Makkelijker gezegd dan gedaan maar als de examinator dit kan zien dan had jij dat ook moeten zien.
Doordat ik echter op het verkeer van voor me moest letten had ik die niet kunnen zien.
Ik kom boven als de andere ook net boven komt. Ik liet me dus terugbollen => gebuisd wegens negeren van voorrang.
Wat heeft het verkeer dat voor je kwam dan gedaan :?: ook terug gebold :?:
Ja, die helling is zodanig steil dat je pas bovenaan ziet als er aan de andere kant iemand afkomt. Ik kwam net boven toen de tegenligger aan de andere kant ook boven kwam.

Nu, voor me reden fietsers, er kwamen tegenliggers af + op die plaats is een voetpad dat dikwijls door blinden gebruikt wordt. Ik had die auto aan de overkant van het water wel gezien, de pinker kon ik echter niet zien.
Met voor me in de 1ste post bedoelde ik de tegenliggers. De brug vormt een T-kruispunt, in omgekeerde vorm dan. De verticale streep is de brug, de horizontale de weg vanwaar ik over de brug moest.

De madam die van voor me kwam kwam tot tegen m'n neus gereden en bracht me zo nog een beetje zenuwen bij. Ik liet me dus schuin naar rechts terugbollen omdat het aan de voet van de helling breder is.
Madam kwam ook door, ze kon haar breedte echter niet inschatten en deed teken dat ze niet door kon. De enige mogelijkheid was nog ietsje verder terugbollen tot de weg achter me zodat ze wel doorkon.

Achteraf zei de instructeur dat ze wel degelijk doorkon toen ik de 1ste keer lichtjes achteruit gebold was. Had ze gewoon doorgereden dan was er geen probleem.

Ik had er net voor nog 2u extra rijles genomen, na 1u wist de instructeur al niet meer wat we nog konden doen, ik kon goed rijden volgens hem, hij moest geen opmerkingen meer geven ofzo. Dusja, gewoon pech gehad, zeker met zo'n vieze examinator.

Een reactie als 'ga maar naar de auto' toen hij uit z'n kantoortje kwam beloofde al niet veel goeds.
Je kunt op z'n minst zeggen van 'goeiemorgen, je mag alvast naar de auto gaan, ik kom zo'

Nuja, dat was dus gewoon pech hebben, had ik een andere route was er waarschijnlijk geen 2de keer geweest.
Maar zoals we zeggen: had mijn tante kl*ten dan was ze mijn nonkel :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:
Dit kan in princiepe niet :roll: als er een smalle doorgang is en diegene die normaal voorrang moet geven is al in de smalle doorgang en daarna kom pas de andere aan dan moet de andere diegene die er al in is laten voorgaan.

Dat klopt niet hoor, en er is zelfs een cassatie arrest van het tegendeel.

Voorrang verlenen, zelfs indien reeds als eerste de smalle doorgang ingereden.
Achteruit met de geit dus...


20/03/2001 :

De bij het verkeersbord B 19 opgelegde verplichting om voorrang te verlenen verbiedt de voorrangsplichtige niet om zijn weg te vervolgen, mits hij dat voorzichtig doet, maar verplicht hem wel voorrang te verlenen zodra een voorranghebbende bestuurder verschijnt; de voorrangsplichtige, die als eerste de smalle doorgang is ingereden of hierin reeds het verst gevorderd is, wordt van deze verplichting niet vrijgesteld (1).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Prachtig toch dat hof van "castratie" :twisted:

Ik zie me al staan met een vrachtwagen of zo en dan de hele smalle doorgang nog eens terug achteruit. :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:Prachtig toch dat hof van "castratie" :twisted:

Ik zie me al staan met een vrachtwagen of zo en dan de hele smalle doorgang nog eens terug achteruit. :roll:
Er is een (ongeschreven) wet die zegt dat de zwaarste altijd voorrang krijgt in dergelijke gevallen.
Voordat ik hier wordt afgeschoten.
Op voorwaarde dat er geen misbruik wordt van gemaakt natuurlijk.
Dit wil dus niet zeggen dat de zwaarste altijd en overal voorrang heeft en zomaar overal mag doorvliegen, nee. Wanneer 2 voertuigen stilstaan en er moet 1 achteruit om doorgang mogelijk te maken is het de lichtste meestal (of de kleinste of diegene zonder aanhangwagen) die achteruit gaat.
Dat ene heethoofd in het midden gelaten wordt dit toch altijd zo toegepast.
Plaats reactie