verzekering

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jana2
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2008, 02:41

verzekering

Bericht door jana2 »

Ik ben nu bezig met mijn theorie te leren via deze site (heel goede leermethode trouwens! Ik merk dat ik het beter en beter onder de knie begin te krijgen)
Daarna zou ik 20 uur praktijkles volgen, zodat ik alleen kan rijden.

Het enige probleem is: mijn ouders hebben geen auto en nu vraag ik mij af hoe dat zit met verzekering. Als ik de auto van iemand gebruik, hoe zit dat dan met verzekering? Moet die dat laten weten aan zijn verzekeringsagent en zal dat meer kosten? Is als iets gebeurt, de schade gedekt zoals bij een gewone verzekering of hoe werkt dat?

Natuurlijk ga je er best van uit dat niets zal gebeuren, maar ik vind dit toch belangrijk om te weten omdat zo'n dingen soms naar kunnen uitdraaien ... En zo'n dingen zijn beter op voorhand goed afgesproken vind ik. Goede afspraken maken immers goede vrienden.

Een andere optie is extra lessen nemen, maar dat zal toch een beetje veel te duur uitkomen vrees ik (de 20 uur lessen kosten al een klein fortuin voor een student als ik)

Hopelijk kan iemand een antwoord geven op mijn vraag?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Normaal gezien mag je met de auto van iemand anders rijden, wanneer die een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid heeft afgesloten.
Indien de eigenaar twijfelt of het voor de verzekering in orde is, best contact opnemen met de verzekeringsagent of -maatschappij.

Let echter goed op met het gebruiken van een auto die niet van jou is: bij een ongeval in fout dekt de verzekering BA niet de eigen schade, en dus zou je financieel wel eens voor een onaangename verrassing kunnen staan: een auto in totaal verlies rijden kan ettelijke duizenden euro's kosten.

En zoals je weet: geld heeft al vele vriendschappen om zeep geholpen....
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

xantingo schreef:Let echter goed op met het gebruiken van een auto die niet van jou is: bij een ongeval in fout dekt de verzekering BA niet de eigen schade, en dus zou je financieel wel eens voor een onaangename verrassing kunnen staan: een auto in totaal verlies rijden kan ettelijke duizenden euro's kosten.
Indien je in fout bent dekt de autoverzekering BA inderdaad alleen de schade die je aan anderen toebrengt. Zelfs indien je bij een ongeval niet in fout bent is er, vooral bij oudere wagens, het probleem dat de verzekering de wagen 'economisch total loss' verklaart: als de schade groter is dan de waarde van da auto op dat moment, dan kan de wagen niet hersteld worden op kosten van de verzekering.

Als je wagen van je ouders niet kan gebruiken dan is het misschien beter om je theorie zelf te leren (zoals je al bezig bent) en dan te kiezen voor vrije begeleiding: het voorlopig rijbewijs dat je dan hebt is drie jaar geldig. Vraag dan aan een familielid of vriend(in) om alleen de basistechnieken te mogen leren met zijn of haar auto: leren vertrekken, schakelen, stoppen en rijden alleen in een heel rustige buurt (vb industrieterrein in 't weekend).
Die twintig uur rijles die je wou volgen kan je dan gebruiken om je via de rijschool goed voor te bereiden op je praktijkexamen: hier kan je dan volop oefenen in het echte verkeer.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Jana2

Lees ook even na: hoofdstuk 1.6 MOET EEN BEGELEIDER ZIJN AUTOVERZEKERING VOORAF VERWITTIGEN

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Plaats reactie