richtingsaanwijzers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nicolasf
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2008, 14:50

richtingsaanwijzers

Bericht door nicolasf »

Hoi, ik rij al een tijdje met een voorlopig rijbewijs samen met mijn ma.
Nu heb ik eens gevraagd aan een vriend om eens een tweede opinie te geven over mijn rijgedrag. Er waren enkele dingen die mij toch wel verrasten:

ik verliet de autoweg om rechts een tankstation op te rijden, en daarna moest ik weer terug op de baan op het zelfde rijvak van daarstraks. Aangezien ik wist dat ik loodrecht met de baan zou komen te staan deed ik mijn richtingsaanwijzers naar rechts, maar dat bleek fout te zijn: ik moest naar links uitwijken om de baan op te gaan, en moest dus ook mijn aanwijzers naar links zetten. Maar ik hield natuurlijk rekening met het moment vóór ik de baan op was (voor het fietspad nog): nl dat ik dan loodrecht met de baan zou staan.

Nu begrijp ik best dat als je parallel met de baan staat, dat je dan je aanwijzers naar links moet zetten als je de baan opgaat, maar wat als je aanvankelijk in een hoek van 45° met die baan staat, en direct daarna in 90° voor het fietspad? Uiteraard kunnen de auto's op de baan denken, als ik mijn aanwijzers naar rechts zet: "he, die gaat terug die parking op", maar anderzijds kan een achterliggende auto die ook de baan wil opgaan denken: "ha, hij wil helemaal naar links, dus ik kan hem rechts voorbij".

Is het zo een beetje duidelijk?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: richtingsaanwijzers

Bericht door Inazuma »

nicolasf schreef: Nu begrijp ik best dat als je parallel met de baan staat, dat je dan je aanwijzers naar links moet zetten als je de baan opgaat,
Dat is de situatie op bvb de oprit van een autosnelweg die nagenoeg parralel mee loopt naast de doorgaande rijbaan van de snelweg..
Daar kom je rechts van het verkeer op de snelweg, en geef je richting aan naar links.


maar wat als je aanvankelijk in een hoek van 45° met die baan staat, en direct daarna in 90° voor het fietspad?
Naar rechts ...


Waar was het ergens, dan kunnen we met Google Earth gaan kijken naar hoe de wegen er daar precies bij liggen - een uitleg met woorden kan makkelijk verkeerd overgebracht worden ;)
Gast

Bericht door Gast »

De hoofdbaan is de Gistelsesteenweg van Jabbeke naar Varsenare, juist over de brug over de e-40. Daar heb je ergens een tankstation aan je rechtse kant. Ik heb eens in paint iets getekend, maar ik weet maar niet hoe een foto hieraan moet toevoegen.

groetjes,
Nicolas[/url]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Ik heb eens in paint iets getekend, maar ik weet maar niet hoe een foto hieraan moet toevoegen.
Je kan je tekening opslaan als jpeg, en dan via Imageshack je tekening uploaden.
Daarna plaats je de link hier als foto ([img]).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Eigenlijk is het zo moeilijk niet hoor. Je moet je richtingaanwijzer aanzetten in de richting dat je je stuur zal draaien.
Simpele logica. :wink:
Een oprit, eender waar, schuif je een vak naar links op dus richtingaanwijzer links, een kruispunt waar je rechts opdraaid je richtingaanwijzer naar rechts.
nicolasf
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2008, 14:50

Bericht door nicolasf »

Ja, ik weet het, het lijkt een domme vraag, maar ik wilde ze toch eens stellen om zeker te zijn.

Maar toch bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:De hoofdbaan is de Gistelsesteenweg van Jabbeke naar Varsenare, juist over de brug over de e-40. Daar heb je ergens een tankstation aan je rechtse kant.
Hoohel AArde is daar niet zo duidelijk ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:De hoofdbaan is de Gistelsesteenweg van Jabbeke naar Varsenare, juist over de brug over de e-40. Daar heb je ergens een tankstation aan je rechtse kant.
Hoohel AArde is daar niet zo duidelijk ...
Inderdaad, je kan nauwelijks de E40 terugvinden... een foto zou duidelijker zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Afbeelding

beweging 1: je rijdt rechts van de baan het tankstation op
beweging 2: je rijdt van het tankstation de baan op. In dat geval kan je in een hoek van 45° staan met de baan. Dan is het logisch: aanwijzers naar links, naar welke kant je ook op wilt. Maar elk moment kan je in een hoek van 90° staan (de groene lijn duidt dit aan). Dan is de situatie precies zoals je uit een straat komt gereden en terecht komt op een voorrangsbaan (en je dus zowel naar links of naar rechts kunt pinken, afhankelijk van de richting die je uit wilt).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Afbeelding


beweging 2: je rijdt van het tankstation de baan op. In dat geval kan je in een hoek van 45° staan met de baan. Dan is het logisch: aanwijzers naar links, naar welke kant je ook op wilt.
Niet echt.

Richtingaanwijzer naar rechts als je naar rechts wil gaan, en naar links als je naar links de baan weer oprijdt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
Inazuma schreef:
Anonymous schreef:De hoofdbaan is de Gistelsesteenweg van Jabbeke naar Varsenare, juist over de brug over de e-40. Daar heb je ergens een tankstation aan je rechtse kant.
Hoohel AArde is daar niet zo duidelijk ...
Inderdaad, je kan nauwelijks de E40 terugvinden... een foto zou duidelijker zijn.
Heb ik ook gezien, zelfs het pomstation kent ie niet. :cry:
Plaats reactie