Links afslaan op kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vicus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2008, 07:11
Locatie: harelbeke

Links afslaan op kruispunt

Bericht door vicus »

Eerst wil ik jullie feliciteren met jullie ongelooflijk nuttige website!!!

Ik heb een vaagje, waarvoor ik het antwoord noch op de website noch in het praktijk boek gevonden heb:
Stel voor dat je op een kruispunt met verkeerslichten staat voorgesorteerd om links af te slaan. Voor jou wachten er noch 2 auto's en er is ook een opstel plaats voor fietsers en een zebrapad (zie afbeelding in het hoofdstuk De Wegmarkeringen/Andere markeringen/punt 6). Als het groen is rijd je vooruit maar de auto's voor jou moeten even wachten tot dat de tegenliggende verkeer weg is vooraleer ze naar links afslaan. Vaak gebeurt dat er geen plaats is voor jou voorbij het zebrapad en dus heb je geen andere keuze dan ofwel wachten op de zebrapad of op de opstel plaats voor fietsers of stoppen voor de eerste stopstreep en eventueel het groen te missen. In praktijk wachten de autobestuurders op het zebrapad (voetgangers hebben toch rood), maar is dat ook correct?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!!!
Groetjes,
Vicus.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag niet blijven staan o het zebrapad:
40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

Wat betreft het opstelvak voor fietsers is er bepaald dat je tijdens een roodfase niet in dat vak mag staan.
Tijdens de groenfase wordt er geen vermeldig gemaakt in de wegcode.
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.
De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.


Je mag dus wel aansluiten in het opstelvak voor fietsers, maar niet op het zebrapad.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: Wat betreft het opstelvak voor fietsers is er bepaald dat je tijdens een roodfase niet in dat vak mag staan.
Tijdens de groenfase wordt er geen vermeldig gemaakt in de wegcode.
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.
De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.


Je mag dus wel aansluiten in het opstelvak voor fietsers, maar niet op het zebrapad.
M.a.w. wanneer het ondertussen weer rood wordt moet je toch blijven staan op het opstelvak voor fietsers en heb je zowieso kans een boete op te lopen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat risico loop je inderdaad.
Wanneer te verwachten is dat je het kruispunt niet zal kunnen verlaten tijdens de groenfase, kan je dan beter wachten voor de eerste stopstreep.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef: M.a.w. wanneer het ondertussen weer rood wordt moet je toch blijven staan op het opstelvak voor fietsers en heb je zowieso kans een boete op te lopen.
Neen, als het rood is en je nadert de verkeerslichten, moet je stoppen voor de eerste stopstreep.

Als het groen is, mag je het licht voorbij rijden.
De stopstreep ligt doorgaans voor het licht, dus ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
bibi585 schreef: M.a.w. wanneer het ondertussen weer rood wordt moet je toch blijven staan op het opstelvak voor fietsers en heb je zowieso kans een boete op te lopen.
Neen, als het rood is en je nadert de verkeerslichten, moet je stoppen voor de eerste stopstreep.

Als het groen is, mag je het licht voorbij rijden.
De stopstreep ligt doorgaans voor het licht, dus ...
Ik denk dat je hier een deeltje over het hoofd gezien hebt.
Wat betreft het opstelvak voor fietsers is er bepaald dat je tijdens een roodfase niet in dat vak mag staan.
Tijdens de groenfase wordt er geen vermeldig gemaakt in de wegcode.
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.
De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.

Je mag dus wel aansluiten in het opstelvak voor fietsers, maar niet op het zebrapad.
Het ging er dus om dat wanneer je bij groen aansluit tot op het opstelvak voor fietsers en je geraakt niet voorbij het licht voor dat het opnieuw op rood komt, je eigenlijk op een wettige manier onwettig opgesteld staat aan de verkeerslichten.
Eén van de vele giaten in de verkeerswetgeving.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het ging er dus om dat wanneer je bij groen aansluit tot op het opstelvak voor fietsers en je geraakt niet voorbij het licht voor dat het opnieuw op rood komt, je eigenlijk op een wettige manier onwettig opgesteld staat aan de verkeerslichten.
Eén van de vele giaten in de verkeerswetgeving.
Maar het is wel geweten dat je geen kruispunt mag oprijden als je er niet zeker van bent dat je er ook vanaf geraakt.

Mijn advies is dan ook: zelfs al is het groen maar je kunt niet verder, dan moet je blijven staan voor de eerste stopstreep en je dus niet opstellen in het opstelvak.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
vicus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2008, 07:11
Locatie: harelbeke

Bericht door vicus »

Bedankt voor jullie hulp!!!
Ik hoop dat ik zo een situatie niet tegenkom tijdens mijn examen. :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Maar het is wel geweten dat je geen kruispunt mag oprijden als je er niet zeker van bent dat je er ook vanaf geraakt.
Wel, zo strikt is de regeling nu eigenlijk ook weer niet:
AR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er moet dus aan 2 voorwaarden voldaan zijn om een kruispunt niet te mogen oprijden:
  • het moet waarschijnlijk zijn (d.w.z. de kans is groter dan 50%) dat je op het kruispunt zou moeten stoppen, EN
  • dat je aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Je hoeft dus niet 100% zeker te zijn dat je het kruispunt ook zult kunnen verlaten.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dus kan je redelijkerwijze wel verwachten, wanneer je derde of vierde in de rij staat om links af te slaan, dat je nog zal mee kunnen tijdens de groenfase.
Wanneer echter 1 van die voertuigen voor je niet ver genoeg voorruit rijdt of gewoon blijft staan wanneer de mogelijkheid er is om af te slaan ben je gewoon de pineut.
Plaats reactie