rijbewijs C

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
der

rijbewijs C

Bericht door der »

ben aan het leren rijden rijbewijs C toch heb ik problemen met rijden tegen laadkaai iemand soms tips ben al 2 X gebuist op manuveres
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs C

Bericht door Inazuma »

der schreef:toch heb ik problemen met rijden tegen laadkaai
Wat is het probleem :?:
Gast

Bericht door Gast »

dat ik niet goed zie hoe ver ik van de laadkaai ben 1 X gebuist op garage
en 2 x maal gebuist op laadkaai
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je ongeveer weet wanneer je bijna tegen de laadkaai staat.
Dit mag gerust nog een meter zijn ofzo, gewoon dat je weet tot daar kan ik probleemloos rijden zonder dat ik bang moet zijn dat ik ertegen zal zitten.
Dit kan je doen door je bijvoorbeeld te richten op een bepaald onderdeel van de vrachtwagen die je in de achteruitkijkspiegel ziet.
Dit zal je uiteraard zelf moeten ondervinden tijdens het oefenen.

Dan stap je uit en ga je achteraan kijken hoever je er effectief van zit.
Je rijdt een stuk achteruit, stapt opnieuw uit en bekijkt weer hoever je ervan staat.
Dit kan je eventueel nog een of meerdere keren herhalen tot je dicht genoeg staat.
Zolang je binnen de tijd blijft is dit geen enkel probleem.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

wobotje schreef:....Dan stap je uit en ga je achteraan kijken ...
Uitstappen :?: mag dat dan tijdens het examen :?: Ik dacht dat je je op minder dan 20cm moest kunnen plaatsen vanop je bestuurderszetel.
Wat je daar doet doet er niet toe zolang je maar correct geplaatst geraakt binnen een redelijke termijn.
Of dit nu door middel van je spiegels is of je hoofd door het raam steken of desnoods je deur te openen.
Zo was het toch in mijn tijd 20 jaar geleden.
Het best is dat je het zeker kan met je spiegels want door het raam of met de deur open is niet altijd mogelijk en ook minder prettig wanneer het regent.

Goed sturen om op de preciese plaats uit te komen en je wat focussen op de achterbumper en de muur onder de laadkade helpt bij mij.
Bij het examen zal dat een deel van het hekken zijn die de laadkade moet voorstellen.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

bibi585 schreef:
wobotje schreef:....Dan stap je uit en ga je achteraan kijken ...
Uitstappen :?: mag dat dan tijdens het examen :?:
Blijkbaar wel, want ik heb het gedaan :)
Heb net even gekeken en het staat inderdaad niet vermeld in de brochure van Goca, maar mijn instructeur zei dat dit mocht, dus heb ik het ook zo gedaan.
Ik heb mijn examen in september 2006 gedaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef:Uitstappen :?: mag dat dan tijdens het examen :?:
Ja, maar alleen als de vrachtwagen stil staat. :mrgreen:

Wat je daarentegen niet mag doen, is achteraan de vrachtwagen een ballon hangen, en luisteren tot hij kapot knalt om te weten dat je dicht genoeg staat. :D
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef:
bibi585 schreef:Uitstappen :?: mag dat dan tijdens het examen :?:
Ja, maar alleen als de vrachtwagen stil staat. :mrgreen:
En uit versnelling EN handrem op waarschijnlijk. :wink:
Bart.
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007, 17:33

Bericht door Bart. »

Voor het maneuvers "laadkade" mag je inderdaad de vrachtwagen verlaten. Je mag zoveel gaan kijken als je wilt. Let wel op dat je steeds correct het voertuig verlaat. Dit wil zeggen :
1. Niet uit de vrachtwegen springen (achterwaarts uitstappen)
2. Steeds de deur van het voertuig dicht doen (want voor het open laten van de deur krijg je als beoordeling een onvoldoende en je mag maar 1 onvoldoende hebben of 't is gedaan !).

Mijn advies voor de laadkade is : ga liever eens teveel gaan kijken. Je krijgt namelijk 5 minuten tijd voor het afwerken van de smalle doorgang met aansluitend de laadkade. Dus neem je tijd, maar overdrijf niet. Let ook op dat als je ongeveer 50 cm van de laadkade staat je de afstand tot minder dan 20 cm niet in 1 beweging gaat overbruggen. Stop liever nog eens om 30 cm en dan pas naar minder dan 20 cm.

De deur opensteken en naar buiten kijken is niet meer toegelaten tijdens het maneuver "laadkade".

Bart.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

wobotje schreef:Heb net even gekeken en het staat inderdaad niet vermeld in de brochure van Goca, maar mijn instructeur zei dat dit mocht, dus heb ik het ook zo gedaan.
Al wat niet verboden wordt, is toch toegestaan?
Ga er maar van uit dat een eventuele werkgever, waar jij met je rijbewijs C aan de slag wil, liever heeft dat je een keer meer uitstapt dan dat je zijn vrachtwagen en de infrastructuur van zijn klanten aan diggelen rijdt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Ga er maar van uit dat een eventuele werkgever, waar jij met je rijbewijs C aan de slag wil, liever heeft dat je een keer meer uitstapt dan dat je zijn vrachtwagen en de infrastructuur van zijn klanten aan diggelen rijdt.
Klopt uiteraard ook.

Pittig detail is dat, wanneer je in de echte praktijk zit, je er eigenlijk maar een cm of 5 maximum mag vanaf staan want de meeste laadkleppen zijn niet lang genoeg om bij meer nog tot op de laadvloer te komen.
Zeker bij het in en uitrijden met een heftruck.
De meeste vrachtwagens/opleggers vandaag hebben luchtvering en wanneer men meer dan de helft gelost heeft schiet de laadklep van de laadvloer met alle schadelijke gevolgen vandien.
Het verschil in hoogte tussen laadvloer en laadklep speelt ook een belangrijke rol.
Hoe je dat best klaarspeelt zonder schade zal ik eens vertellen wanneer je je rijbewijs hebt. (op het examen buizen ze je daarvoor :wink: )
der

Bericht door der »

tips rijden tegen laadkaai zijn welkom moet dinsdag nog 4 uur rijden en woensdag examen
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

der schreef:tips rijden tegen laadkaai zijn welkom moet dinsdag nog 4 uur rijden en woensdag examen
der schreef:ben aan het leren rijden rijbewijs C toch heb ik problemen met rijden tegen laadkaai iemand soms tips ben al 2 X gebuist op manuveres

wobotje schreef:Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je ongeveer weet wanneer je bijna tegen de laadkaai staat.
Dit mag gerust nog een meter zijn ofzo, gewoon dat je weet tot daar kan ik probleemloos rijden zonder dat ik bang moet zijn dat ik ertegen zal zitten.
Dit kan je doen door je bijvoorbeeld te richten op een bepaald onderdeel van de vrachtwagen die je in de achteruitkijkspiegel ziet.
Dit zal je uiteraard zelf moeten ondervinden tijdens het oefenen.

Dan stap je uit en ga je achteraan kijken hoever je er effectief van zit.
Je rijdt een stuk achteruit, stapt opnieuw uit en bekijkt weer hoever je ervan staat.
Dit kan je eventueel nog een of meerdere keren herhalen tot je dicht genoeg staat.
Zolang je binnen de tijd blijft is dit geen enkel probleem.

Bart. schreef:Voor het maneuvers "laadkade" mag je inderdaad de vrachtwagen verlaten. Je mag zoveel gaan kijken als je wilt. Let wel op dat je steeds correct het voertuig verlaat. Dit wil zeggen :
1. Niet uit de vrachtwegen springen (achterwaarts uitstappen)
2. Steeds de deur van het voertuig dicht doen (want voor het open laten van de deur krijg je als beoordeling een onvoldoende en je mag maar 1 onvoldoende hebben of 't is gedaan !).

Mijn advies voor de laadkade is : ga liever eens teveel gaan kijken. Je krijgt namelijk 5 minuten tijd voor het afwerken van de smalle doorgang met aansluitend de laadkade. Dus neem je tijd, maar overdrijf niet. Let ook op dat als je ongeveer 50 cm van de laadkade staat je de afstand tot minder dan 20 cm niet in 1 beweging gaat overbruggen. Stop liever nog eens om 30 cm en dan pas naar minder dan 20 cm.

De deur opensteken en naar buiten kijken is niet meer toegelaten tijdens het maneuver "laadkade".

Bart.


Wat wil je nog meer weten? Niet dat we van slechte wil zijn, maar je zal hem wel zelf tegen die laadkaai moeten zetten, dat mogen we echt niet in jouw plaats komen doen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
der

Bericht door der »

ik heb hem zelf tegen de laadkaai gereden in garage gereden smalle doorgang en op baan

geslaagd zonder bemerking
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Proficiat. :wink: :D
Plaats reactie