GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?
GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?
Hallo,
ik ben tijdens de rijlessen verward geraakt.
Mjin instructeur zei dat een knipperend oranje licht in het MIDDEN betekent dat je moet oppassen en de GEWONE regels respecteren (lees: voorrang aan rechts geven)
Maar hij zei ook dat als het groen licht (onderaan dus) vervangen is door een knipperend oranje licht, dat je dan mag doorrijden (alsof het groen is), enkel oppassen.
Anderen zeggen me dat dit fout is (waarschijnljk verkeerd begrepen van de instructeur)
Maar eh wat is het nu precies?
Bedankt!
ik ben tijdens de rijlessen verward geraakt.
Mjin instructeur zei dat een knipperend oranje licht in het MIDDEN betekent dat je moet oppassen en de GEWONE regels respecteren (lees: voorrang aan rechts geven)
Maar hij zei ook dat als het groen licht (onderaan dus) vervangen is door een knipperend oranje licht, dat je dan mag doorrijden (alsof het groen is), enkel oppassen.
Anderen zeggen me dat dit fout is (waarschijnljk verkeerd begrepen van de instructeur)
Maar eh wat is het nu precies?
Bedankt!
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Dit is wat de wegcode zegt:
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.
Het kan zijn :
1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Het maakt dus niet uit waar het licht geplaatst is: oranje knipperlicht heeft altijd dezelfde betekenis.
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.
Het kan zijn :
1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Het maakt dus niet uit waar het licht geplaatst is: oranje knipperlicht heeft altijd dezelfde betekenis.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Hallo,
een oranje knipperlicht kan op verschillende manieren branden. In een "gewoon" verkeerslicht kan dit onderaan of in het midden knipperen. De betekenis is altijd dezelfde : "dubbel voorzichtig zijn" en "de voorrangsregeling blijft van toepassing".
Het verschil tussen in het midden knipperen en onderaan knipperen is de volgende :
- in het midden : het verkeerslicht is buiten werking gezet of defect
- onderaan : ter vervanging van een groen licht.
Meestal gaat met het knipperlicht gebruiken op een kruispunt waar de straten niet recht tegenover elkaar liggen. En wil dit dus gewoon zeggen dat als je links gaat afslaan dat je voorrang moet geven aan de tegeligger. Indien het knipperlicht gewoon op de rijbaan is geplaatst dan dien je te kijken naar de verkeersborden van de voorrang (en opletten als er geen verkeersborden staan want dan is het voorrang aan rechts)
groeten,
Bart.
een oranje knipperlicht kan op verschillende manieren branden. In een "gewoon" verkeerslicht kan dit onderaan of in het midden knipperen. De betekenis is altijd dezelfde : "dubbel voorzichtig zijn" en "de voorrangsregeling blijft van toepassing".
Het verschil tussen in het midden knipperen en onderaan knipperen is de volgende :
- in het midden : het verkeerslicht is buiten werking gezet of defect
- onderaan : ter vervanging van een groen licht.
Meestal gaat met het knipperlicht gebruiken op een kruispunt waar de straten niet recht tegenover elkaar liggen. En wil dit dus gewoon zeggen dat als je links gaat afslaan dat je voorrang moet geven aan de tegeligger. Indien het knipperlicht gewoon op de rijbaan is geplaatst dan dien je te kijken naar de verkeersborden van de voorrang (en opletten als er geen verkeersborden staan want dan is het voorrang aan rechts)
groeten,
Bart.
xantingo schreef: Het maakt dus niet uit waar het licht geplaatst is: oranje knipperlicht heeft altijd dezelfde betekenis.
Even sterk benadrukken dat een oranje knipperlicht betekent dat de aangebrachte voorrangsborden dan moeten nageleefd worden
(en bij afwezigheid van voorrangsborden, de voorrangsregels)
Vaak betekent dat dus STOPPEN aan stop-bord of stop-streep
Dit is het fundamentele verschil met de normaal werkende driekleurige lichten.
Je mag niet zomaar doorrijden "alsof het groen zou zijn".fredbel6 schreef:Bedankt, maar eh .. wat nu? Hebben mijn instructeurs het dan toch verkeerd uitgelegd?
Als de driekleurige verkeerslichten normaal werken, gaan ze boven de voorrangsborden die daar staan en moet je die voorrangsborden niet opvolgen.
Als het oranje licht knippert - midden of onderaan - moet je de voorrangsborden die er staan WEL opvolgen.
En je rijdt best nog een pak voorzichtiger het kruispunt op ...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Inazuma schreef
Als het oranje licht in het midden knipperend brand werken de lichten niet normaal en moet je de voorrangsborden wel opvolgen.
Maar als het oranje licht onderaan knipperend brand werken de lichten wel normaal en moet je de voorrangborden niet opvolgen.
Stel je voor een kruispunt met verkeerslichten en een stopbord.
Bovenaan rood = ik moet stoppen
midden oranje = ik moet stoppen
Onderaan knipperen oranje = ik moet stoppen (stopbord)
Hier ben ik het niet mee eens (met wat in blauw staat)Als de driekleurige verkeerslichten normaal werken, gaan ze boven de voorrangsborden die daar staan en moet je die voorrangsborden niet opvolgen.
Als het oranje licht knippert - midden of onderaan - moet je de voorrangsborden die er staan WEL opvolgen.
Als het oranje licht in het midden knipperend brand werken de lichten niet normaal en moet je de voorrangsborden wel opvolgen.
Maar als het oranje licht onderaan knipperend brand werken de lichten wel normaal en moet je de voorrangborden niet opvolgen.
Stel je voor een kruispunt met verkeerslichten en een stopbord.
Bovenaan rood = ik moet stoppen
midden oranje = ik moet stoppen
Onderaan knipperen oranje = ik moet stoppen (stopbord)
Op een plaats waar de lichten werken gelden de borden dus niet en een verkeerslicht met boven rood, midden oranje en onderaan knipperend oranje werkt volgens mij wel6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Die stelling klopt niet hoorBenny Stinkens schreef: Maar als het oranje licht onderaan knipperend brand werken de lichten wel normaal en moet je de voorrangborden niet opvolgen.
Je haalt zelf Art 6.3 aan dat hier net een uitzondering voorziet :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art6
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
Wat is dan een oranje knipperlicht :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art64
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.
Het kan zijn :
1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
In Art 64 wordt er dus nog speciaal op gewezen dat de verkeersknipperlichten de voorrangsregeling NIET wijzigen, waarnaar ook al verwezen werd in 6.3.
Je moet inderdaad stoppenStel je voor een kruispunt met verkeerslichten en een stopbord.
Onderaan knipperen oranje = ik moet stoppen (stopbord)
Die werken wel, maar zijn net uitgesloten ...Op een plaats waar de lichten werken gelden de borden dus niet en een verkeerslicht met boven rood, midden oranje en onderaan knipperend oranje werkt volgens mij wel
Uitzonderingen op bijzondere situaties leiden blijkbaar zelfs bij kenners tot verwarring .
Het is veel simpeler als je onthoudt :
knipperlicht => Voorzichtig Voorrangsbord (op)Volgen
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Waarom staan er dan verkeerslichten (met stopbord) als ze toch alle 3 hetzelfde betekenen
Als ik er over na denk is het wel zo dat ik ze nog nooit ben tegengekomen m.a.w. als ik een oranje knipperlicht onderaan tegenkom staat er de B9 (voorrangsweg) onder en niet het stopbord.
Dus ja je hebt gelijk (was inderdaad verward en het ook te ver gaan zoeken )
En mijn volgende vraag is dan: Bestaat er ergens een plaats waar je bovenaan rood, midden vast oranje en onderaan knipperend oranje tegenkomt met daarbij een stopbord
Ik hoop van niet want dit zou inderdaad verwarrend en overbodig zijn.
Als ik er over na denk is het wel zo dat ik ze nog nooit ben tegengekomen m.a.w. als ik een oranje knipperlicht onderaan tegenkom staat er de B9 (voorrangsweg) onder en niet het stopbord.
Dus ja je hebt gelijk (was inderdaad verward en het ook te ver gaan zoeken )
En mijn volgende vraag is dan: Bestaat er ergens een plaats waar je bovenaan rood, midden vast oranje en onderaan knipperend oranje tegenkomt met daarbij een stopbord
Ik hoop van niet want dit zou inderdaad verwarrend en overbodig zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Ja, in het centrum van Hulshout. Voor wie uit het industriepark komt.Benny Stinkens schreef: En mijn volgende vraag is dan: Bestaat er ergens een plaats waar je bovenaan rood, midden vast oranje en onderaan knipperend oranje tegenkomt met daarbij een stopbord
Naar aanleiding van deze vraag viel vanmiddag mijn oog toevallig op het stopbord...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
En wat is jou mening over zo een kruispuntxantingo schreef:Ja, in het centrum van Hulshout. Voor wie uit het industriepark komt.Benny Stinkens schreef: En mijn volgende vraag is dan: Bestaat er ergens een plaats waar je bovenaan rood, midden vast oranje en onderaan knipperend oranje tegenkomt met daarbij een stopbord
Naar aanleiding van deze vraag viel vanmiddag mijn oog toevallig op het stopbord...
Als er alleen maar een stopbord zou staan heb je hetzelfde dan als er een rood, vast oranje, en oranje knipperend licht staat, dus blijft mijn vraag : waarom staan deze verkeerslichten daar
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?
Ik denk dat een groen licht dat vervangen is door een oranje knipperend licht gewoon bedoeld is voor extra voorzichtigheid vanwegen bepaalde omstandigheden, als het oranje geel licht brandt dan betekent gewoon dat het verkeerslicht buiten werking is.
Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?
Je haalt wel een antieke koe uit de gracht ...
Het gebruik van gevaarsknipperlichten is sindsdien echter problematisch geworden
Je komt nu situaties tegen waar
- de verkeerslichten effectief niet werken (dat zijn altijd de middelste oranje lichten), en ook de lichten voor voetgangers niet
- de verkeerslichten (knipperend oranje onderaan) werken, maar voetgangers rood hebben
- de verkeerslichten werken (knipperend oranje onderaan) maar voetgangers geen lichten hebben, en dus voorrang op zebrapad
Alleen ... je ziet dat verschil niet vanuit perspectief van aankomende bestuurder ...
Het gebruik van gevaarsknipperlichten is sindsdien echter problematisch geworden
Je komt nu situaties tegen waar
- de verkeerslichten effectief niet werken (dat zijn altijd de middelste oranje lichten), en ook de lichten voor voetgangers niet
- de verkeerslichten (knipperend oranje onderaan) werken, maar voetgangers rood hebben
- de verkeerslichten werken (knipperend oranje onderaan) maar voetgangers geen lichten hebben, en dus voorrang op zebrapad
Alleen ... je ziet dat verschil niet vanuit perspectief van aankomende bestuurder ...
Re:
Ik weet dat ik op een héééééél oude koe die in de sloot gesukkeld is, aan het reageren ben, maar ik word lichtjes onnozel van de verschillende interpretaties van verkeersregels door verschillende mensen, o.a. mijn stagebegeleidster brevet II. Volgens haar ook, is er een verschil tussen het 'defect' oranjegeel en het 'oranjegeel dat het groen vervangt'. En daar is dus geen enkele wettelijke basis voor, maar ze verkondigen maar de Grote Waarheid gebaseerd op hun eigen overtuiging, zonder gewoonweg op gezonde wijze naar het verkeersreglement te kijken. Oranjegeel in het meerkleurig stelsel van verkeerslichten, waar het ook staat betekent: borden volgen voor diegenen waar dat licht naar toe gekeerd is. Het is géén "groen", anders had de wegbeheerder er wel een groene lens voor gezet.
Ik merk trouwens op dat bij héél veel brevet III-ers een soort eigen interpretatie van het verkeersreglement ontstaat die onaantastbaar wordt. In 99% hebben die het dan evenwel ook bij het rechte eind, maar bij de overige 1% zitten ze diagonaal fout. En hun idee-fixe is onbespreekbaar.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?
En wat is de reden dat je mij daarvoor citeert
Als mijn idee-fixe onbespreekbaar zou zijn, zou ik ze hier niet bespreken.
Als mijn idee-fixe onbespreekbaar zou zijn, zou ik ze hier niet bespreken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.