Opgedreven brommer

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Opgedreven brommer

Bericht door selick »

weet niet precies waar ik dit heen moet zetten maar bon :P

ik ben dus gepakt met een opgedreven brommer 88/km voor een A klas en mijn brommer is dus in beslag genomen en ik mocht het aftrappen. ik heb niet eens een papier gekregen of niks... tis nu bijna een maand geleden ik heb nog altijd niks gehoord... op wat wachte ze ? dat men stallingskoste wat naar boven gaan ? en wat gaat deze grap mij ongeveer kosten ? enig idee ? eerste keer dat ik opgepakt ben. had mijn helm op en alles was in orde behalve de snelheid. --> dus ook zonder juiste verzekering enzo voort.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het voertuig is geen bromfiets meer, doch een motorfiets.

Door dit voertuig op een openbare plaats te besturen, heb je een aantal overtredingen begaan:
  • Het voertuig is geen goedgekeurde motorfiets (geen gelijkvormigheidsattest voor een motorfiets).
  • De motorfiets is niet ingeschreven bij de DIV (geen kentekenplaat).
  • Er is geen verkeersbelasting betaald voor een motorfiets.
  • Je hebt onverzekerd gereden, want je hebt geen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor een motorfiets.
  • Je hebt een motorfiets bestuurd zonder houder te zijn van een rijbewijs geldig voor het besturen van voertuigen van categorie A (motorfietsen).
Het is onmogelijk een raming te maken van de boetes, omdat de minimum- en maximumbedragen zeer sterk uit elkaar liggen, en er een gedeelte kan uitgesproken worden met uitstel.

Voor het rijbewijs bijvoorbeeld riskeer je een boete van 1.100 tot 11.000 Euro (opdeciemen inbegrepen). Er staat bovendien een gevangenisstraf op van 15 dagen tot 6 maanden.

Voor het onverzekerd rijden bijvoorbeeld riskeer je een boete van 550 tot 5.500 Euro (opdeciemen inbegrepen). Ook hier staat bovendien een gevangenisstraf op van 15 dagen tot 6 maanden.

Bovenop alle boetes zul je een bijdrage van 137,50 Euro moeten betalen voor het slachtofferfonds, plus de gerechtskosten (reken op bijna 40 Euro).

Als alle omstandigheden gunstig zijn (blanco strafblad, geen andere overtredingen, de rechter is goed gezind en - zeer belangrijk - je maakt een goede indruk op hem), reken dan alvast minstens op een effectieve uitgave van 500 à 750 Euro, doch houdt er rekening mee dat het ook gemakkelijk 1.000 à 1.500 Euro zou kunnen zijn. Maar nogmaals: dit is slechts natte vingerwerk, meer kunnen we niet doen.

En natuurlijk zul je daarna het bewijs moeten leveren dat je je voertuig in orde gesteld hebt.
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Bericht door selick »

ok dankje voor je antwoord, nog een laatste vraag is er kans dat ik een werkstraf kan hebbe in plaats van een boete ? want ik kan namelijk niet zo simpel 1000 euro ophoeste :(
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

werkstraf kan hebbe
Ik vrees van niet hoor.

Anders zou het gemakkelijk zijn hé. Ik rijd rustig rond met een opgedreven bromfiets en als ze mij pakken ga ik wat in het park de bladeren bijeen vagen. :lol:

Ben ook eens benieuwd hoelang je rijverbod gaat krijgen en of je opnieuw theorie- en praktijkexamen moet afleggen.

Wil je ons op de hoogte houden hoe het afloopt?
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Bericht door selick »

opnieuw examens ? :P ik heb er geen gedaan in de eerste plaats ? A klasse brommer heeft geen rijbeweis nodig he ?... :P

en ik ken wel iemand die een werkstraf heeft gehad 30 uurs werkstraf
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar je reed niet met een bromfiets.

Je reed met een motorfiets en daar zijn examens voor nodig
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Bericht door selick »

Hu ? ja maar origneel is het toch een bromerfiets ? ze kunne een 17 jarige toch onmogelijk een moter examen laten doen ? ik kan niet goed volgen hehe :P ik rej dus met een A klas bromfiets die te rap ging waardoor hij word beschoud als een moter ? ( verbeter me als ik er naast zit he ) maar ik moet toch helemaal geen examens doen om daarop te rijden ? mits hij 25 gaat ? kan toch niet dat ze me examen laten doen en dan laten voort rijden op dat ding ? :P
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een rechter kan je een aantal jaren een rijbewijs ontzeggen (voor alle voertuigen).
En binnen enkele jaren je laten beginnen met theorie
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Bericht door selick »

ah zo dus. dat heb ik ook al eens gehoord dat je dat moet wachten voor je met de auto enzo mag rijden. en derna verplichten je ze een examen te doen lekker is dat... o well ik wacht nog even op die brief zal jullie op de hoogte houden. hope dat niet te lang duurt :p stallingskoste zijn ook geen grap als ik het zo hoor
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Contacteer de politiedienst die de oplegging uitvoerde.

- Om je bromfiets weer in orde te brengen als je er nog mee wil rijden
- Om er afstand van te doen als je 'm niet meer terug wil


Doe niet de stommiteit om er vanaf de plaats van oplegging mee weg te rijden ... want het is dan nog altijd een opgefokte bromfiets :!:
Duwen, in een bestelwagen of aanhanger, .... maar niet mee rijden .


wegcode.be heeft een FAQ over bromfietsen
http://wegcode.be/wet.php?wet=89
Het 6de hoofdstuk daarvan gaat over de opgefokte bromfietsen
selick
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:05

Bericht door selick »

ow ? is da zo ? ze hebbe me verplicht om samen met wat andere brommer een zwaantje te volgen naar een bestelwagen. waar ze hem konden testen...
bartoke

A klas die 80 rijdt

Bericht door bartoke »

sorry hoor, maar je moet toch een serieus kalf zijn om een A klas zo snel te laten gaan, vriendelijke groet en veel plezier met je boete.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: A klas die 80 rijdt

Bericht door Jozef »

bartoke schreef:sorry hoor, maar je moet toch een serieus kalf zijn om een A klas zo snel te laten gaan, vriendelijke groet en veel plezier met je boete.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

hallo,

ik vind het naar voor je dat ze je aan zo een snelheid vatten zeker met een klasse A, de boete zal niet min zijn geen papieren voor zo hard te mogen rijden, geen wettige verzekering.... kan wel met je mee leven omdat ze mijn TGB 507 ook in beslag genomen hebben op 2 mei 2008, hij reed 8 km/u te hard en was totaal niet opgevoerd (klasse B wel te verstaan) ben hem bijn 2 maanden kwijt nu, en moet 3 juli naar de politie rechtbank.
enkele voordelen
-geen opvoerstukken (stond in pv)
-had helm op
-verlichting was in werking
-ben 19 jaar (meerderjarig)
-eerste keer dat ze me zoiets lappen
-beleefd gebleven :D
weet misschien iemand van deze moderators wat mijn boete zou kunnen zijn, en wanneer ik mijn scooter terukrijg....:(

grtz Anneke
Pegasus-4 Life
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

AnnekeFirefox schreef:hallo,
hij reed 8 km/u te hard en was totaal niet opgevoerd (klasse B wel te verstaan) ben hem bijn 2 maanden kwijt nu, en moet 3 juli naar de politie rechtbank.
Is die snelheid enkel en alleen gemeten op de rollen :?:

Als dat niet gebeurd is (moet dan in het dossier staan) : snelheid laten nameten met een geijkte politie-radar - dat zijn bijkomende onderzoeksdaden die je volgens de wet Franchimont kan vragen, en die al in een aantal gevallen tot vrijspraak geleid heeft ... o.a. in Hasselt .

Vraag na bij je advocaat
(die je hopelijk hebt - heb je een rechtsbijstandsverzekering die de bromfiets dekt :?: )

Als je er absoluut niets aan gewijzigd hebt - ook een eventuele vorige eigenaar niet - kan je dat laten bestatigen door een merkdealer (niet de verkoper ;) ) ; of is dat al gebeurt en komt vandaar de melding "geen opvoerstukken"



Als je kan aantonen dat er je een voertuig verkocht is dat niet conform het bijhorende PVG is, staat de verkoper / het merk er slecht voor ...
Plaats reactie