ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kostprijs rijopleiding

Bericht door Lieve »

Anonymous schreef: Wow wat een veralgemening. Alsof elke jongere smacht naar een 'gepimpte' auto?
Ik moet mijn rijbewijs ook uit eigen zak betalen en ben bereid hiervoor te werken. Maar dat neemt het gevoel niet weg dat het een serieuze smak geld is die ik aan andere, belangrijke zaken zou kunnen besteden (huis, basic auto...).
Ik ben net gestart met rijden en doe dit met een begeleider. Heus niet alle begeleiders zijn incompetent of worden agressief.
Ik ben nu de basistechnieken aan het leren en als ik denk dat mijn begeleider ergens fout zit (bvb. omdat ik het tegendeel op deze site heb gelezen) dan confronteer ik hem daarmee en zoeken we het samen uit. Het is idd een stage, een leerproces! Als je een goede, rustige begeleider hebt kunnen vinden, is daar toch niets verkeerd mee? Uit veel posts die ik hier gelezen heb, lijkt het soms wel alsof vrije begeleiding een garantie is op een verkeerde rijtechniek?!
Ik denk er net hetzelfde over.
De ene begeleider is natuurlijk de andere niet.
Daarom is het rijexamen er nog om wie het verkeerd doet / kreeg aangeleerd, geen rijbewijs te geven.
Op het examen maken ze geen onderscheid tussen wie met rijschool of met vrije begeleiding heeft geleerd, wie niet voldoet halen ze er wel vantussen.
groetjes, Lieve
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op het examen maken ze geen onderscheid tussen wie met rijschool of met vrije begeleiding heeft geleerd,
Ik weet natuurlijk niet welke jouw bronnen zijn, maar ik heb daar al andere zaken over gehoord.
kim

Bericht door kim »

eugeen schreef:
Op het examen maken ze geen onderscheid tussen wie met rijschool of met vrije begeleiding heeft geleerd,
Ik weet natuurlijk niet welke jouw bronnen zijn, maar ik heb daar al andere zaken over gehoord.
Geef gerust eens wat voorbeelden want ik hoor dat ook altijd waaien zonder dat ik echt een voorbeeld beschreven krijg.
Als je nu met vrije begeleiding hebt leren rijden en je doet je praktijk examen, dan krijg je toch te horen wat je eventueel fout deed en waarom ze je daarvoor buizen?
Of bedoel je dat ze dan eerder een oogje gaan toeknijpen bij mensen die wel met de rijschool hebben leren rijden en zij dus een grotere slaagkans hebben?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Of bedoel je dat ze dan eerder een oogje gaan toeknijpen bij mensen die wel met de rijschool hebben leren rijden en zij dus een grotere slaagkans hebben?
Dat wordt soms verteld, maar soms ook net het tegenovergestelde.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

eugeen schreef:
Of bedoel je dat ze dan eerder een oogje gaan toeknijpen bij mensen die wel met de rijschool hebben leren rijden en zij dus een grotere slaagkans hebben?
Dat wordt soms verteld, maar soms ook net het tegenovergestelde.
Net daarom moet je er geen rekening mee houden.
Zo zou men ook kunnen zeggen dat ze meisjes makkelijker doorlaten dan jongens :roll: Maar of dat zo is, is nog maar de vraag.
Het zou erg onprofessioneel zijn mocht men onderscheid maken.
Goed is goed en fout is fout.
Examinatoren zijn ook maar mensen natuurlijk. Sympathie kan spelen. (is ook zo bij mondelinge examens op school) maar
Iemand die het goed doet zal daar geen last van hebben.
groetjes, Lieve
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat wel zo is, is dat een aantal examinatoren het parcours wat gemakkelijker maken als het examenvoertuig geen dubbele bediening heeft, om voor zichzelf de risico's te beperken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lieve schreef:Zo zou men ook kunnen zeggen dat ze meisjes makkelijker doorlaten dan jongens
Dan zouden ze eerder het omgekeerde doen, zodat ze die meisjes nog eens terugzien. :D
Ketje

Bericht door Ketje »

Deze discussie bestaat al 30 jaar. De rijscholen vermoeden dat leerlingen van de vrije begeleiding gemakkelijke parcours krijgen en de begeleiders vermoeden dat rijschoolkandidaten soepeler beoordeeld worden.
De examinator moet zijn eindbeoordeling uiteindelijk wel verantwoorden. Wie daarmee niet accoord gaat kan zich wenden tot de hoofdexaminator eventueel een klacht indienen, die behandeld wordt door rechter-commissarissen. Dan krijgt een inspecteur van Verkeerswezen het dossier toegewezen en zal de stelling van de examinator horen. De rechter-commissarissen zullen dan de klacht en de verantwoording van de examinator in overweging nemen en een oordeel vellen.
Dan zijn er vier mogelijkheden. Zij kunnen de kandidaat gewoon laten slagen, of hem een nieuw examen laten afleggen (gratis of tegen betaling - al dan niet in aanwezigheid van de inspecteur van Verkeerswezen) of zij verwijzen hem naar een ander examencentrum.
Voor je begint aan uw examenrit moet je een kaartje trekken. Daarop staan drie doorgangspunten vermeld. Of je nu van de vrije begeleiding bent of van een rijschool, de doorgangspunten blijven dezelfde.
Rij je goed, dan ben je geslaagd, stapel je de fouten op of rij je gevaarlijk, dan zal je moeten terugkomen.
Ptriiick

Toch even op mijn zeepdoos klimmen...

Bericht door Ptriiick »

"Jongeren willen foefelen."

Als 31 jarige beschouw ik mezelf niet meer als iemand die deel uitmaakt van de leeftijdscategorie waar dit op doelt, en toch gaan mijn haren overeind staan bij het lezen van zo'n veralgemening. Die 'foefelaars' willen gewoon slagen voor een examen en één van de beste manieren om te slagen voor een examen is oefenen. Nog een betere manier is oefenen in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van het examen. Is het oplossen van oefenexamens op deze site dan ook geen vorm van foefelen?
waar ik dan misschien wel meer voorstander zou zijn is dat de begeleiders eerst lessen moeten volgen en een examen moeten afleggen (zowel theorie als praktijk) zodat deze goede technieken kunnen aanleren aan hun kinderen of anderen die ze begeleiden.
De stem van de rede. Iedereen verplicht naar de rijschool is inderdaad niet haalbaar voor alle gezinnen wegens het kostenplaatje (ik laat hier volledig in het midden of dit veroorzaakt wordt door BTW of door brandstofprijzen; het geld moet op tafel liggen, waar het uiteindelijk ook terecht komt), zeker niet als het gezin in kwestie meerdere kinderen heeft. Een verplicht theoretisch examen voor de begeleider daarentegen kost niet al te veel en kan waarschijnlijk al veel oplossen. Ik rijd zelf al 13 jaar rond met de auto en was bij het instuderen van de theorie voor mijn rijbewijs A de voorbije maand inderdaad verbaasd te zien hoeveel je op die tijd vergeet. Nu rijd ik terug veel bewuster. Slechte gewoonten probeer ik te wijzigen en dingen die ik onbewust goed deed kan ik nu terug kaderen.
Ik denk niet dat er veel vrije begeleiders bereid zijn om ongeveer een jaar opleiding en stage te volgen, om dan nog maar het niveau van een beginnende rijschoolinstructeur te bereiken.
Een jaar opleiding en stage is misschien wat overdreven. Is het ook echt nodig dat iedereen rijschoolinstucteur in bijberoep wordt? Verplicht de begeleider tot een theoretisch examen (eventueel een speciale versie voor begeleiders) en twee uren praktijk met een ervaren rijschoolinstructeur om hem/haar te wijzen op de eigen slechte gewoontes en ik ben zeker dat er al veel problemen van de baan zullen zijn. De onverbeterlijke gevallen ga je toch nooit kunnen helpen...

Wat betreft de toegang tot rijlessen: de wachttijd voor mijn praktische lessen rijbewijs A is momenteel al meer dan een maand. Ik kan me niet telefonisch inschrijven, en de rijscholen zijn enkel geopend tijdens kantooruren. Dat betekent dus een halve dag vakantie om me in te schrijven en vermits de lessen tijdens de kantooruren gegeven worden nog een een paar halve dagen voor de lessen zelf en het examen. Wat gaat dat worden als nu echt iedereen naar die rijscholen moet? Wachttijden tot twee of drie maanden? Geen verwijt hier, ik begrijp heel goed dat rijschoolinstructeurs 's avonds ook graag naar hun gezin gaan, ik wil gewoon even een meer praktisch probleem aanduiden.

Voila, tijd om van mijn zeepdoos te komen.
J.I.

Bericht door J.I. »

ik ben vandaag geslaagd voor mijn praktisch rijexamen (mijn theorie heb ik een jaar geleden geleerd met behulp van deze site, was echt een grote hulp!). Zowel voor mijn theorie als praktijk was ik van de eerste keer geslaagd, een opsteker dus. Ik heb vorig jaar eerst leren rijden met mijn ouders als begeleider, en heb nu op het einde 6 uur les genomen bij een rijschool.
Ik vind dat men geen verplicht aantal uren les moet opleggen aan toekomstige bestuurders, maar het is inderdaad een feit dat je op een les van 2 uur veel meer bijleerd dan wanneer je gewoon met een vrije begeleider gaat rondtoeren. De mensen van de rijschool geven je belangrijke tips en instructies mee die de meesten van vrije begeleiders nooit zouden krijgen.
Je haalt er inderdaad voordeel uit om enkele uren les te volgen, maar ik kan heel goed begrijpen dat die 50 € per uur die de rijlessen je kosten werkelijk een serieuze streep door het budget is voor vele mensen. Daarom denk ik dat het aan de overheid is om iets aan de prijzen van de lessen te doen vooraleer de lessen echt verplicht worden.

Als je bekijkt hoeveel ettelijke miljoenen euro's verspild worden aan bv. militaire acties in landen waar wij belgjes niets verloren hebben vind ik het triest dat er geen geld vrijgemaakt wordt om de jongeren een goede rijopleiding te geven, zeker als je ziet dat bijna elke politieke partij 'verkeersveiligheid' zo hoog in het vaandel draagt ...
Gast

Bericht door Gast »

In feite is het simpel hoor. Iedereen spreekt hier over een voertuig categorie B, maar stel het eens anders.

Ik heb jarenlang motorrijlessen gegeven (15 jaar) en praktisch NOOIT heb ik een leerling gehad die het nut van die lessen (toch meestel 8u à €60/u) in twijfel trok!

Nog een opmerking: zou iemand hier op het forum in een bus kruipen wetende dat de chauffeur met zijn pa/ma/grootva heeft leren rijden? Vrije begeleiding voor autobus of vrachtwagen? Neen, dit trekt niemand in twijfel, maar ho ho wanneer het over onze persoonlijke wagen gaat.

In mijn ogen is de auto een moordwapen in handen van een onbekwaam iemand. Vergelijk het met een groot keukenmes: onschuldig in de handen van Piet Huysentruyt, maar verschrikkelijk gevaarlijk in handen van een klein kind.

gr
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

'k Kon het niet beter stellen ;)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Anonymous schreef: In mijn ogen is de auto een moordwapen in handen van een onbekwaam iemand.
Een onbekwaam iemand mag ook niet door het examen komen.
Het examen moet zo afgenomen worden dat de goeie chauffeurs slagen en de slechte niet.
Wie hen opgeleid heeft, heeft daarbij geenenkel belang. Goed = goed.
groetjes, Lieve
TomAat_

Bericht door TomAat_ »

Ikzelf zou ook wel graag 20 uur rijles volgen, maar helaas pindakaas hebben wij daar de financiële mogelijkheden niet toe.

Ik begin dit jaar aan hogere studies en de prijzen daarvan swingen de pan uit (treinabonnement, cursussen, laptop, academiejaarkosten, ...)

Dus rijd ik nu met mijn ouders, dat spaart een flinke slok op de borrel ;-).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

TomAat_ schreef:Ikzelf zou ook wel graag 20 uur rijles volgen, maar helaas pindakaas hebben wij daar de financiële mogelijkheden niet toe.
Er is ook de basiscursus van 6 uur


Een dikke 1000 euro voor de rijschool is natuurlijk niet niks, maar anderzijds is het ook een relatief klein bedrag als je ziet wat autorijden je alles bij elkaar gaat kosten ...
Plaats reactie