ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Bericht door GRO »

NA EEN JAAR RIJOPLEIDING MET BEGELEIDERS

(Onderzoek van www.gratisrijbewijsonline.be met medewerking van 145 rijscholen in Vlaanderen)


Sinds 1 september 2006 zijn jongeren niet langer verplicht praktijklessen in een erkende rijschool te volgen. Minister Landuyt heeft voor jonge bestuurders de mogelijkheid voorzien om te kiezen voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden, waarbij zij onder het toeziende oog van één of meerdere begeleiders leren rijden.

Op financieel vlak is dit voor de jongeren misschien de goedkoopste oplossing, maar krijgen zij van pa of ma, buurman, nonkel of tante, van een vriend of oppervlakkige kennis, of in het slechtste geval van een wildvreemde de juiste rijtechnieken aangeleerd?

Gratis Rijbewijs Online stelde zich deze vraag, omdat het voorbije jaar op het forum van deze site honderden jongeren bijkomende uitleg kwamen vragen. “Mijn ene begeleider zegt dat ik iets ‘zo’ moet doen terwijl mijn andere net het tegenovergestelde beweertâ€Â
Laatst gewijzigd door GRO op 30 nov 2008, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Van: Jozef Baum
Datum: 28/09/2007 18:44:42
Aan: Eugeen Van Aerschot
Onderwerp: Re: VERSLAG


Beste Eugeen,


Vooreerst nogmaals mijn hartelijke dank voor het verslag.

Ik houd eraan je te feliciteren met dit initiatief, waarmee je nogmaals een zeer waardevolle bijdrage geleverd hebt ter bevordering van de rijopleiding, en aldus de verkeersveiligheid.

Het onderzoek toont duidelijk aan dat een praktijkopleiding zonder een beroep te doen op een erkende rijschool vrijwel nooit leidt tot het bijbrengen van de basisvaardigheden om achteraf zelfstandig op een verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen, ook al slaagt de kandidaat desondanks voor het praktijkexamen.

Volgens mij zijn de meeste begeleiders niet in de mogelijkheid om zelf uit te maken in welke mate ze de juiste rijtechnieken beheersen.

Bovendien kan ook iemand die van nature over pedagogische en didactische talenten beschikt, deze vaardigheden slechts voldoende ontwikkelen door daartoe een theoretische en praktische opleiding te volgen, zoals dat het geval is voor de gebrevetteerde rijschoolinstructeurs. Na het volgen van een theoriecursus psychologie, pedagogiek en vakdidactiek, volgen deze een praktijkopleiding: eerst meerijden met een gebrevetteerde rijschoolinstructeur, dan lesgeven aan de instructeur (rollenspel), vervolgens aan een kandidaat onder toezicht van de instructeur. Daarna doorlopen ze een praktische stage onder toezicht van een stagemeester, en leggen ze ten slotte een examen af in de vorm van een modelles, dat afgenomen wordt door een examinator van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Het volstaat dus niet dat een begeleider (bijvoorbeeld een leerkracht uit het onderwijs) al één of andere vorm van algemene pedagogische opleiding genoten heeft: de specifieke vakdidactiek voor het aanleren van het autorijden is evenzeer onontbeerlijk.

Het voorstel dat in het verslag vermeld staat om de praktische rijopleiding aan te vatten met een verplichte basisopleiding van minimum 8 uur bij een erkende rijschool, zou ongetwijfeld al een zekere verbetering kunnen brengen, ook al valt het te betreuren dat de kandidaat daarmee voor het vervolg van zijn praktijkopleiding nog niet noodzakelijkerwijze over een deskundige begeleider zal kunnen beschikken. Persoonlijk blijf ik daarom dan ook voorstander van een volledige praktijkopleiding bij een erkende rijschool, met een minimumduur van 20 uur.

Indien men desondanks een gedeelte van de praktijkopleiding met een niet-professionele begeleider wenst te laten verlopen, dan zou, als aanvulling van een basisopleiding van de kandidaat van minimum 8 uur bij een erkende rijschool, een vorming van de begeleider bij een erkende rijschool ongetwijfeld een nuttige aanvullende vereiste kunnen zijn. De begeleider hoeft deze vorming slechts één keer te volgen, en kan ze daarna meermaals gebruiken, bijvoorbeeld als het een ouder betreft met meerdere kinderen.

Wat betreft een gedeeltelijke subsidiëring van de kosten van de opleidingen via opleidingscheques, is dit reeds het geval bij een aantal erkende rijscholen, zoals Sanderus.

Ik hoop jou van dienst geweest te zijn met deze bespreking, welke je desgewenst mag publiceren (wel graag met vermelding van de auteur).

Met vriendelijke groeten,


Jozef
mike
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2007, 16:07

Bericht door mike »

Ik vind dat iedereen zelfs moet kiezen hoeveel uren te nemen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Van: Rijschool
Aan: Eugeen Van Aerschot
Onderwerp: VERSLAG ONDERZOEK

Beste,

Graag toch nog een reactie i.v.m het onderzoek.

Al jaren vraag ik dat men een stop zet op het feit dat men een onbeperkt aantal keren examen mag afleggen na elkaar, zowel theorie als praktijk! Of dat nu met een begeleider of met een rijschool gebeurt, het maakt niet uit. Vandaag is het zo dat je elke dag theorie ex kan afleggen tot wanneer je geslaagd bent. Praktijk ex idem dito, er zal wel een rijschool zijn die je na 2 maal snel 6 uur praktijk kan geven, er is toch geen werk. Zo kan je op 1 maand tijd zonder probleem bv 4 examens afleggen, zelfs meer. Natuurlijk is het dan een geldklopperij, en natuurlijk zijn de examencentra en sommige rijscholen hier ook geen vragende partij. Kwestie van de daguren vol te krijgen. Waarom na 2 mislukte examens bv niet 6 maanden wachten voor je uw volgende examen mag afleggen? Dit is toch ook zo in het gewone onderwijs, daar moet je uw jaar zelfs overdoen. Het PROBEREN zou snel gedaan zijn. Dit systeem past men in Duitsland al jaren toe. Bij de publieke opinie zal men hier natuurlijk weinig goedkeuring voor krijgen.

met vriendelijke groeten,

Guy Mets
Rijschool Lefever

Bericht door Rijschool Lefever »

Van: rijschool LEFEVER
Datum: 30/09/2007 22:34:06
Aan: Eugeen Van Aerschot
Onderwerp: VERSLAG ONDERZOEK

Beste,

Wij zijn blij te lezen dat de andere rijscholen dezelfde mening delen.

Met vriendelijke groeten,
Lefever Katelijne
Gast

VTM-NIEUWS

Bericht door Gast »

http://www.vtm.be/nieuws/index_bekijkonline.htm

Maandag 1 oktober 13 uur.
(ongeveer vanaf minuut 16)

Afbeelding

Eugeen, initiatiefnemer van het onderzoek, tijdens de nieuwsuitzending van 13 en 19 uur
N

verplichte rijopleiding

Bericht door N »

hallo iedereen,
ik behoor zelf tot de gelukkigen met een rijbewijs. Heb een half jaar gereden met mijn ouders. Mijn vader zijn rijtechniek was ok, behalve de remtechniek zoals bij velen: eerst ontkoppelen dan remmen. Nochtans (zei hij) was het hem vroeger zo aangeleerd door een instructeur+ door zijn broer (een commissaris). Ik vind het vreemd dat zoveel mensen verkeerd remmen? Doen ze dit allemaal gewoon uit makkelijkheid of hebben ze dit zelf ooit verkeerd aangeleerd? Ik weet het niet...

In ieder geval heb ik 6uur les gevolgd, de praktijkleraar heeft het mij een beetje aangeleerd en vervolgens thuis met mijn vader verder geoefend. Was er van de eerste keer door+ ik gebruik de juiste remtechniek.
Ik rij dus (op dat vlak) beter dan mijn vader. Ik weet ook dat ik niet zoveel ervaring heb, maar als het op mensen aanleren aankomt denk ik dat VERANTWOORDELIJKE jongeren, die net hun rijbewijs gedaan hebben zelfs beter zijn dan ouders die al jaren hun rijbewijs hebben en ondertussen te 'lui' zijn geworden om goed te remmen of "niet-hoffelijk' omdat ze het verkeer beu zijn...

Ik vind dat 2uur les zeker verplicht moet zijn van de rijschool, die je dan kan verbeteren op foute handelingen. Ik vind niet dat het nodig is les in het middelbaar te geven. We hebben namelijk al zoveel te leren en ik ken mensen die niet kunnen autorijden wegens fysieke omstandigheden.
Qua theorie: die is te simpel (vind ik) om lessen voor te volgen, bovendien verandert hij te vlug. De reden dat jongeren hun theorie niet meer kennen tijdens hun praktijklessen is omdat ze ze vergeten zijn(qua tijd tussen theorie praktijk) of om er teveel is om op te letten in het begin. Ik had dit ook, maar nu ken ik elk bord dat ik tegenkom, gewoon omdat ik er mee bezig ben.

8uur verplichte praktijk is gewoon teveel: het is veel te duur (voor sommigen mensen) Jullie spreken over het veiligheidsaspect en veiligheid is natuurlijk heel belangrijk, maar ik heb mij goed geïnformeerd, heb uit mijn fouten (en die van mijn vader) geleerd en ik doe mijn uiterste best om goed te remmen, niet te snel te rijden en vooral de situaties goed te kunnen inschatten. En dat laatste heeft mijn vader mij heel goed geleerd.

Ik vind het nog steeds schandalig hoe duur de opleiding is, instructeurs verdienen het natuurlijk ook om geld te verdienen, maar een rijbewijs is zo belangrijk dat voor sommigen er een tussenkomst zou moeten kunnen komen.
Iedereen spreekt over verkeerde remtechniek bij testexamen op de rijschool. Maar daarom doe je toch zo'n testexamen?Voor de zekerheid, om te zien dat je niets ergs fout doet!! En vervolgens moet je jezelf maar verbeteren dat is jouw eigen verantwoordelijkheid. Doe je dit niet, dan verdien je je rijbewijs niet en zou de examinator je moeten buizen ipv omdat je een cm teveel of te weinig van die borduur staat. Ik heb gewoon het gevoel dat tijdens het praktijkexamen er bij sommige examintoren op de verkeerde dingen nadruk gelegd wordt ipv het veiligheidsaspect.
Maar als je dan uiteindelijk die juiste remtechniek (of iets anders) kent en je doet hem goed op het examen DAN mag je slagen en wordt er verondersteld dat je die altijd ga gebruiken. Dus dan ben je veilig! Ken je deze niet, dan verdien je het dan ook niet om dat roze papiertje te krijgen!

Wou dit gewoon maar even zeggen, niet om te beginnen discussieren maar ook om is een mening van de andere kant te horen. Van jongeren met die slecht rijdende ouders :?.



Groetjes
N

PS: toen mijn zus haar examen deed, reed ze ook met die slechte remtechniek en toen werd er niets over gezegd. Dit is wel al enkele jaren geleden maar toch...
Gast

Bericht door Gast »

GAZET VAN ANTWERPEN ONLINE schreef:Rijscholen vragen verplichte basisopleiding van acht uur
Elke kandidaat-chauffeur zou een verplichte basisopleiding van minstens acht uur moeten volgen. Dat blijkt althans uit een onderzoek van www.gratisrijbewijsonline.be bij 145 Vlaamse rijscholen.

Veel kandidaat-bestuurders kloppen niet meer aan bij de rijschool, maar oefenen met één of meer begeleiders. Vlak voor hun praktijkexamen, komen sommige kandidaat-bestuurders wel nog even bij de rijschool aankloppen voor een evaluatieles. En die jonge chauffeurs gebruiken vaak een verkeerde rem- en schakeltechniek. Andere probleempunten zijn de kennis van de voorrangsregels (en de wegcode in het algemeen), het gebruik van de richtingsaanwijzers, kijktechnieken, defensief en ecologisch rijgedrag, enz.

De rijscholen vragen een hervorming van de theoretische en praktische rijopleiding. Wat de theorie betreft, zijn veel rijscholen gewonnen voor het idee van Vlaams minister Kathleen Van Brempt om de theorieopleiding te integreren in het secundair onderwijs. Wie tweemaal faalt op het theorie-examen, zou ook weer zoals vroeger verplicht moeten worden een theorieopleiding in een rijschool te volgen.

Op praktijkvlak, pleiten de rijscholen voor een verplichte basisopleiding van minstens acht uur door professionele lesgevers. Zo zouden de jonge bestuurders geen verkeerde rijtechnieken meer aangeleerd krijgen. Dat een verplichte basisopleiding de kostprijs van de rijopleiding zal doen toenemen, mag volgens de rijscholen geen overheersend argument zijn.

"Vaak wordt te veel over de kostprijs gediscussieerd en wordt te weinig de nadruk gelegd op het aspect van veiligheid", luidt het.
Gast

Bericht door Gast »

hey

ik vind dat het niet zo mogen om rijschool te verplichten van in het begin. wat wel veel efficienter is denk ik is zoals hierboven aangehaald: na 2 keer parktijk af te leggen en bepaalde periode geen examen mogen doen. want nu kan je al 2 weken later je examen doen. mij werd dat voorgesteld maar ik mocht niet van mijn ouders, heb 2 maand moeten wachten, paar keer gereden en toen lette ik op de uitleg van de examinator en zo heb ik mijn remtechniek goed kunnen aanpassen. 35 € is nog altijd een pak minder als wat rijschool vragen e !!
wat ik ook vind is dat rijschool alles behalve de veiligheid verhoogt of vermindert. het ligt aan de nieuwe bestuurders zelf hoe zij rijden. ze kunnen een jaar heel goed rijden, aan hun snelheid houden en eens ze hun rijbewijs hebben veel te veel te rijden,...
autorijden is voor iedereen verschillend, maar denk nie da rijschool er veel in te zeggen heeft,...

wat betreft over het feit dat jongeren achter routes vragen: ze hebben het gevoel dat ze alles perfect moeten doen zodat ze slagen, ze zijn te bang geworden om ergens te rijden voor een examen waar ze nog niet geweest zijn. maar uiteindelijk kan je niet elke baan doen en onthouden. jongeren hebben volgens mij het gevoel dat te veel op hun fouten wordt gelet op hun examen en in mindere mate in wat ze goed kunnen doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:ik vind dat het niet zo mogen om rijschool te verplichten van in het begin.
Jij bent er dus voorstander van om het eerst verkeerd te leren met een vrije begeleider, en dan de rijschool te betalen om de fouten te corrigeren in plaats van om de dingen van meetaf aan goed te leren (want het is niet de taak van een examinator om dat te doen).

Weet dat België en Ierland nog de enige Europese landen zijn waar je een rijbewijs B kunt bekomen zonder een rijschool binnen te stappen. Hopelijk stelt de Europese regelgeving hier spoedig een einde aan.
wat ik ook vind is dat rijschool alles behalve de veiligheid verhoogt of vermindert. het ligt aan de nieuwe bestuurders zelf hoe zij rijden. ze kunnen een jaar heel goed rijden, aan hun snelheid houden en eens ze hun rijbewijs hebben veel te veel te rijden,...
autorijden is voor iedereen verschillend, maar denk nie da rijschool er veel in te zeggen heeft,...
Als je niet goed leren rijden hebt, zul je ook na 50 jaar en 5.000.000 km nog niet goed kunnen rijden.

Als je goed hebt leren rijden bij de rijschool, kún je achteraf tenminste goed rijden als je dat wil.

Tegen onbezonnen rijgedrag is uiteraard geen ander kruid gewassen dan rijverbod en, als dit niet nageleefd wordt, gevangenisstraf.
wat betreft over het feit dat jongeren achter routes vragen: ze hebben het gevoel dat ze alles perfect moeten doen zodat ze slagen, ze zijn te bang geworden om ergens te rijden voor een examen waar ze nog niet geweest zijn. maar uiteindelijk kan je niet elke baan doen en onthouden. jongeren hebben volgens mij het gevoel dat te veel op hun fouten wordt gelet op hun examen en in mindere mate in wat ze goed kunnen doen.
Jongeren willen foefelen door een examen af te leggen op een route die ze goed kennen, en dan toch een rijbewijs te bekomen waar ze overal mogen mee rijden.
Gast

Bericht door Gast »

Jongeren willen foefelen door een examen af te leggen op een route die ze goed kennen, en dan toch een rijbewijs te bekomen waar ze overal mogen mee rijden.[/quote]

ik heb dit toch niet zo ervaren, ik wou de omgeving goed verkennen zodat het iets gemakkelijker is om te orienteren waar je bent, de streek verkennen zodat ik wist: ik heb er al eens gereden ik moet niet meer overdreven zenuwachtig zijn. want hoe je draait of keert, zenuwachtig ben je toch altijd hoor voor zo een examen !
en uiteindelijk: het is niet omdat je ergens al gereden hebt dat je alles gaat weten denk ik, nuja er zijn wrs wel jongeren die denken: als ik er heel erg veel rijd dan geraak ik er direct door zonder veel moeite, maar je moet toch ook nog altijd verder denken dan je neus lang is,... je moet overal goed kunnen rijden, want het is maar erg als je je stad, dorp, gemeente niet buitendurft omdat je bang bent dat je je baan niet gaat kennen,...
zo een examen is zenuwslopend, zowel voor begeleider als voor de student zelf.
maar ik vind dat de rijscholen te veel vragen en niet iedereen kan dit betalen, en het is een beetje geldverspilling voor degene die er direct door zijn met vrije begeleiding.
waar ik dan misschien wel meer voorstander zou zijn is dat de begeleiders eerst lessen moeten volgen en een examen moeten afleggen (zowel theorie als praktijk) zodat deze goede technieken kunnen aanleren aan hun kinderen of anderen die ze begeleiden. ik heb persoonlijk een heel goede begeleider gehad, en ik ken er genoeg die er met vrije begeleiding direct door zijn,...
misschien dat ze eens in kaart zouden kunnen brengen hoeveel er gebuisd zijn die rijschool gedaan hebben en hoeveel er gebuisd zijn die vrije begeleiding gehad hebben,... op die manier heb je er misschien wel een beter beeld op. want het fabeltje dat die van de rijschool gemakkelijker door geraken is volgens mij toch ook maar een fabeltje. ze zouden de slaagpercentages moeten vergelijken en dan ingrijpen waar nodig.
zo zouden ze studenten van de begeleiders die niet geslaagd zijn rijschool kunnen verplichten en als de begeleiders er wel door zijn vrije begeleiding,...
nuja we zien wel wat de toekomst brengt,...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast schreef:maar ik vind dat de rijscholen te veel vragen
21% van de prijs is alvast BTW, dus niet voor de rijschool.

Als je de kosten optelt die de rijschool heeft (personeel, leswagens, lokalen, oefenterrein, enz.) dan is het een wonder dat ze het nog voor die prijs kunnen doen. Dat is voornamelijk te danken aan de zeer bescheiden lonen van de rijschoolinstructeurs, maar de loonkost voor de werkgever (inclusief patronale bijdragen) is desondanks zeer hoog in België.

In Duitsland mag je voor een rijbewijs B al gauw 2.000 Euro rekenen.
het is een beetje geldverspilling voor degene die er direct door zijn met vrije begeleiding.
Een degelijke professionele rijopleiding is een investering waar je de rest van je leven voordeel uit haalt, en dus zowat de beste belegging die je kunt doen.
waar ik dan misschien wel meer voorstander zou zijn is dat de begeleiders eerst lessen moeten volgen en een examen moeten afleggen (zowel theorie als praktijk) zodat deze goede technieken kunnen aanleren aan hun kinderen of anderen die ze begeleiden.
Ik denk niet dat er veel vrije begeleiders bereid zijn om ongeveer een jaar opleiding en stage te volgen, om dan nog maar het niveau van een beginnende rijschoolinstructeur te bereiken.
misschien dat ze eens in kaart zouden kunnen brengen hoeveel er gebuisd zijn die rijschool gedaan hebben en hoeveel er gebuisd zijn die vrije begeleiding gehad hebben
Dat heeft men al gedaan. Maar de cijfers zijn niet vergelijkbaar. Alsmaar meer examinatoren leggen om veiligheidsredenen immers gemakkelijkere routes op aan kandidaten die zich met vrije begeleiding voorbereid hebben. Bovendien mag het gemiddeld aantal kandidaten dat slaagt bij een examinator niet merkelijk afwijken van dat van zijn collega's, anders wordt hij op het matje geroepen.
Gast

Bericht door Gast »

Dit was een onderzoek bij 145 rijscholen in Vlaanderen.
Zijn dit dan alle rijscholen in Vlaanderen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zijn dit dan alle rijscholen in Vlaanderen?
De lijst die bovenaan staat afgedrukt zijn de rijscholen die hebben meegewerkt.
Gast

Bericht door Gast »

sorry hoor maar ik vind niet dat mensen die rijschool gedaan hebben een ander parcour moeten krijgen als mensen die vrije begeleiding hebben gedaan. iedereen moet overal kunnen rijden waar en wnnr, dus iedereen moet op dezelfde manier geexamineerd worden,...
Plaats reactie