ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Patrick.G.Landen

Ik begrijp er geen snars van.Nu wel denk ik.

Bericht door Patrick.G.Landen »

Goededag , Eugeen

:idea: Als je u bericht van 30 september 2007 om 1,49 pm lees onder voorstel b/praktijk dan begrijp u mijn vorige bericht beter van 22 januari 2008 om 9,28 pm wat ik wil zeggen hoe het vandaag eraan toe gaat om je rijbewijs B te behalen.

:shock: U geeft een goede voorstel hoe het beste in de toekomst moet zijn voor een rijbewijs B te behalen en ik geef u een voorbeeld van nu om een rijbewijs B te behalen + mijn vraag 2,3,4 past heel goed in u voorstel b/praktijk voor de toekomst :?: :?: :?: .

:oops: Eugeen,wat ik wil zeggen met u opmerking is gewoon dat het voorbij is, twee maal niet geslaagd op het theorie-examen verplicht theorieopleiding te volgen in erkende rijschool.u blijf maar elke keer daar op hamer dan het beter is theorieopleiding terug invoegen zoals vroeger het was.Veel leerlingen zijn blij met de nieuwe wet theorie-examen,je moet maar eens vragen aan de vroeger leerlingen die twee keren niet geslaagd zijn op de theorie-examen en doen verplicht theorieopleiding moesten volgen in een erkende rijschool.We leven nu in jaar 2008 en we hebben bijna allemaal een computer en internet + hoeveel cd-rom kun je niet kopen in deze tijd om theorie te leren net zo goed als vroeger de theorieopleiding was in een erkende rijschool. :lol: + :cry: = :?:

:!: :!: :!: Bedankt voor de opmerking van mijn punten niet juist de zetten achter een zin.Maar ik draag een heeel groooote briiiiil met heeeel dikke glazen van de coca-cola. :lol: :lol: :lol:

8) Groeten van uit Landen 8) :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
Inazuma schreef:Zo te zien is de site van landuyt uyt de luycht :lol:
Zal tijdelijk geweest zijn, ik heb de link gecontroleerd bij het posten, en op dit moment werkt hij ook.
Idd werkt weer :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:
Inazuma schreef:Zo te zien is de site van landuyt uyt de luycht :lol:
Zal tijdelijk geweest zijn, ik heb de link gecontroleerd bij het posten, en op dit moment werkt hij ook.
Inderdaad. En er staat nog altijd op "Minister van Mobiliteit". Ik dacht dat dat intussen Yves Leterme was? Om dat te veranderen is hij blijkbaar zo vlug niet als hij was om de verkeersregels te wijzigen.
Patrick.G.Landen

Gezocht en mijn antwoorden gekregen hier.Bedankt

Bericht door Patrick.G.Landen »

:idea: Vindt ik fijn van jullie allemaal om mijn de website te geven van Minster van Mobiliteit,voor mijn vragen te stellen.Gewoon dat ik nu veel langer moet wachten op mijn antwoorden dan hier op de website.heb je hem,neen kijk dan onder u stoel. :lol: :wink:

Tot ziens allemaal. :roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:Inderdaad. En er staat nog altijd op "Minister van Mobiliteit". Ik dacht dat dat intussen Yves Leterme was? Om dat te veranderen is hij blijkbaar zo vlug niet als hij was om de verkeersregels te wijzigen.
Als hij even vlug is om zijn website aan te passen als om te antwoorden op een vraag, woon jij al lang in Beieren eer je de wijzigingen kan lezen :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Camelot

kostprijs rijopleiding

Bericht door Camelot »

Hallo,
Ik begrijp dat de rijscholen grote kosten hebben met onderhoud van hun materiaal en uitbetaling van lonen en vind ook dat elke nieuwe weggebruiker gebaat zou zijn met een degelijke basisopleiding maar wat doe je dan als je ouder bent van een groot gezin en misschien niet een luxueus inkomen hebt? Zelf maar achter het stuur kruipen en zoon- of dochterlief het rijden aanleren. Inderdaad, de rijopleiding is een investering voor het leven maar ze is niet de enige, hogere studies ook. Volgens mij zou de regering er goed aan doen om de erkende rijopleidingen te subsidieren. En waarom niet een rijopleiding aanbieden tegen een betaalbaar bedrag en de evaluatie laten gebeuren door de instructeur, die toch de evolutie van zijn leerling heeft kunnen volgen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Camelot schreef:maar wat doe je dan als je ouder bent van een groot gezin en misschien niet een luxueus inkomen hebt?
Vóór je aan kinderen begint, moet je nagaan of je bereid bent om je verantwoordelijkheid op te nemen om ze een goede opvoeding te verschaffen.

Dat betekent niet dat je elk kind op zijn 18 jaar een spiksplinternieuwe BMW onder zijn kont moet kunnen schuiven. Maar wel dat je ze een degelijke rijopleiding moet kunnen verschaffen. En zelfs via de erkende rijschool is een rijopleiding in België nog altijd veel goedkoper dan in vele andere landen.

Ik ken een vloerder wiens echtgenote geen beroepsinkomen heeft, omdat ze 4 dochters gehad hebben. Die dochters zitten momenteel alle vier aan de universiteit. De man werkt al enkele jaren minstens 12 uur per dag en 7 dagen per week om dat te kunnen bekostigen. Waar een wil is, is een weg, maar het is een kwestie van prioriteiten.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kostprijs rijopleiding

Bericht door Inazuma »

Camelot schreef:Inderdaad, de rijopleiding is een investering voor het leven maar ze is niet de enige, hogere studies ook
Absoluut, des te vreemder is het dan dat mensen wel inzitten met 1000 euro voor een rijopleiding, maar nadien datzelfde bedrag probleemloos uitgeven aan allerhande opties, audio-installatie of lichtmetalen velgen ...

Volgens mij zou de regering er goed aan doen om de erkende rijopleidingen te subsidieren.
De rijopleiding voor rijbewijs B is net (eind 2006) nog versoepeld, ten koste van de professionele opleidingen ...

Ik ben helemaal geen voorstander van al die cheques voor vanalles en nog wat, maar wanneer iedereen het systeem van de opleidingscheques ook voor de rijopleiding zou kunnen gebruiken zou dat al geen slecht begin zijn.

En waarom niet een rijopleiding aanbieden tegen een betaalbaar bedrag en de evaluatie laten gebeuren door de instructeur, die toch de evolutie van zijn leerling heeft kunnen volgen?
Omdat de instructeur niet onafhankelijk is.
UIteindelijk is de leerling-bestuurder een klant bij de rijschool/instructeur.
Hoe meer die dan leerlingen buist, hoe meer de rijschool zou verdienen ... dat kan natuurlijk niet.
Een rijschool die leerlingen enkel doorlaat als ze ook echt goed kunnen rijden, krijgt al snel het etiket "moeilijk - te vermijden"
Andersom zou een rijschool die de leerlingen "makkelijk" doorlaat ook een grote aantrek hebben ... dat kan natuurlijk ook niet.

Hou het maar op een externe evaluatie, da's zo gek nog niet.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: kostprijs rijopleiding

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: Absoluut, des te vreemder is het dan dat mensen wel inzitten met 1000 euro voor een rijopleiding, maar nadien datzelfde bedrag probleemloos uitgeven aan allerhande opties, audio-installatie of lichtmetalen velgen ...
Daar kan je mee uitpakken bij de buren en de familie, hoe de jonge bestuurder zich op een onvoorbereide manier in het verkeer begeeft valt minder op... tot er een ingedeukte wagen met lichtmetalen velgen op de oprit staat...
Inazuma schreef:De rijopleiding voor rijbewijs B is net (eind 2006) nog versoepeld, ten koste van de professionele opleidingen ...
helaas...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
123456

Re: ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Bericht door 123456 »

[quote="eugeen"]NA EEN JAAR RIJOPLEIDING MET BEGELEIDERS


Sinds 1 september 2006 zijn jongeren niet langer verplicht praktijklessen in een erkende rijschool te volgen. Minister Landuyt heeft voor jonge bestuurders de mogelijkheid voorzien om te kiezen voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden, waarbij zij onder het toeziende oog van één of meerdere begeleiders leren rijden.

Op financieel vlak is dit voor de jongeren misschien de goedkoopste oplossing, maar krijgen zij van pa of ma, buurman, nonkel of tante, van een vriend of oppervlakkige kennis, of in het slechtste geval van een wildvreemde de juiste rijtechnieken aangeleerd?

Gratis Rijbewijs Online stelde zich deze vraag, omdat het voorbije jaar op het forum van deze site honderden jongeren bijkomende uitleg kwamen vragen. “Mijn ene begeleider zegt dat ik iets ‘zo’ moet doen terwijl mijn andere net het tegenovergestelde beweertâ€Â
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Bericht door Inazuma »

123456 schreef:Ik begrijp dat niet goed eigenlijk...
Hoe komt het dat begeleiders (Ouders meestal) niet juist rijden??
Waren ze vroeger dan niet zo streng als nu op de rijexamens???
Hoe hebben ze dan hun rijbewijs gehaald als ze dat toch niet juist kennen?
Ze rijden al minstens 8 jaar rond - tegenwoordig het minimum om begeleider te mogen zijn.

Hun rijstijl van nu, is niet meer die van 8 jaar geleden.
Iedereen ontwikkelt wel zo'n beetje zijn eigen gewoonten - de éne keer is dat goed, de andere keer dus niet.
Ontkoppelen voor het remmen is zo één ding waar ik de kriebels van krijg ... dat zijn méééters verloren remafstand.


De wegcode van minstens 8 jaar geleden, is zeker niet meer de huidige wegcode.
Wijzigingen in de afgelopen jaren :
http://wegcode.be/actueelvol.php
en
http://wegcode.be/actueelarchief.php#1


Het examen zelf veranderde.
Er worden ook dingen verwacht die indertijd van geen tel waren - de voorafgaande controles zijn pas een recnte toevoeging, iets of wat milieuvriendelijk rijden was er ook nog niet bij.


Het verkeer en de -infrastructuur is aanzienlijk veranderd ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Re: ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Bericht door JC »

Inazuma schreef:Hun rijstijl van nu, is niet meer die van 8 jaar geleden.
Iedereen ontwikkelt wel zo'n beetje zijn eigen gewoonten - de éne keer is dat goed, de andere keer dus niet.
Weer een reden om regelmatig terug een praktisch examen af te leggen. Op deze wijze kan je chauffeurs wijzen op hun slechte gewoontes en hen indien nodig een extra opleiding laten volgen om hun rijgewoontes wat bij te schaven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

@ JC: dit zit er al aan te komen voor vrachtwagenchauffeurs: vanaf 2009 zal een rijbewijs C, CE, D of DE vergezeld moeten worden van een vakbekwaamheidsattest.

Dit zal niet langer een attest met onbeperkte geldigheid zijn, maar een vermelding op het rijbewijs, met een geldigheidsduur van 5 jaar (te vergelijken met de huidige medische schifting).

Chauffeurs zullen geen examen moeten afleggen, maar wel per 5 jaar een bepaald aantal uren bijscholing moeten gevolgd hebben, zoniet wordt het attest niet verlengd en wordt het rijbewijs ongeldig (alweer te vergelijken met de medische controle).

Wat meer uitleg van een Nederlandse website:

Code op rijbewijs vervangt chauffeursdiploma
Met de invoering van de Richtlijn verdwijnt het papieren chauffeursdiploma voor beroepschauffeurs. In plaats hiervan komt er een code vakbekwaamheid op het rijbewijs. Deze code “95â€Â
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: kostprijs rijopleiding

Bericht door Gast »

xantingo schreef:
Inazuma schreef: Absoluut, des te vreemder is het dan dat mensen wel inzitten met 1000 euro voor een rijopleiding, maar nadien datzelfde bedrag probleemloos uitgeven aan allerhande opties, audio-installatie of lichtmetalen velgen ...
Daar kan je mee uitpakken bij de buren en de familie, hoe de jonge bestuurder zich op een onvoorbereide manier in het verkeer begeeft valt minder op... tot er een ingedeukte wagen met lichtmetalen velgen op de oprit staat...

Wow wat een veralgemening. Alsof elke jongere smacht naar een 'gepimpte' auto?
Ik moet mijn rijbewijs ook uit eigen zak betalen en ben bereid hiervoor te werken. Maar dat neemt het gevoel niet weg dat het een serieuze smak geld is die ik aan andere, belangrijke zaken zou kunnen besteden (huis, basic auto...).
Ik ben net gestart met rijden en doe dit met een begeleider. Heus niet alle begeleiders zijn incompetent of worden agressief.
Ik ben nu de basistechnieken aan het leren en als ik denk dat mijn begeleider ergens fout zit (bvb. omdat ik het tegendeel op deze site heb gelezen) dan confronteer ik hem daarmee en zoeken we het samen uit. Het is idd een stage, een leerproces! Als je een goede, rustige begeleider hebt kunnen vinden, is daar toch niets verkeerd mee? Uit veel posts die ik hier gelezen heb, lijkt het soms wel alsof vrije begeleiding een garantie is op een verkeerde rijtechniek?!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kostprijs rijopleiding

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Heus niet alle begeleiders zijn incompetent of worden agressief.

Uit veel posts die ik hier gelezen heb, lijkt het soms wel alsof vrije begeleiding een garantie is op een verkeerde rijtechniek?!
Er zijn zeker ook goede begeleiders, maar hoe goed of slecht een begeleider is komt pas tot uiting bij het examen van de kandidaat-bestuurder die ze begeleiden.

De vrije begeleiding heeft ook zekere voordelen - voornamelijk dat ze meer tijd aan de begeleiding van de kandidaat kunnen besteden dan de rijschool die het op 20 uur geregeld moet krijgen.


Dat neemt niet weg dat er ook wel serieuze problemen zijn met de vrije begeleiding. De top 5 van meest gemaakte fouten is niet mis.
Dat wil evenwel ook zeggen dat de begeleider meest waarschijnlijk ook zo rijdt ...


Eerst de koppeling indrukken bij het remmen maakt ooit wel eens het verschil tussen botsen of niet botsen.
De vele meters remweg die je daar verspeelt door niet onmiddellijk beginnen te remmen, die win je nooit meer terug.
Plaats reactie