ONDERZOEK: Na één jaar rijopleiding met begeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

I.k. schreef:sorry maar "kansarmoede" dat veroorzaakt wordt door mensen die hun theorie niet halen?
Gaat over praktijkexamen hoor, niet over theorie.
Sorry hoor, ma ik vind het veel erger dat rijscholen zo'n hoop geld kosten & dat je na 2 keer niet geslaagd te zijn, 6 u verplichte rijschool (50 eur/uur) moet betalen !
Na twee keer niet geslaagd is het toch duidelijk dat er ergens wat mis is :?:
Dat moet dan bijgestuurd worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

uniefganger schreef:En dat het bijvoorbeeld meer moet mogelijk zijn dat begeleiders tijdens de rijles erbij zijn. Zo leren ze zelf veel. Maar dit hebben de instructeurs niet graag.
Hoe kom je daarbij? Destijds met de vervroegde rijopleiding werd zelfs uitdrukkelijk gevraagd dat de begeleider een les zou bijwonen.
I.K. schreef:ik vind het veel erger dat rijscholen zo'n hoop geld kosten & dat je na 2 keer niet geslaagd te zijn, 6 u verplichte rijschool (50 eur/uur) moet betalen !
Kijk, met de vrije begeleiding is je voorlopig rijbewijs nu maar liefst 3 jaar geldig. Als je dan nog 2 keren mislukt, is het duidelijk dat je je niet ernstig voorbereidt. Dan is het inderdaad hoog nodig dat er een beroep gedaan wordt op een professionele opleiding.

Wees blij dat je die kans dan nog krijgt! Toen ik rijschoolinstructeur was, moest de kandidaat onmiddellijk met een vrachtwagen leren rijden. Ik mocht hem juistgeteld 20 uur praktijkles geven. Dan moest ik zeggen of hij klaar was voor het examen. Zei ik neen, dan was zijn rijopleiding gedaan. Zei ik ja, dan mocht hij één keer het praktijkexamen afleggen; mislukte hij, dan was zijn rijopleiding ook gedaan.
Gast

Bericht door Gast »

Zoals voor alles geld voor het autorijden ook een goede basiskennis, welke de manoeuvres zeker zijn. Dan pas kan je op die solide kennis verder bouwen. Als je werkelijk een unief-student bent zoals je nick doet geloven zou je dit moeten inzien, want dat is net de basis van een universitaire studie.[/quote]

Sorry hoor, maar ik ben hier altijd beleefd geweest en dat vind ik er wel wat over... Ik wou gewoon mijn mening is verkondigen, een goede discussie kan ik (en heel misschien jullie :wink: ) wat uit leren. Je kan evengoed geloven dat ik een kind van tien ben, of hogeschool doe (eigenlijk doet dat er niet echt toe. Heb gewoon deze nickname gekozen om mijn leefwereld even mee te geven, zodat jullie konden zien dat ik ook zo'n jongere ben...
Ik zei toch dat ik me wat verkeerd had uitgedrukt. De manoeuvres zijn belangrijk, maar ik vind het minder erg om een ongeluk te hebben bij 5km per uur, dan een dodelijke ongeluk bij 120. Ik weet wel, het zou chaos zijn moest je je auto niet kunnen controleren tot op de cm, zoals voor parkings enz, maar als je domme dingen doet bij 120 (of bij 140 zoals sommigen :? ), DAT is met je leven en met dat van andere spelen. Zo bedoelde ik het. Mijn fout dat ik me verkeerd uitdrukte maar geen reden om zo te beginnen...

en Jozef: ik wist echt niet dat begeleiders er bij mochten, toen wij dat vroegen was die instructeur van mijn zus heel erg slechtgezind... Hij vond dat we hem dan 'controleerden' of dat hij het wat goed zou doen. Dus verkeerd ingelicht. :oops: Dan vind ik dat alle begeleiders zeker wat lessen met hun 'leerlingen' zouden moeten bijwonen!
uniefganger

Bericht door uniefganger »

PS: unief mensen, hoge school, arbeiders, bediende of schatrijke mensen! Het gaat toch gewoon om gezond verstand, niet om goed van buiten leren of hard werken. In hemelsnaam het is maar een nickname, die toevallig wel klopt!
Hopelijk geraken jullie eruit en komt er van de overheid uit een goede oplossing. ik heb in ieder geval wel geleerd hoe instructeurs en rijscholen er van denken.
Helaas vind ik het wat stom eindigen. Als je gelooft dat ik mij anders voordoe of mij gewoon dom vindt (omdat ik de basiskennis niet heb), heeft het weinig zin om nog deel te nemen aan een discussie.
groetjes
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef schreef:
uniefganger schreef:Maar verplichte theorielessen en zoveel uren praktijk vind ik echt overbodig.groetjes!
Vreemd dat men in heel Europa, buiten in België (waar relatief veel verkeersslachtoffers vallen) en in Ierland, niet zonder rijschool aan een rijbewijs B kan geraken, niet?
Daar moet ik dan wel even bij benadrukken dat dit enkel geldt voor de praktijk, niet voor de theorie!! Verplichte theorielessen zou idd onnodige geldklopperij zijn.
Verplichte praktijklessen lijkt me wel zo verstandig. Niet dat er niet mensen zijn die geen rijinstructeur zijn maar toch keurig een leerling kunnen rijden; zolang de ouder maar veel rijervaring heeft, zelf een goede rijtechniek heeft en over enige pedagogische vaardigheid beschikt gaat dat prima. Het probleem is dat dit bij een deel van de 'vrije begeleiders' niet het geval is waar je bij de rijschool iets meer zekerheid hebt dat de instructeur de vereiste capaciteiten heeft, al kan dat ook op de rijschool tegenvallen.
uniefganger schreef:Helaas vind ik het wat stom eindigen. Als je gelooft dat ik mij anders voordoe of mij gewoon dom vindt (omdat ik de basiskennis niet heb), heeft het weinig zin om nog deel te nemen aan een discussie.
Over jouw nick zal ik niet oordelen. Je moet toch een nick hebben, nietwaar?
Hopelijk blijf je nog eventjes rondhangen want ik meng me pas vanaf vandaag in de discussie. Het is nogal een groot topic dus ik moest nog even wat lezen alvorens me er in te mengen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

ik vind het minder erg om een ongeluk te hebben bij 5km per uur, dan een dodelijke ongeluk bij 120.
Ik rijd liever veilig tegen 120 km/h dan onveilig tegen 5 km/h. Als je tegen 5 km/h uit een parkeerplaats vertrekt, en je hebt niet gezien dat er een 40-tonner aankomt tegen 50 km/h, dan zou het me niet verwonderen dat je de reis liggend in een grijze auto moet verder zetten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft de vrije begeleiding wil ik nog wel het volgende kwijt: ik geef opleidingen die transport gerelateerd zijn. Daar hoort ook bij het leren rijden met een zware vrachtwagen, al dan niet met oplegger of aanhangwagen.

De mensen die bij ons in opleiding komen, hebben reeds een rijbewijs B. Geregeld komen er ook jongeren die hun rijbewijs behaald hebben met vrije begeleiding.

En om eerlijk te zijn: het kost soms dagen om de verkeerde gewoontes af te leren die hun begeleider ze geleerd heeft...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De mensen die bij ons in opleiding komen, hebben reeds een rijbewijs B. Geregeld komen er ook jongeren die hun rijbewijs behaald hebben met vrije begeleiding.

En om eerlijk te zijn: het kost soms dagen om de verkeerde gewoontes af te leren die hun begeleider ze geleerd heeft...
Dat is net het probleem. De vrije begeleider leert technieken aan. Jongeren zijn in de vaste overtuiging dat ze perfect rijden en beseffen niet of willen niet gezegd krijgen dat ze misschien een aantal zaken foutief doen. Het is pas later, tijdens het examen of tijdens een evaluatieles dat ze zaken verkeerd kregen aangeleerd.
bear

een beetje relativeren

Bericht door bear »

Ik heb mijn rijbewijs gehaald met de rijschool (20u les) en van de eerste keer. Ja dat heeft geld gekost, maar ik was en ben nog tevreden.

Toch heb ik wat problemen met de teneur van het artikel. Ik heb leren rijden via de rijschool en jawel,... ik had ook de verkeerde remtechniek. Hoe ben ik daarachter gekomen ? Via deze website.
Hoe heb ik het afgeleerd ? Door mezelf te corrigeren.

Laat ons eerlijk blijven over professionele begeleiders: ze zijn opgeleid en weten hoe het moet, maar blijkbaar hebben zij ook geen jaren ervaring zoals het soms uitschijnt en maken ook nog wel eens fouten (menselijk, niet).
Voor alle duidelijkheid, ik was tevreden over mijn rijschool en begeleiders (die trouwens ook tussen de rijscholen staat die meedoen aan de enquete), maar de ondertoon als zijn de professionele begeleiders diegene die de juiste remtechniek aanleren en alles perfect in orde is, is ook niet helemaal correct. (net zoals mijn geval geen statistische waarheid is)
Mij niet gelaten dat men de rijscholen aan het woord wil laten, maar als jullie correcte argumentatie voor jullie statement willen, zoek het dan eerder bij examencentra en niet bij belanghebbenden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mij niet gelaten dat men de rijscholen aan het woord wil laten, maar als jullie correcte argumentatie voor jullie statement willen, zoek het dan eerder bij examencentra en niet bij belanghebbenden.
De examencentra geven geen info.

De examencentra weten ook niet of een jongere alleen met een begeleider leren rijden heeft of dat hij een aantal uren extra bijscholing in een rijschool heeft gevolgd.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Anonymous schreef:Zoals voor alles geld voor het autorijden ook een goede basiskennis, welke de manoeuvres zeker zijn. Dan pas kan je op die solide kennis verder bouwen. Als je werkelijk een unief-student bent zoals je nick doet geloven zou je dit moeten inzien, want dat is net de basis van een universitaire studie.
Sorry hoor, maar ik ben hier altijd beleefd geweest en dat vind ik er wel wat over... Ik wou gewoon mijn mening is verkondigen, een goede discussie kan ik (en heel misschien jullie :wink: ) wat uit leren. Je kan evengoed geloven dat ik een kind van tien ben, of hogeschool doe (eigenlijk doet dat er niet echt toe. Heb gewoon deze nickname gekozen om mijn leefwereld even mee te geven, zodat jullie konden zien dat ik ook zo'n jongere ben...
Ik zei toch dat ik me wat verkeerd had uitgedrukt. De manoeuvres zijn belangrijk, maar ik vind het minder erg om een ongeluk te hebben bij 5km per uur, dan een dodelijke ongeluk bij 120. Ik weet wel, het zou chaos zijn moest je je auto niet kunnen controleren tot op de cm, zoals voor parkings enz, maar als je domme dingen doet bij 120 (of bij 140 zoals sommigen :? ), DAT is met je leven en met dat van andere spelen. Zo bedoelde ik het. Mijn fout dat ik me verkeerd uitdrukte maar geen reden om zo te beginnen...

en Jozef: ik wist echt niet dat begeleiders er bij mochten, toen wij dat vroegen was die instructeur van mijn zus heel erg slechtgezind... Hij vond dat we hem dan 'controleerden' of dat hij het wat goed zou doen. Dus verkeerd ingelicht. :oops: Dan vind ik dat alle begeleiders zeker wat lessen met hun 'leerlingen' zouden moeten bijwonen![/quote]

Bij die lage snelheden wat schade berokkenen aan de geparkeerde voertuigen vind jij dus niet erg. Het zijn inderdaad geen levens, maar weet dat een beetje lakschade al snel 1000 € kost om te herstellen en je ziet dat dit geen klein probleem is.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Ik kom hier even langs,
heb niet alle commentaren gelezen,
maar deze vond ik wel interessant.

Wat ik belangrijk vind heb ik in 't rood gezet:
eugeen schreef:Van: Rijschool
Aan: Eugeen Van Aerschot
Onderwerp: VERSLAG ONDERZOEK

Beste,

Graag toch nog een reactie i.v.m het onderzoek.

Al jaren vraag ik dat men een stop zet op het feit dat men een onbeperkt aantal keren examen mag afleggen na elkaar, zowel theorie als praktijk! Of dat nu met een begeleider of met een rijschool gebeurt, het maakt niet uit. Vandaag is het zo dat je elke dag theorie ex kan afleggen tot wanneer je geslaagd bent. Praktijk ex idem dito, er zal wel een rijschool zijn die je na 2 maal snel 6 uur praktijk kan geven, er is toch geen werk. Zo kan je op 1 maand tijd zonder probleem bv 4 examens afleggen, zelfs meer. Natuurlijk is het dan een geldklopperij, en natuurlijk zijn de examencentra en sommige rijscholen hier ook geen vragende partij. Kwestie van de daguren vol te krijgen. Waarom na 2 mislukte examens bv niet 6 maanden wachten voor je uw volgende examen mag afleggen? Dit is toch ook zo in het gewone onderwijs, daar moet je uw jaar zelfs overdoen. Het PROBEREN zou snel gedaan zijn. Dit systeem past men in Duitsland al jaren toe. Bij de publieke opinie zal men hier natuurlijk weinig goedkeuring voor krijgen.

met vriendelijke groeten,

Guy Mets
Ik ben voorstander van vrije begeleiding.
Maar als duidelijk is dat de begeleider het onvoldoende kan (omdat je twee keer niet slaagt bvb.), is verplichte professionele begeleiding onvermijdelijk.

Nú is het probleem dat de lessen te duur zijn
en dat daarom vaders en moeders minder makkelijk zullen toegeven dat ze het misschien niet aankunnen.
"Toch maar eerst zelf proberen, dan sparen we zoveel geld uit".

:idea: Maak de lessen goedkoper, dan gaan veel mensen kiezen voor het gemak van een professionele rij-instructeur. Want geef toe, het is veel gemakkelijker om je kind te laten opleiden dan om het zelf te doen.
Alleen wie overtuigd is van zijn eigen rij-capaciteiten (al dan niet terecht), doet het dan nog zelf.
De rijscholen hebben dan ook weer meer werk.

Dan blijft enkel nog de discussie over:
Hoe maak je de lessen goedkoper?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maak de lessen goedkoper, dan gaan veel mensen kiezen voor het gemak van een professionele rij-instructeur. Want geef toe, het is veel gemakkelijker om je kind te laten opleiden dan om het zelf te doen.
Misschien zou de regering toch kunnen beslissen dat van het vele geld dat jaarlijks ontvangen wordt via flitspalen en verkeersovertredingen, een deel gaat naar rijopleiding.

Jongeren vinden een rijles duur, en dat is ook zo. Maar dat is niet de fout van de rijschool, omdat de regering aan een rijschool zoveel verplichtingen oplegt die geld kosten.

-- de instructeur moet betaald worden (laat ons aannemen dat hij slechts 10 euro verdient)
-- de sociale bijdragen moeten betaald worden
-- de verzekering moet betaald worden
-- de auto moet betaald worden
-- de speciale verzekering voor de auto moet betaald worden
-- de benzine of diesel moet betaald worden
(wat denk je dat een auto verstookt als er één uur gereden wordt tijdens een les opleiding, met voortdurend schakenen etc)
-- het rijschoolgebouw en oefenterrein moet afbetaald worden
-- de sociale bijdragen van de zaakvoerder moeten betaald worden
-- verzekering rechtsbijstand moet betaald worden
-- aansluitingsgelden overkoepelend orgaan rijscholen moet betaald worden;
-- belastingen moeten betaald worden
-- enz enz enz

Het beetje dat er nog rest is de winst.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

eugeen schreef:
Maak de lessen goedkoper, dan gaan veel mensen kiezen voor het gemak van een professionele rij-instructeur. Want geef toe, het is veel gemakkelijker om je kind te laten opleiden dan om het zelf te doen.
Misschien zou de regering toch kunnen beslissen dat van het vele geld dat jaarlijks ontvangen wordt via flitspalen en verkeersovertredingen, een deel gaat naar rijopleiding.

Jongeren vinden een rijles duur, en dat is ook zo. Maar dat is niet de fout van de rijschool, omdat de regering aan een rijschool zoveel verplichtingen oplegt die geld kosten.Het beetje dat er nog rest is de winst.
OK.
Hoe maak je de lessen goedkoper?
Zouden opleidingscheques hier een uitkomst kunnen bieden?
Of gaat men dan ook de prijs verdubbelen, zoals ze in het avondonderwijs hebben gedaan dit schooljaar :roll:
groetjes, Lieve
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Lieve schreef:
Hoe maak je de lessen goedkoper?
Zouden opleidingscheques hier een uitkomst kunnen bieden?
Of gaat men dan ook de prijs verdubbelen, zoals ze in het avondonderwijs hebben gedaan dit schooljaar :roll:
Opleidingscheques zijn nu al mogelijk, maar dit biedt maar een korting van 125€ (is wel iets, maar op 1200€ maar 10%) en is enkel voor werkende mensen. Meeste jongeren kunnen er dus geen gebruik van maken.
Plaats reactie