Rijbewijs halen op school

Graag uw mening over deze website.
Gast

Rijbewijs halen op school

Bericht door Gast »

Nieuwsblad online 8/9/07 schreef:Leerlingen kunnen theoretisch rijbewijs gratis op school halen


BRUSSEL - Leerlingen moeten de middelbare school kunnen verlaten met een theoritisch rijbewijs op zak. Daarom start Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt in twintig Vlaamse scholen het proefproject 'rijbewijs op school' (rijbewijs@school).

Daarmee krijgen 2.000 leerlingen de kans om hun therie-examen gratis op de schoolbanken af te leggen. Dat meldt het kabinet Van Brempt.

Bedoeling van het project rijbewijs op school is om leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs acht uur verkeerseducatie te geven. Na het volgen van die lessen kunnen ze in hun eigen school gratis het theoretisch rijexamen afleggen. Het lesmateriaal is opgesteld door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), de lessen worden gegeven door professionele lesgevers en de examens worden afgenomen in samenwerking met GOCA, de koepel van rijexamencentra.

Het proefproject kadert in de plannen van minister Van Brempt om de verkeerseducatie en sensibilisatie te versterken. Uit een studie van de VSV en VAB bleek dat verkeerseducatie amper in 1 op de 5 secundaire scholen een permanent aandachtspunt is. Met de versterkte verkeerseducatie wil Van Brempt ook inspelen op de problematiek van de oververtegenwoordiging van jongeren in de ongevallenstatistieken. Rijbewijs@school start dit schooljaar in 20 scholen.

De selectie van die scholen gebeurt de komende weken. Zo'n 2.000 leerlingen kunnen op die manier op school hun theoretisch rijbewijs behalen. Als het proefproject een succes blijkt, wordt het volgend schooljaar uitgebreid. 'Rijbewijs op school is een eerste stap om ervoor te zorgen dat alle leerlingen uit de derde graad van de secundaire school de mogelijkheid hebben om met hun theoretisch rijbewijs op zak de schoolbanken te verlaten', zegt Van Brempt.

Voor het schooljaar 2008/2009 mikt de minister met rijbewijs@school op 20.000 scholieren.
BELGA (BELGA)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een reactie die ik ontving van een rijschool:
Van: R.M.
Datum: 8/09/2007 13:11:53
Aan: Eugeen Van Aerschot

Ik denk dat de meeste rijscholen verwijzen naar rijbewijsonline als referentie. Voor de jongeren is het interessanter om achter de PC op eigen ritme zelfstandig te leren dan de hele materie in een week cursus theorie in de rijscholen door hun strot te krijgen. Bovendien verliezen ze nog tijd met de verplaatsing van huis, school of werk naar de rijschool.

Nu dat K. Van Brempt de lessen in de middelbare scholen wilt introduceren kan de site nog meer bekendheid verwerven.

Succes ermee.
J.D.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Zeker wanneer ook deze site (mede) als lesmateriaal wordt gebruikt of als hint meegegeven wordt om herhalingen thuis te doen.
Laat ons hopen. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Een "theoretisch rijbewijs", wat is dat voor iets ??? Is dat iets dat je kunt drinken ???
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

weer een goede journalist, als hij blijkbaar niet weet dat iets zoals een theoretisch rijbewijs niet bestaat :P

't is weer schoon, ik en mijn jaargenoten mochten nog mooi de 15€ neertellen en zij krijgen dat voor niets.

Dat ze verkeerslessen geven op school, geen probleem mee, da's ook meer dan nodig.
Maar van die 15€ zullen ze niet doodgaan he.

Als ze dan ook nog eens zorgen dat de examinators tot op school zelf komen...
't is nogal lastig om efkens naar een examencentrum te gaan, dan vinden ze het raar dat men het vanzelfsprekend vindt dat de gebraden kippen vanzelf in hun mond vliegen.

Ze zouden gerust ook die verkeerslessen in de 2de graad mogen geven ofzo, want die bakken er doorgaans ook niet teveel van.

Nog efkens ivm de gebraden kippen (:lol:): getuige daarvan sommige draadjes op onder meer het praktijk gedeelte van dit forum.
Dingen die je binnen de 5min zeker op de site zelf gevonden hebt komt men hier vragen.

In de tijd dat je een draadje aangemaakt hebt kun je al zelf het antwoord vinden, maar blijkbaar is dat al teveel moeite voor sommigen.
mike
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2007, 16:07

Bericht door mike »

volkomen gelijk, freddie. :lol:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Freddie schreef:'t is weer schoon, ik en mijn jaargenoten mochten nog mooi de 15€ neertellen en zij krijgen dat voor niets.
Tis inderdaad weer schoon, volgens dat ik Van Prent gisteren in het nieuws hoorde vertellen is het dan nog maar op vrijwillige basis.
M.a.w. 2000 inschrijvingen en 100 die nu en dan eens afkomen buiten de schooluren.
De belastingbetaler zal weeral maar eens nutteloos afdokken. :roll:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Men bedoelt natuurlijk de leerstof voor het theorie-examen.
Ik vermoed trouwens dat de benaming 'theorietisch rijbewijs' van de kanten zelf komt.

In ieder geval is het naar mijn mening voor de jongeren een verbetering wanneer ze in schoolverband de noodzakelijke leerstof aangeleerd krijgen.

En uiteindelijk zal het voor de jongeren zo ook goedkoper uitvallen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

eugeen schreef: In ieder geval is het naar mijn mening voor de jongeren een verbetering wanneer ze in schoolverband de noodzakelijke leerstof aangeleerd krijgen.
Uiteraard, maar waarom moet dat op vrijwillige basis en buiten de schooluren zijn?
Als ik me goed herinner was het van mij indertijd 3e of 4e leerjaar lager onderwijs wanneer ik reeds lessen kreeg in de verkeersregels TIJDENS de schooluren. Waarom kan dat nu niet meer?
Iets mooi voorstellen die eigenlijk.... ja zo ken ik ze ondertussen wel. :?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ze zouden de lessen ook laten geven door rijschoolinstructeurs en niet door gewone leerkrachten.

Misschien nog een jobke voor mij :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ik blijf het grandioos laat vinden.

Meer aandacht aan de verkeerswetgeving gedurende de ganse schoolloopbaan van de kinderen zou hen zonder veel moeite het theoretische rijbewijs moeten opleveren eens ze 17 zijn.


Een eenvoudigere en veel minder voorwaardelijke wegcode zou dat alvast gemakkelijker maken , en gemakkelijker toepasbaar zijn op de weg voor iedereen.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Ik vind het geen slecht idee.

Het huidig verkeersonderricht dat gegeven wordt tijdens de uren WO (Wereldoriëntatie dacht ik) mag er echter niet onder lijden.

Het onderricht in het lager onderwijs is dan beter gericht op hoe gedrag ik mij als voetganger en fietser.
In het middelbaar kan het dan iets gerichter naar fietser en bromfietsers toe.

En het halen van het 'theoretisch diploma' voor het rijden met de auto is dan gericht op het autoverkeer.
Dat het gegeven wordt door professionelen en afgenomen wordt in samenspraak met GOCA kan de kwaliteit alleen maar verhogen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Wat ik wel niet begrijp is dat het in 8 uur gegeven wordt :?:

Ik heb 12 uur om de lessen te geven in de rijschool en geloof me als je alles uitgebreid wil geven is dit al te weinig.

Sting schreef
Het onderricht in het lager onderwijs is dan beter gericht op hoe gedrag ik mij als voetganger en fietser.
In het middelbaar kan het dan iets gerichter naar fietser en bromfietsers toe.


Ook hier weer de vraag wie die lessen gaat geven.
Als ik er aan denk met wat mijn 2 oudste dochters naar huis komen zou ik ook hier durven zeggen "schoenmaker blijf bij je leest" en laat niet zo maar door de eerste de beste verkeersopvoeding geven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie