Gevarendriehoek ==> 100m

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Hans

Gevarendriehoek ==> 100m

Bericht door Hans »

Geachte,

Ik heb gelezen dat je, in geval van pech, de gevarendriehoek op 100 meter VOOR de auto moet plaatsen.
Dat die "voor" betekent dat je hem in de richting moet plaatsen waarvan je komt (tenzij je een spookrijder bent), dat heb ik na een tijdje wel kunnen vinden.

Maar hoe weet je exact wat 100 meter is? Moet je dan altijd een meetlat bijhebben?

Met vriendelijke groet.

Hans Peeters
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

't Is idd op 100 meter "achter" je auto eigenlijk he, en op de autostrade is dat zoveel, in bebouwde kom minder (exact hoeveel weet ik niet). Echt voor de auto zou niet veel nut hebben he, 't is gwn "voor" in de zin van dat andere weggebruikers dan op zoveel meter voor ze aan jouw auto zullen passeren al gewaarschuwd zijn dat jij daar in panne staat.
Meetlat moet je niet bijhebben denk ik, zet gewoon een 100-tal grote stappen van +/- 1 meter en je komt er ook wel ongeveer aan ;)
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Het is trouwens op ten minste 100 meter.
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 51: Defect voertuig - op de openbare weg gevallen lading

...

51.2. De gevaarsdriehoek wordt voor het voertuig geplaatst ongeveer in verticale stand, op een afstand van ten minste 30 meter op de gewone wegen en van ten minste 100 meter op de autosnelwegen, en zodanig dat hij voor de naderende bestuurders zichtbaar is van op een afstand van ongeveer 50 meter.

Binnen de bebouwde kommen, op plaatsen waar de afstand van 30 meter niet kan in acht genomen worden, mag de gevaarsdriehoek op een kleinere afstand en eventueel op het voertuig geplaatst worden.
Zet hem dus bij voorkeur wat verder.
En tel gewoon 100 stappen en loop dan nog een eind door.
Veel zal je er dan niet van zitten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Lotte schreef: in bebouwde kom minder (exact hoeveel weet ik niet).
Op gewone wegen buiten beb kom is het 30 meter
Op wegen binnen beb kom is het ook 30 meter maar als het om één of andere reden niet anders kan mag het minder zijn.

Merk ook op dat in alle gevallen je gevarendriehoek op 50 meter zichtbaar moet zijn :!:

bv: in een bocht heb je niets aan 30 meter en daar kun je hem best dus voor de bocht zetten ook al is dit meer dan 30 meter.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Er is volgens mij ook geen enkele agent die je een boete zal geven als je driehoek op slechts 95 meter van je auto staat.

Over dat van "voor" je auto: dat had je toch niet moeten opzoeken? Is het niet logisch dat je de driehoek zet tussen jouw auto en de aankomende auto's?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Scarface schreef:Er is volgens mij ook geen enkele agent die je een boete zal geven als je driehoek op slechts 95 meter van je auto staat.
Een agent zal niet aan zo een mannier van muggenziften meedoen denk ik,maar stel dat er een ongeval mee gebeurd en een gehaaide advocaat en een expert komen er achter (zeer ver gezocht dus :wink: ) mag je wel uitkijken.
Over dat van "voor" je auto: dat had je toch niet moeten opzoeken? Is het niet logisch dat je de driehoek zet tussen jouw auto en de aankomende auto's?
Geloof het of niet maar ik heb ooit een woedende vader in mijn klas gehad die me verweet dat dochterlief gebuisd was omdat ze me letterlijk geloofde "voor de auto"
Het feit dat er nog 8 andere fouten aanwezig waren (moest toen nog 32/40 halen) was blijkbaar niet belangrijk.

Het was mijn fout dat zijn dochter gebuisd was :shock:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Scarface schreef:Er is volgens mij ook geen enkele agent die je een boete zal geven als je driehoek op slechts 95 meter van je auto staat.
Da's minder foutmarge dan ze hun eigen flitsmarsjendies geven :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
Scarface schreef:Er is volgens mij ook geen enkele agent die je een boete zal geven als je driehoek op slechts 95 meter van je auto staat.
Da's minder foutmarge dan ze hun eigen flitsmarsjendies geven :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Springercvo

Re: Gevarendriehoek ==> 100m

Bericht door Springercvo »

Die examenvragen zijn zodanig moeilijk gesteld dat je bijna moet missen, ( strikvragen enzo) maar wanneer je in de auto zit heb je geen tijd voor strikvragen en volg je gewoon de verkeersregels!!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gevarendriehoek ==> 100m

Bericht door Inazuma »

Springercvo schreef: 19 apr 2022, 21:55 maar wanneer je in de auto zit heb je geen tijd voor strikvragen en volg je gewoon de verkeersregels!!
Je moet die regels natuurlijk eerst wel kennen
Anders kan je ze ook niet opvolgen ...
Plaats reactie