adem test/analyse

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

adem test/analyse

Bericht door Sofie »

Bij vraag 1 over het hfdst alcohol :

&quotHet blazen in een ademtoestel dat het alcoholgehalte in de uitgeademde lucht aangeeft, noemt men:
A. Ademtest. (juist)
B. Ademanalyse. (fout)&quot

Waarom is het antwoord ademtest en is ademanalyse fout?

quote leerstof :
Een ADEMANALYSE bestaat erin te blazen in een toestel dat de alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht meet
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Alcohol schreef: Bij een ADEMTEST worden door middel van een draagbaar apparaat sporen van alcohol opgespoord in de uitgeademde lucht.
Alcohol schreef: Een ADEMANALYSE bestaat erin te blazen in een toestel dat de alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht meet (alveolair wil zeggen uit de longblaasjes).
Men vraagt naar de uitgeademde lucht, niet naar de alveolaire uitgeademde lucht. Letterlijk opgevat dan, want het blijft toch maar uitgeademde lucht... Moeilijk geval..

Trouwens, Eugeen, VanDale zegt iets anders over &quotalveolair&quot, dus hoe komt men dan aan dit woord?
VanDale schreef: al·ve·o·lair1 (de ~, ~en)
1 [taalk.] consonant bij de vorming waarvan de tongpunt de tandkassen raakt

al·ve·o·lair2 (bn.)
1 blaasvormig
2 [taalk.] (van consonanten) gevormd met de tongpunt tegen de tongkassen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Trouwens, Eugeen, VanDale zegt iets anders over &quotalveolair&quot, dus hoe komt men dan aan dit woord?
Dat is meer een vraag voor JC of mij

Dit is de definitie die van toepassing is.
Quote: blaasvormig
De alveolen (blaasjes) in de longen zijn de plaatsen (beter gezegd plaatsjes, ze zijn zeer klein) waar het lucht via een dun wandje in contact komt met het bloed en er zodoende uitwisseling van zuurstof en CO2 plaatsvindt tussen de lucht en het bloed.
De longalveolen bevinden zich dus precies op het grensvlak van de lucht in de longen (er lopen een soort van buizen en buisjes vanaf keel naar de alveolen) en de bloed in de capillairen (zeer dunne bloedvaatjes die in dit geval tegen de alveolen aanliggen).

Een blaasje is in feite gewoon een soort van zakje met een open ruimte aan de binnenkant, net als dat bijvoorbeeld bij een urineblaas het geval is.

De alveolaire lucht heeft dus een andere samenstelling dan de uitgeademde lucht. Waarom ze dan spreken van alveolair uitgeademde lucht is mij een raadsel, dat bestaat bij mijn weten niet. De samenstelling van de lucht wijzigt wanneer de lucht zich (dmv drukverandering agv volumeverandering veroorzaakt door de spieren en de elastische krachten) verplaatst van de alveolen naar buiten de mond.

Heel dat verschil tussen ademtest en ademanalyse is artificieel. Beiden analyseren de uitgeademde lucht. Het adem'analyse'-apparaat doet het enkel nauwkeuriger dan de adem'test'.
Bij een analyse ben je aan het testen, bij het testen ben je aan het analyseren.
Naar mijn smaak is hier dan ook sprake van een zeer ongelukkige woordkeuze van de bedenker. Het is normaal dat de mensen hierover in de war geraken.
Nu kan ik wel moeite gaan doen om met een beter voorstel te komen maar dat zal weinig baten zolang de wegcode het niet overneemt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Nu kan ik wel moeite gaan doen om met een beter voorstel te komen maar dat zal weinig baten zolang de wegcode het niet overneemt
De wegcode zal dat ook nooit overnemen, want het maakt er het voorwerp niet van uit.

Opsporing van alcoholintoxicatie staat in de verkeerswet.

Wegcode = het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (afgekort AR = Algemeen Reglement), één van de talrijke besluiten genomen in uitvoering van de

Verkeerswet = wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: Wegcode = het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (afgekort AR = Algemeen Reglement), één van de talrijke besluiten genomen in uitvoering van de

Verkeerswet = wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
Tja, dat is verwarrend.
Kan je eens wat voorbeelden geven die wel in de verkeerswet worden behandeld maar niet in de wegcode?
Plaats reactie