Lichten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lithium

Lichten

Bericht door Lithium »

Hey

Op de site vind ik bij 'praktijk examen' info dat er gevraagd wordt lichten aan te duiden.

Welnu, ik rijd met een Ford Focus en zit daar wel met enkele vragen over.

Dus je hebt verschillende lichten: standlichten, dimlichten, grootlichten, stadslichten en achtermistlicht.

Bij de Focus is er een schakelaar/knop die normaal in neutraal staat. Een beweging naar links is dan parkeer/standlicht. Eén naar rechts is stadslichten. Twee naar rechts is grootlichten (normaal toch?) en de knop dan naar achteren trekken = achtermistlicht.

Maar een hendeltje aan het stuurwiel naar zich toe trekken = dimlichten verwisselen met grootlichten of een signaal geven. Zo heb ik het toch voor.

Kan iemand dit bevestigen?

Mvg
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als je de schakelaar, vanuit de positie waarbij alle lichten gedoofd zijn, één stand verder naar rechts draait, branden de standlichten (2 vooraan, 2 achteraan), de verlichting van de kentekenplaat achteraan, en de verlichting van het instrumentenpaneel. Standlichten worden in de volksmond ook wel stadslichten genoemd, omdat je daar vroeger in de steden mocht mee rijden.

Wat er gebeurt als je de schakelaar nog één stand verder naar rechts draait, hangt af van de stand van de hendel waarmee je de richtingsaanwijzers bedient. Normaal branden dan de dimlichten, de lichten waarmee je in België meestal rijdt. Duw je de hendel van je weg, dan gaan de grootlichten branden (in de volksmond de "faren" genoemd, van het Franse "phares"). Omdat je hiermee anderen kunt verblinden, gaat er tevens een blauw waarschuwingslampje op het stuurbord branden.

Als men zegt dat je moet dimmen, betekent dat dat je de dimlichten moet aansteken in plaats van de grootlichten (dus hendel terug iets naar je toetrekken).

Voor de lichtsignalen die je kunt geven door de hendel nog verder naar je toe te trekken, worden de grootlichten gebruikt.
Lithium

Bericht door Lithium »

Jozef, bedankt zeg! Die info was echt heel nuttig.

Ik dacht altijd dat parkeerlichten = standlichten. Nuja, door die info weet ik het nu wel allemaal.

Laat staan dat ik randinfo over de lichten kende, interessant wel. Het verraadt je intelligentie.

Nogmaals bedankt en proficiat met de site!
Plaats reactie