Voorrang van rechts?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
WimLier

Voorrang van rechts?

Bericht door WimLier »

Dag allen

Ik heb een vraag over voorrang van rechts, de concrete situatie is in Aartselaar. Ik reed daar gisteren naar het centrum toe. Ik rijd op een baan waar van links geen straten op uitkomen (er is een groene brede middenberm). Van rechts komen er 4 straten op uit. Voor het kruispunt met de:

- eerste straat van rechts staat het bord: Voorrang verlenen (rode driehoek met kruis)

- tweede straat van rechts staat zo GEEN bord

- derde straat van rechts staat weer het bord

- vierde straat staat van rechts staat zo GEEN bord

Wat is hier de bedoeling van? Bij straten 1 en 3 moet er duidelijk voorrang gegeven worden, maar voor straten 2 en 4? Ook, want het is de regel? Waarom staan die borden dan voor straat 1 en 3? Om daar extra op te letten?

Groeten

Wim
Scarface

Bericht door Scarface »

Zo'n driehoek met een kruis erin (een Sint-Andrieskruis heet het dacht ik) wil zeggen dat je een kruispunt nadert waarop voorrang van rechts geldt. Ook al staat het bord dus bij straten 2 en 4 niet, moet je nog altijd voorrang verlenen omdat je je nog steeds op het kruispunt bevindt. Waarom ze het dan nog een keer herhalen bij straat 3 weet ik niet juist, ze zullen het als twee verschillende kruispunten beschouwen.
WimLier

Bericht door WimLier »

Scarface schreef:Ook al staat het bord dus bij straten 2 en 4 niet, moet je nog altijd voorrang verlenen omdat je je nog steeds op het kruispunt bevindt.
Ah, dus dat is 1 kruispunt? Ik dacht dat het afzonderlijke waren en dat je ook bij 2 en 4 voorrang moet verlenen aangezien er geen andere borden staan die zeggen dat ik op een weg met voorrang rijd.
Scarface

Bericht door Scarface »

WimLier schreef: Ah, dus dat is 1 kruispunt? Ik dacht dat het afzonderlijke waren en dat je ook bij 2 en 4 voorrang moet verlenen aangezien er geen andere borden staan die zeggen dat ik op een weg met voorrang rijd.

Wel, het zou kunnen dat het 4 verschillende kruispunten zijn, maar ik weet niet juist hoe de situatie eruitziet. Maar ik zou er vanuitgaan dat je bij alle vier de straten voorrang van rechts moet geven. Zo'n Sint-Andrieskruis is ook niet noodzakelijk om voorrang van rechts te laten gelden. Het is gewoon een extra herinnering, maar voorrang van rechts geldt evengoed wanneer het er niet staat, tenzij er een ander bord staat dat erop duidt dat er een andere voorrangsregel van toepassing is.
WimLier

Bericht door WimLier »

Dat was ook wat ik dacht, vond het alleen een wat rare situatie.

Bedankt voor het meedeken.

Wim
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste WimLier,

De voorrangsregeling is dezelfde aan die vier kruispunten: voorrang van rechts.

Afbeelding
B17

Dit verkeersbord stamt uit de tijd toen voorrang van rechts nog niet de algemene regel was (die is er gekomen begin de jaren 60).

Er waren toen een hele reeks voorrangsregels, en het was dikwijls moeilijk om uit te maken welke regel op een bepaald kruispunt moest toegepast worden. Dit bord werd toen gebruikt om aan te geven dat er op een kruispunt voorrang van rechts gold.

Het bord heeft nog altijd dezelfde betekenis, en het verandert dus niets aan de voorrangsregeling op kruispunten waar zonder dat bord ook de algemene regel van voorrang van rechts zou gelden.

Men heeft die borden meestal laten staan of geplaatst aan kruispunten die niet goed zichtbaar zijn vanop afstand. Als er zo een bord staat, kun je dus niet meer zeggen: "Ik had dat zijstraatje daar niet gezien". :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Onder bepaalde voorwaarden MOET een B17 Afbeelding geplaatst worden.

Maar afwisselend wel en niet plaatsen op opéénvolgende kruispunten is nogal gek ...


Waar is dat ergens (straatnaam ?)
Gast

Re: Voorrang van rechts?

Bericht door Gast »

op een voorrangsweg heb je altijd voorrang op de bestuurders van de zijwegen van de volgende kruispunten
een voorrangsweg eindigt door het bord einde voorrangsweg

bij een sint-andrieskruis moet je voorrang van rechts verlenen
een verkeersbord geldt steeds tot en met het (eerst)volgende kruispunt

naar mijn mening moet je dus tweemaal voorrang verlenen en heb je zelf tweemaal voorrangµ

zijwegen 2 en 4 zijn misschien van een andere aard dan de wegen 1 en 3?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts?

Bericht door Inazuma »

Je graaft een draad van 16 jaar geleden terug op ...

Het gaat bovendien niet om een voorrangsweg
En niet alle voorrangswegen eindigen met een B11 Afbeelding

door stommiteiten vd wegbeheerder
of omdat het niet moet
Plaats reactie