stilstaan op busstrook of aan bushalte niet consequent !!!

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
tb

stilstaan op busstrook of aan bushalte niet consequent !!!

Bericht door tb »

Hallo,

Ik heb een heel dringend vraagje want ik moet morgen al mijn examen gaan afleggen. Na de leerstof op jullie site grondig doorgenomen te hebben, weet ik nog altijd niet of je nu mag stilstaan op een busstrook of aan een bushalte om iemand af te zetten of niet.

Ik dacht dat de regel was: NIET stilstaan en NIET parkeren (als &lt15m).
Maar toen ik het proefexamen maakte op jullie site, bleek het antwoord hierop niet consequent te zijn. De ene keer beweert men dat er op een busstrook wel mag gestopt worden om iemand op te halen of af te zetten en de andere keer beweert men dan weer dat er zelfs niet op stilgestaan mag worden.

Ik geraak er helemaal niet aan uit, kan iemand me zo snel mogelijk helpen aub?

thanks
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste,

Er is een groot verschil tussen een bushalte en een busstrook.

Op de theoriepagina van de site STILSTAAN EN PARKEREN staat uitgelegd dat je tot op 15 meter voor en voorbij een bushalte niet mag PARKEREN.
Je mag er wel stilstaan.

Op een busstrook mag je niet parkeren en niet stilstaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Eugeen schreef
Quote: Op een busstrook mag je niet parkeren en niet stilstaan.
Je mag er zelfs niet op rijden tenzij je op het eerst volgend kruispunt afslaat
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Benny Stinkens schreef: Eugeen schreef
Quote: Op een busstrook mag je niet parkeren en niet stilstaan.
Je mag er zelfs niet op rijden tenzij je op het eerst volgend kruispunt afslaat
Als fietser doe je dat toch beter wel
Het is te zot voor woorden als je het mij vraagt maar ze doen regelmatig het fietspad naar links laten afbuigen om een busstrook heen. Ik ga dan toch echt niet ineens midden op de rijstrook van de auto's rijden hoor
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@BBB

Het is wel een vraag i.v.m. rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Op een busstrook mag je niet parkeren en niet stilstaan.
Dat je niet mag parkeren op een busstrook (een rijstrook voorbehouden voor autobussen volgens Art 72.5 , volgt al uit
Art 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht

Over de vraag of je er nu al dan niet op mag stilstaan is lang niet iedereen het eens ...

Er is alvast geen uitdrukkelijk verbod.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je mag er in principe niet rijden. Kun je er ook moeilijk gaan stilstaan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Je mag er in principe niet rijden. Kun je er ook moeilijk gaan stilstaan.
Dat was ook mijn punt
Maar wat als de slimme leverancier aan het volgende kruispunt afslaat ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: Je mag er zelfs niet op rijden tenzij je op het eerst volgend kruispunt afslaat
Mag ik vragen op welke rechtsgrond dit zou berusten, Benny?

Bij mijn weten staat er in AR 72.5:
Quote: De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Ik lees hier niets van een eerstvolgend kruispunt.

Als er twee kruispunten zeer dicht bij elkaar gelegen zijn, dan verdient het zeker aanbeveling niet tot voorbij het eerste kruispunt te wachten om zich op de busstrook te begeven en af te slaan aan het tweede kruispunt.

&quotVan richting veranderen&quot doe je trouwens niet altijd aan een kruispunt. Je kunt bijvoorbeeld ook van richting veranderen om een eigendom op te rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Je mag er in principe niet rijden. Kun je er ook moeilijk gaan stilstaan.
Er is rijden en rijden.

Op een parkeerstrook die geen deel uitmaakt van de rijbaan, mag je ook niet rijden. Toch mag je er wel oprijden om er te gaan stilstaan of parkeren.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Maar wat als de slimme leverancier aan het volgende kruispunt afslaat ...
Dan mag hij op de busttrook rijden. Er staat niet dat hij er ook mag stilstaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Ik denk dat dit gewoon uit de logoca van deze regel voortkomt.

Stel dat ik 2 kilometer verder van richting zou willen veranderen... en de wetgever zou niet bedoelen bij de de eerstvolgende afslag, dan kan ik altijd op die busstrook rijden.

Je mag ook niet op de pechstrook rijden, behalve bijvoorbeeld in geval van pech. Er staat ook niet in de wet dat je op dat moment moet pech hebben. Maar dat is logisch denk ik.

Ik denk dat die vraag bij onze proefexamens staat.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

BUSHALTE
K.B. 01/12/1975:

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst

Het is dus verboden op een bushalte te parkeren. Wat niet verboden is is toegelaten dus mag je er wel op stilstaan.

BUSSTROOK
K.B. 01/12/1975:

72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord &quotBUS&quot is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord &quotBUS&quot en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

...

De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Art 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Mag ik vragen op welke rechtsgrond dit zou berusten, Benny?
Zover ik weet op geen. Dit is iets wat ik uit mijn opleiding heb meegekregen.

Ik kreeg toen een dia waarop 2 kruispunten achter elkaar kwamen en er duidelijk gesteld werd dat als je van plan was om op het 2de kruispunt af te slaan je dus niet in de busstrook mocht rijden.
Met vermelding dat het dus het 1ste kruispunt moest zijn, maar je hebt gelijk, het staat zo nergens in de wet.

Er werd ook bij vermeld dat dit dus een gocavraag was.

Dit is wel al 13 jaar geleden daarom zou ik graag van Eugeen willen weten of zo een vraag nog bij het goca examen bestaat
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Mark_A630505

Re: stilstaan op busstrook of aan bushalte niet consequent !!!

Bericht door Mark_A630505 »

Hoe zit het overigens met de auto's van de inspecteurs van de Lijn, die consequent OP de bushalte parkeren om de bussen te controleren. Ik lees nergens in de wet (of lees ik er over?) dat de voertuigen van de Lijn, niet bedoeld voor betaald vervoer van reizigers, ook op de bushaltes mogen parkeren? Moeten deze mensen dan niet het goede voorbeeld geven door de wet niet te overtreden? Ik zie het nochtans bijna dagelijks in Leuven en omliggende gemeenten.
Plaats reactie