Identiteitskaart

Vraag hier tips en hulp van anderen.
bakskemaes

Identiteitskaart

Bericht door bakskemaes »

Beste ,

Ik ben vorige keer geweigerd wegens de chip van mijn elektronische pas die kapot is. Ik heb nu een voorlopige identiteitskaart gaan halen bij de gemeente maar de centra zijn gesloten. Kunnen jullie mij zegge of ik mijn theorie mag doen met een voorlopige identiteitskaart?

Alvast bedankt
Yves
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als de gemeente je dit gegeven heeft normaal gezien wel.

Anders bel je even naar het examencentrum en vraag of ze daar een probleem zullen over maken.

(Tel. zie linkerbalk site onder PRAKTIJK / info examencentra)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Ik dacht dat een voorlopige niet bestond...
Enkel een melding dat orgineel kwijt is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bakskemaes schreef:Ik ben vorige keer geweigerd wegens de chip van mijn elektronische pas die kapot is.
Da's de max: omdat die overheidsrommel kapot is, mag jij je examen niet afleggen ...

Zodra ik een elektronische identiteitskaart heb, help ik die chip om zeep, zodat ik niet meer hoef te gaan stemmen.
digital schreef:Ik dacht dat een voorlopige niet bestond...
Enkel een melding dat orgineel kwijt is.
Niets verwondert me nog in België, maar ik kan me niet indenken op welke rechtsgrond een burger van wie de chip van zijn IK kapot is, of die zijn IK kwijt is, minder rechten zou hebben dan een andere burger.

@ bakskemaes:

Vraag of een bewijs van aangifte van verlies of diefstal volstaat. Zo ja, steek je IK dan in de stoof en ga bij de Politie zeggen dat je ze kwijt bent.
De Wilde Eddy
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2007, 17:46

Identiteitskaart

Bericht door De Wilde Eddy »

digital schreef:Ik dacht dat een voorlopige niet bestond...
Enkel een melding dat orgineel kwijt is.
Bij verlies van je identiteitskaart moet je bij de politie een attest van verlies afhalen. Met dat attest + PASFOTO ga je naar de gemeente. Zij moeten die pasfoto op het attest aanbrengen en afstempelen met een RELIEFSTEMPEL (een stempel met inkt volstaat dus niet!)
GOCA aanvaardt enkel een geldige identiteitskaart of een attest van verlies voorzien van pasfoto en reliëfstempel! Heel vaak weet met bij de politie en gemeente niet eens van deze richtlijn af. Zeg er uitdrukkelijk bij dat je het attest moet voorleggen om een theoretisch of praktisch examen af te leggen!
De Wilde Eddy
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2007, 17:46

Identiteitskaart

Bericht door De Wilde Eddy »

eugeen schreef:Als de gemeente je dit gegeven heeft normaal gezien wel.

Anders bel je even naar het examencentrum en vraag of ze daar een probleem zullen over maken.

(Tel. zie linkerbalk site onder PRAKTIJK / info examencentra)
Bij je elektronische identiteitskaart krijg je tevens een begeleidend document waarop de nodige gegevens eveneens vermeld zijn. Een beetje omslachtig om dat papier ook bij te houden, maar als de chip het niet doet kan men zich hiermee normaal wel redden. Trouwens: het duurt zelfs langer om de chip in te lezen dan om de gegevens in de computer in te tikken!
Rudy

Re: Identiteitskaart

Bericht door Rudy »

De Wilde Eddy schreef:GOCA aanvaardt enkel een geldige identiteitskaart of een attest van verlies voorzien van pasfoto en reliëfstempel! Heel vaak weet met bij de politie en gemeente niet eens van deze richtlijn af. Zeg er uitdrukkelijk bij dat je het attest moet voorleggen om een theoretisch of praktisch examen af te leggen!
Bij mij is er een gewone vlakke stempel. Ik veronderstel dat dat maandag geen problemen kan opleveren... ofwel ? Pasfoto is aanwezig en netjes getekend en alles.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Identiteitskaart

Bericht door Benny Stinkens »

Rudy schreef:
De Wilde Eddy schreef:GOCA aanvaardt enkel een geldige identiteitskaart of een attest van verlies voorzien van pasfoto en reliëfstempel! Heel vaak weet met bij de politie en gemeente niet eens van deze richtlijn af. Zeg er uitdrukkelijk bij dat je het attest moet voorleggen om een theoretisch of praktisch examen af te leggen!
Bij mij is er een gewone vlakke stempel. Ik veronderstel dat dat maandag geen problemen kan opleveren... ofwel ? Pasfoto is aanwezig en netjes getekend en alles.
Laat het ons weten aub dan leren we er ook iets van want onze vriend Eddy zegt dat een gewone stempel dus niet volstaat terwijl jij er dus toch gewoon maandag zo een stempeltje gaat voorleggen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rudy

Bericht door Rudy »

Ze hebben het attest zomaar geaccepteerd zonder opmerkingen... Dus een stempel en een pasfoto zijn voldoende op dit attest. Het enige verschil is dat je bij je aanvraag om een voorlopig rijbewijs bij het nummer van identiteitsdocument 'ATTEST VERLIES' hebt staan.

BTW: Ik ben geslaagd met een score van 37/40 dankzij deze supersite :D
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Proficiat met je slagen en dank je wel voor de mededeling :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JJO

Voorlopige identiteitskaart

Bericht door JJO »

digital schreef:Ik dacht dat een voorlopige niet bestond...
Enkel een melding dat orgineel kwijt is.
Een voorlopige identiteitskaart bestaat wel maar dient enkel om naar het buitenland te reizen. Wat je krijgt bij aangifte van verlies/diefstal/beschadiging/inlevering van je identiteitskaart is een attest van verlies/diefstal/... en dit volstaat om je theoretisch en/of praktisch examen af te leggen.

Groeten
Een gemeentelijk bediende
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@JJO

Dank voor de informatie.

Als bediende bij een gemeente ben je hier altijd welkom om de nodige tips of duiding te geven.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

eugeen schreef:@JJO

Dank voor de informatie.

Als bediende bij een gemeente ben je hier altijd welkom om de nodige tips of duiding te geven.
Zeker weten :wink: want we hebben al veel vragen gekregen waar een gemeentebediende meer van weet als wij. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jeronimo

Identiteitskaart

Bericht door Jeronimo »

Mijn zoon moet vrijdag zijn theoretisch examen doen - heeft vandaag in 't stadhuis een attest van woonst gekregen en dit zou samen met zijn identiteitskaart (zonder chip) moeten voldoende zijn volgens de bediende - gaan ze dat aanvaarden want blijkbaar is daar geen vaste regel voor en past men overal een andere methode toe ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Normaal gezien zou dat moeten volstaan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie