Voorrang op druk kruispunt
Voorrang op druk kruispunt
Hopelijk is het hiermee min of meer duidelijk hoe het kruispunt werkt.
Voor 1 en A is het tegelijk groen en in beide gevallen volgt de meerderheid de gekleurde pijlen. Vanuit 1 komen er beduidend meer auto's. Ik sta op A en wil de gele pijl volgen, eerst naar B en dan als het rood geworden is bij 1 naar C.
De auto voor mij was de eerste aan het licht, gaat rechtdoor en vertrekt nogal traag. Daardoor rijdt er al veel volk tussen twee en drie wanneer ik naar B wil rijden. Nu lijkt het mij toch dat de auto's die zich ten hoogte van 2 bevinden mij voorrang moeten geven, maar niemand doet dit uiteraard. Vergis ik mij, moeten zij mij geen voorrang geven?
Als ik je vraag goed begrepen heb, dan moet ik 'nee' antwoorden.Nu lijkt het mij toch dat de auto's die zich ten hoogte van 2 bevinden mij voorrang moeten geven, maar niemand doet dit uiteraard. Vergis ik mij, moeten zij mij geen voorrang geven?
Want die auto's zijn intussen al op het kruispunt en willen het verlaten.
Jij moet dus nog het kruispunt oprijden en mag dit pas doen als het voldoende vrij is.
Sommige wegbeheerders zullen dat probleem oplossen door het plaatsen van een groene pijl.
Re: Voorrang op druk kruispunt
Op die plaats is "rood" van richting verander(en)d - waarbij hij de "gele" rijbaan dwarst - en vervolgt "geel" eigenlijk nog even zijn weg op de rijbaan (om de afslaande beweging zo ruim mogelijk uit te voeren)Ralph schreef:Nu lijkt het mij toch dat de auto's die zich ten hoogte van 2 bevinden mij voorrang moeten geven, maar niemand doet dit uiteraard. Vergis ik mij, moeten zij mij geen voorrang geven?
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
Stelt men evenwel dat beide gezamelijk aan eenn richtingsverandering bezig zijn, dan geldt tussen beide de voorrang van rechts.
Het resultaat is hetzelfde .
thv 2 / A geeft rood voorrang aan geel.
thv 1 / B geeft geel voorrang aan rood.
Bedankt.
100% duidelijk is het me nog niet, maar ik ga er een dezer dagen nog eens naartoe rijden en eens aandachtig kijken hoe het juist werkt, dan zal het waarschijnlijk wel duidelijker worden.
(Voor wie het zich afvraagt: het gaat om een kruispunt op de Gentse binnenring, onder de oprit van de E17/E40, A komt van de Heuvelpoort, B komt van de Dampoort. C gaat naar het Zuid, 3 gaat naar de E17/E40 of naar Merelbeke. Ik denk dat het St-Lievenspoort heet, maar ben dat niet zeker.)
100% duidelijk is het me nog niet, maar ik ga er een dezer dagen nog eens naartoe rijden en eens aandachtig kijken hoe het juist werkt, dan zal het waarschijnlijk wel duidelijker worden.
(Voor wie het zich afvraagt: het gaat om een kruispunt op de Gentse binnenring, onder de oprit van de E17/E40, A komt van de Heuvelpoort, B komt van de Dampoort. C gaat naar het Zuid, 3 gaat naar de E17/E40 of naar Merelbeke. Ik denk dat het St-Lievenspoort heet, maar ben dat niet zeker.)
Het is niet gegarandeerd dat wat je daar gaat zien, ook overeenstemt met de wegcode ...Ralph schreef:Bedankt.
100% duidelijk is het me nog niet, maar ik ga er een dezer dagen nog eens naartoe rijden en eens aandachtig kijken hoe het juist werkt, dan zal het waarschijnlijk wel duidelijker worden.
In wezen is de situatie daar niet anders dan links afslaan op een ander kruispunt ...
Denk de brede middenberm weg
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Er wordt hier over "het" kruispunt geschreven. Wat ik op de tekening zie, is een plein, waar elke weg die erop uitkomt een kruispunt vormt met het plein, dat een afzonderlijke openbare weg is.
AR 2.10. "Plein": elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
AR 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
...