Rijbewijs B + A3 en toch met de moto?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Davinia
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2007, 12:50
Locatie: Italie

Rijbewijs B + A3 en toch met de moto?

Bericht door Davinia »

Beste,

Ik heb een vraagje, zoals ieder van ons hier.

Ik ben een jongedame van '79 heb mijn A3 rijbewijs sinds '96 en mijn B sinds '98.
Toch had ik graag een moto bestuurd.
Sommige zeggen dat geboren voor '80 je dat wel mag, en anderen zeggen dan weer van niet.
Hoe zit die regel nu juist in elkaar. Wat mag wel, en wat mag niet.

Iets anders is dat ik in Italie woon en werk, dus uiteraard had ik graag die moto hier bestuurd. Kan dat? Mag dat? Of enkel in Belgie?

In het Italiaans reglement, dat ik al even naploos staat vermeld dat een A3 automatisch recht geeft op besturing van een moto eens het B rijbewijs behaald is.

Spreken Belgie en Italie elkaar dan tegen? Of is er de allesoplossende Europese Wetgeving die iedereen gelijk geeft?

Weten jullie raad?

Thx
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Elk land heeft zijn eigen regels.

In België is het zeker niet zo dat een A3 rijbewijs en een B rijbewijs het recht geeft om met een motorfiets te rijden.

Best is dan even in Italie na te vragen of het Belgische rijbewijs A3 en B voor hen volstaat voor een motorfiets.
Davinia
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2007, 12:50
Locatie: Italie

Bericht door Davinia »

Bedankt voor het snelle antwoord.

Volgens de Italiaanse wetgeving kan ik met mijn Belgisch rijbewijs een praktijk examen afleggen voor de Europese A.

Op die manier heb ik dan een Europees rijbewijs voor de moto.

Geeft dit dan problemen als ik in Belgie wil rondrijden?

Davinia
www.daviniadesign.com
info@daviniadesign.com
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Het gaat hier enkel om een lichte motorfiets met een motorinhoud van niet meer dan 125 cm3 en een motorvermogen van niet meer dan 11 kW :!:

Daarmee mag je met je Belgisch rijbewijs B al zeker in België (opnieuw) rijden aangezien je je rijbewijs B al langer dan 2 jaar hebt.


Italië stelt volgens mijn info geen bijkomende voorwaarden om met dergelijke lichte motorfiets te mogen rijden - eens rijbewijs B behaald mag je daar dus ook met een lichte motorfiets rijden.

Normaal gezien zou er geen verschil mogen zijn of dat een Belgisch dan wel een Italiaans rijbewijs B is - het is immers een rijbewijs geldig voor de categorie B en door Italië erkend.


Als je die mededeling van de EU-commissie leest, zou je hier en in Italië met een dergelijke motorfiets mogen rijden, maar mag het voertuig niet de grens over rijden ...
Dat is natuurlijk ook wel vreemd als je een ander land zou binnen rijden waar ook een dergelijke regeling geldt :?


INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje

Het besturen van een voertuigvan categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.



en vermeldt verder nog :
Subcategorie A1 : Lichte motorfietsen: een motorinhoud van niet meer dan 125 cm3 en een motorvermogen van niet meer dan 11 kW
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Davinia schreef:Volgens de Italiaanse wetgeving kan ik met mijn Belgisch rijbewijs een praktijk examen afleggen voor de Europese A.
Op die manier heb ik dan een Europees rijbewijs voor de moto.

Geeft dit dan problemen als ik in Belgie wil rondrijden?
België erkent de rijbewijzen van alle EU-lidstaten (en nog een hoop andere).
Een Italiaans rijbewijs is dan ook net zo geldig als een Belgisch .


Als je inderdaad aan de voorwaarden voldoet om in Italië een rijbewijs te kunnen krijgen, en in Italië een examen aflegt om met alle motoren te mogen rijden (Cat A) , gaan ze je daar normaal gezien een nieuw Italiaans rijbewijs afgeven voor alle categoriën die je nu ook al op je Belgisch rijbewijs hebt staan + de cat. A .
Plaats reactie