stuurbediening

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ikke007

stuurbediening

Bericht door ikke007 »

hallo mensen , ik heb nog een vraag in verband met het correct sturen van het stuur. Is kruisen met je handen nu toegelaten of niet ? een vriend van mij heeft zijn examen afgelegd en is geslaagd. en hij zei tegen mij da kruisen met je handen mag. Ik weet niet of het waar is iemand een idee ?
GRO
Administrator
Berichten: 12764
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat bedoel jij met kruisen van de handen?
Inazuma
Berichten: 11363
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stuurbediening

Bericht door Inazuma »

ikke007 schreef: Is kruisen met je handen nu toegelaten of niet ? een vriend van mij heeft zijn examen afgelegd en is geslaagd. en hij zei tegen mij da kruisen met je handen mag. Ik weet niet of het waar is iemand een idee ?
Zolang een stuur rond is, en de bochten krapper zijn dan een kwartslag aan het stuur, zal men altijd met momenten zitten waarin men het stuur niet ideaal vast heeft.


Ik vermoed dat je bedoelt dat de handen op het stuur blijven, en dat bij het draaien de armen voor het stuur kruisen :?:

Dat is voor een stuk al te verhelpen door het verplaatsen van één hand vlak voor de bocht :
de hand aan de buitenkant van de bocht (rechts als de bocht naar links draait - en andersom) wat lager op het stuur brengen en vanuit die positie duwen.


Zolang je een goede grip op het stuur houdt, is het kruisen van de armen geen probleem, zeker niet als je zo vermijdt om het stuur te moeten gaan overpakken : de rechterhand die het stuur links gaat vastnemen en verder doortrekt in een korte bocht naar rechts terwijl de linkerhand weer naar links verplaatst wordt - of vice versa.

Overpakken is iets voor korte, trage bochten.


Ga vooral het stuur niet doorgeven.
Daarbij lost de éne hand het stuur ietwat, terwijl de andere hand het rondduwt door de losse hand.
De éne hand klemt het stuur dan weer wat, waarna de andere hand verplaatst wordt om het stuur wat verder onderaan weer vast te grijpen, en opnieuw door de éne hand te gaan duwen.

Doorgeven werkt misschien als je koeien wil melken, met autorijden heeft het niet veel te maken .... :P



Tip : je stuurt een bocht niet alleen in - je stuurt er ook aktief weer uit, zonder het stuur door de handen te laten glijden en te hopen op de zelf-rechtende werking van de stuurinstallatie terwijl je gas geeft.
ArianeT

Re: stuurbediening

Bericht door ArianeT »

Inazuma schreef: Tip : je stuurt een bocht niet alleen in - je stuurt er ook aktief weer uit, zonder het stuur door de handen te laten glijden en te hopen op de zelf-rechtende werking van de stuurinstallatie terwijl je gas geeft.
Een belangrijke opmerking, vind ik, en daarom wil ik zeker weten of ze klopt. Mijn begeleiders (drie tot nu toe) raden mij allemaal aan om het stuur door de handen te laten glijden wanneer ik uit de bocht kom ipv te willen sturen.
Hoe zit dat nu?
mvg,
Ariane
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: stuurbediening

Bericht door Rafael »

ArianeT schreef:
Inazuma schreef: Tip : je stuurt een bocht niet alleen in - je stuurt er ook aktief weer uit, zonder het stuur door de handen te laten glijden en te hopen op de zelf-rechtende werking van de stuurinstallatie terwijl je gas geeft.
Een belangrijke opmerking, vind ik, en daarom wil ik zeker weten of ze klopt. Mijn begeleiders (drie tot nu toe) raden mij allemaal aan om het stuur door de handen te laten glijden wanneer ik uit de bocht kom ipv te willen sturen.
Hoe zit dat nu?
mvg,
Ariane
Je brengt het stuur best zelf terug tot de rechtstand, zoals Inazuma zegt. Als je het door je handen laat glijden, en je wiel komt op een steen of kuiltje, kan niemand voorspellen wat er net gebeurd. De bestuurder moet ten alle tijde de auto besturen, niet omgekeerd ;-)
Gast

Re: stuurbediening

Bericht door Gast »

Rafael schreef:Je brengt het stuur best zelf terug tot de rechtstand, zoals Inazuma zegt. Als je het door je handen laat glijden, en je wiel komt op een steen of kuiltje, kan niemand voorspellen wat er net gebeurd. De bestuurder moet ten alle tijde de auto besturen, niet omgekeerd ;-)
OK, dan ga ik mijn begeleiders terechtwijzen :wink:
Bedankt,
Ariane
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: stuurbediening

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:OK, dan ga ik mijn begeleiders terechtwijzen :wink:
Nog beter zou natuurlijk zijn dat je een begeleider hebt die correcte rijtechnieken beheerst. Want als ze dit al verkeerd doen, hoe zal het dan met de rest gesteld zijn?

Het feit dat iemand al vele jaren rijdt maakt hem niet tot een goed bestuurder. Velen hebben al jaren ervaring met verkeerde rijtechnieken.
ArianeT

Re: stuurbediening

Bericht door ArianeT »

Jozef schreef:
Anonymous schreef:OK, dan ga ik mijn begeleiders terechtwijzen :wink:
Nog beter zou natuurlijk zijn dat je een begeleider hebt die correcte rijtechnieken beheerst. Want als ze dit al verkeerd doen, hoe zal het dan met de rest gesteld zijn?

Het feit dat iemand al vele jaren rijdt maakt hem niet tot een goed bestuurder. Velen hebben al jaren ervaring met verkeerde rijtechnieken.
bwa, die mensen doen dat zeker niet slecht hoor - het is niet omdat ze dit fout doen dat ze andere dingen ook fout doen, hé (hier op de site worden ook al wel eens verkeerde antwoorden gegeven)

en IS het wel zo fout? want als je vb. een heel scherpe bocht moet maken, gaat het niet echt snel genoeg om te moeten terugsturen wanneer je uit de bocht gaat - je laat heel eventjes je stuur wat los om het dan meteen goed terug vast te nemen...
Inazuma
Berichten: 11363
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stuurbediening

Bericht door Inazuma »

ArianeT schreef: en IS het wel zo fout? want als je vb. een heel scherpe bocht moet maken, gaat het niet echt snel genoeg om te moeten terugsturen wanneer je uit de bocht gaat - je laat heel eventjes je stuur wat los om het dan meteen goed terug vast te nemen...
Als je het meteen terug kan vastnemen.
Een stuur dat een slag krijgt (via de wielen) kàn je niet altijd meteen weer vastgrijpen ...


Zelfs een scherpe haakse bocht wordt hier netje in- én uitgestuurd.
ArianeT

Re: stuurbediening

Bericht door ArianeT »

Inazuma schreef:Zelfs een scherpe haakse bocht wordt hier netje in- én uitgestuurd.
ook bij oude auto's zonder stuurbekrachtiging?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: stuurbediening

Bericht door Jozef »

ArianeT schreef:bwa, die mensen doen dat zeker niet slecht hoor
Hoe kan jij dat als leerling-bestuurder beoordelen?
het is niet omdat ze dit fout doen dat ze andere dingen ook fout doen, hé
Zeker is dat niet, maar de kans is wel groot.
hier op de site worden ook al wel eens verkeerde antwoorden gegeven
Maar dan worden ze ook rechtgezet. Daarvoor zijn het moderatorenteam en hoogvliegers onder de deelnemers zoals Inazuma voldoende bekwaam.
en IS het wel zo fout? want als je vb. een heel scherpe bocht moet maken, gaat het niet echt snel genoeg om te moeten terugsturen wanneer je uit de bocht gaat - je laat heel eventjes je stuur wat los om het dan meteen goed terug vast te nemen...
Ik ga hier niet nog maar eens de hele technische uitleg doen over de diverse krachten die ervoor kunnen zorgen dat het stuurwiel helemaal niet terugkeert zoals je het wenst en waarop je geen vat hebt als je het stuurwiel door je handen laat schuiven, noch over het feit dat je dan rijkelijk te laat komt om nauwkeurig uit te wijken als je dat plots moet doen.

Ofwel rijd jij met de auto, ofwel de auto met jou. Maar als je ook maar enig verantwoordelijkheidsgevoel hebt voor het leven van je medemensen, dan rijd jij met de auto, niet omgekeerd.

Ik ken niemand die, zoals jij beweert, het stuurwiel echt niet snel genoeg kan terugdraaien bij het verlaten van een bocht, en fysiek in staat is om een wagen te besturen (behalve dan een kruiwagen en een kinderwagen). Desnoods zet je dan maar zo een dikke top op de rand van het stuurwiel, dan kan je het zonder te herpakken in één seconde van uiterst links naar uiterst rechts draaien.

Kennis en vaardigheden kunnen bijgebracht worden. Maar tegen roekelozen en onbeleerbaren is geen kruid gewassen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: stuurbediening

Bericht door Jozef »

ArianeT schreef:
Inazuma schreef:Zelfs een scherpe haakse bocht wordt hier netje in- én uitgestuurd.
ook bij oude auto's zonder stuurbekrachtiging?
Jazeker. Bij het leger reed ik met een Ford F6-vrachtwagen van 1946 zonder stuurbekrachtiging. Een Mercedes 200 D van de 123-reeks (leegewicht 1.300 kg) had in het begin standaard geen stuurbekrachtiging.
ArianeT

Re: stuurbediening

Bericht door ArianeT »

Deze conversatie gaat een richting uit die niet zo constructief meer is; even een paar dingen rechtzetten dus.
Jozef schreef:
ArianeT schreef:bwa, die mensen doen dat zeker niet slecht hoor
Hoe kan jij dat als leerling-bestuurder beoordelen?
Dit antwoord had ik verwacht; ik kan dat inderdaad niet 100% beoordelen. Anderzijds rij ik al lang genoeg mee om goede chauffeurs van slechte te kunnen onderscheiden. Ik tel voor twee 18-jarigen...
En ik weet voor de meeste zaken hoe het in theorie gedaan moet worden; wat ik niet 100% zeker weet, ga ik opzoeken en kom ik hier vragen; mijn verstand doet de rest.
Check - double check - triple check - ...
Ik ben van plan om goed te leren rijden, en dus aanvaard ik niet klakkeloos wat mijn begeleiders zeggen - wetende dat dat geen professionele instructeurs zijn - maar overleg ik dat met meerdere mensen, waaronder mijn broer, die een goed chauffeur is, al minstens 16 jaar het verkeersreglement blijft volgen, en door zijn opleiding ook zeer goed op de hoogte is van auto-mechanica.
Jozef schreef:
Ariane schreef:het is niet omdat ze dit fout doen dat ze andere dingen ook fout doen, hé
Zeker is dat niet, maar de kans is wel groot.
Ariane schreef:hier op de site worden ook al wel eens verkeerde antwoorden gegeven
Maar dan worden ze ook rechtgezet. Daarvoor zijn het moderatorenteam en hoogvliegers onder de deelnemers zoals Inazuma voldoende bekwaam.
Meestal worden ze wel rechtgezet, ja, maar voor sommige mensen komt dit te laat. Ze stellen een vraag, krijgen een fout antwoord, en zijn weer van het forum weg met een bedankje en blij omdat ze hun antwoord hebben. Later komt er dan een correctie die ze niet meer zien.
Nu, ik wil hiermee niet zeggen dat dit schering en inslag is. Ik heb jullie in een eerdere mail al bedankt voor de inspanningen die jullie met dit forum doen, en ik weet dat jullie je best doen om iedere vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
Het punt is: missen is menselijk. Iedereen maakt wel eens een foutje: mijn begeleiders die een verkeerde instructie geven; iemand van jullie die iets verkeerd uitlegt...
Waar het om gaat, is dat de fout ook rechtgezet wordt. Zoals je aangeeft, en waar ik het ook mee eens ben, gebeurt dat hier op het forum ook.
Aanvaard dan van mij dat mijn begeleiders een fout kunnen maken, en dat ik hard mijn best doe om hun fouten ook recht te zetten. En dat ze daarom geen slechte begeleiders zijn, zoals dit toch ook geen slecht forum wordt omdat er al eens een foute raad wordt gegeven?
Fouten op de weg zijn gevaarlijker dan fouten op een forum, dat is ook een feit. Mijn begeleiders hebben tussen de 20 en 30 jaar ervaring, zonder ongelukken, dus neem ik aan dat ze goed genoeg zijn om ook mij geen zware fouten op de weg te laten maken. Ik rij trouwens heel voorzichtig, en ik wil niet kost wat kost mijn rijbewijs zo snel mogelijk halen. Door omstandigheden komt mijn rijopleiding al 18 jaar later dan bij de meesten; een paar maanden meer of minder, of zelfs een jaar, maken dan ook het verschil niet meer. Geen Sturm und Drang van een 18-jarige dus...
Jozef schreef:
Ariane schreef:en IS het wel zo fout? want als je vb. een heel scherpe bocht moet maken, gaat het niet echt snel genoeg om te moeten terugsturen wanneer je uit de bocht gaat - je laat heel eventjes je stuur wat los om het dan meteen goed terug vast te nemen...
Ik ga hier niet nog maar eens de hele technische uitleg doen over de diverse krachten die ervoor kunnen zorgen dat het stuurwiel helemaal niet terugkeert zoals je het wenst en waarop je geen vat hebt als je het stuurwiel door je handen laat schuiven, noch over het feit dat je dan rijkelijk te laat komt om nauwkeurig uit te wijken als je dat plots moet doen.
Ik ken niemand die, zoals jij beweert, het stuurwiel echt niet snel genoeg kan terugdraaien bij het verlaten van een bocht, en fysiek in staat is om een wagen te besturen (behalve dan een kruiwagen en een kinderwagen). Desnoods zet je dan maar zo een dikke top op de rand van het stuurwiel, dan kan je het zonder te herpakken in één seconde van uiterst links naar uiterst rechts draaien.
OK, ik aanvaard dat het mogelijk is om het stuur nooit te lossen. Ik zal daar zeker op oefenen.
Jozef schreef:Ofwel rijd jij met de auto, ofwel de auto met jou. Maar als je ook maar enig verantwoordelijkheidsgevoel hebt voor het leven van je medemensen, dan rijd jij met de auto, niet omgekeerd.

Kennis en vaardigheden kunnen bijgebracht worden. Maar tegen roekelozen en onbeleerbaren is geen kruid gewassen.
En ik reken mezelf niet tot die categorie, en ik hoop dat u dit ook niet wou insinueren. Ik had een vraag gesteld, juist om te kunnen bijleren. Mijn latere antwoord was niet bedoeld om te zeggen dat ik geen barst geloofde van jullie antwoord; ik stelde de vraag gewoon nog wat specifieker, om zeker te zijn dat we het over dezelfde omstandigheden hadden.
Het is niet fijn om omwille van die ene vraag de suggestie te krijgen dat mijn begeleiders niet veel waard zijn en dat ikzelf misschien roekeloos en onbeleerbaar ben...
Ik hoop dat mijn antwoorden niet arrogant klinken, want dat is dus weerom niet de bedoeling.
Voor mij beperkt mijn rij-opleiding zich niet tot de ervaring die ik IN de auto opdoe, maar dient die aangevuld te worden met theoretische kennis over auto-mechaniek (voldoende om te weten wat er vb. gebeurt als ik verkeerd schakel, het inzicht om te weten welke handelingen heel slecht zijn voor mijn auto), over verkeerssituaties, enz...
Rafael z'n stokpaardje is dat met de auto rijden zich niet beperkt tot het halen van een roze papiertje en dan maar te blijven rijden zonder zich nog maar te bekommeren om theoretische kennis. Ik ben het volledig met hem eens. (ik heb al heel veel topics op dit forum gelezen en er een aantal gebookmarked om later te herlezen en toe te passen).
Ik zal hier dus nog wel vragen stellen, maar ik wil jullie antwoorden ook in vraag kunnen stellen, zonder daarom het etiket 'onbeleerbaar' te krijgen - niet omdat ik denk het beter te weten, maar net om te vermijden dat ik achterblijf met een toevallig fout antwoord dat nog niet gecorrigeerd werd, of een fout antwoord omdat ik mijn oorspronkelijke vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd had.
Dus, zoals ik in een eerdere mail al zei: keep up the good work!
Vriendelijke groeten,
Ariane
ArianeT

Bericht door ArianeT »

Ik heb ook alle pagina's van derijprof.be grondig gelezen, alle filmpjes bekeken en herbekeken, en de tekst herwerkt tot een 'programma' om systematisch alle instructies en tips aan bod te laten komen in mijn rijlessen...
Inazuma
Berichten: 11363
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stuurbediening

Bericht door Inazuma »

ArianeT schreef:
Inazuma schreef:Zelfs een scherpe haakse bocht wordt hier netje in- én uitgestuurd.
ook bij oude auto's zonder stuurbekrachtiging?
Ook daarbij.

Ik ben nog beginnen rijden met een oude achterwielaangedreven auto zonder stuurbekrachtiging.
Plaats reactie