Examen met opgefokte bromfiets

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Tommy

Examen met opgefokte bromfiets

Bericht door Tommy »

Hoi allemaal

Ik moet mijn praktijk rijbewijs gaan doen voor mijn brommer, maar iemand heeft me gezegt dat ze hem daar op de rolletjes zetten...

Mijn brommer heb ik 2dehands gekocht in een brommer winkel, ik kreeg hem mee terwijl hij 60 per uur rijd :oops:
Waar ik an natuurlijk niets aan kan doen he :wink:

Dus mijn vraagje was: wordt hijd aar op de rolletjes gezet???

(het lijkt me onlogisch, omdat ze niet bevoegt zijn brommers af te nemen, of wel?)

danku
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Brommer rijbewijs...???

Bericht door wobotje »

Tommy schreef:Mijn brommer heb ik 2dehands gekocht in een brommer winkel, ik kreeg hem mee terwijl hij 60 per uur rijd :oops:
Waar ik an natuurlijk niets aan kan doen he :wink:
Natuurlijk kan je daar iets aan doen.
Je kan hem laten afstellen. Wat je ook zou moeten doen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste

Uw bromfiets kan tot 60 km/uur rijden. Het is dus geen bromfiets meer, maar een soort motorfiets.

Stel dat je nu geluk hebt en dat men het niet ontdekt tijdens het examen, maar wel twee weken later.

- Dan rijd je met een voertuig waarvoor je niet verzekerd bent.
(dus als er een ongeval gebeurt en je bent niet in fout, zal je toch voor de kosten mogen opdraaien).
- Dan rijd je met een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt.

Jaarlijks 90.000 pv's voor het opfokken van bromfiets (Bron Het Laatste Nieuws 17 april 2007)

Het opfokken van een bromfiets is een echte plaag. Jaarlijks stelt de politie ongeveer 90.000 overtredingen vast.
Het opfokken van een bromfiets kan een dure zaak worden, want de boetes gaan van 1500 tot 2500 euro. Vaak zijn het de ouders van de jonge bromfietsers die voor de kosten moeten opdraaien.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Examen met opgefokte bromfiets

Bericht door Benny Stinkens »

Tommy schreef:
Dus mijn vraagje was: wordt hijd aar op de rolletjes gezet???

(het lijkt me onlogisch, omdat ze niet bevoegt zijn brommers af te nemen, of wel?)

danku
Het lijkt jou onlogisch omdat zij niet bevoegd zijn :?: terwijl het voor jou wel logisch is dat je met een motorfiets op een bromfietsexamen gaat. :shock: :roll:

Zover ik weet zetten ze hem niet op de rollen maar iemand die een beetje uitgeslapen is heeft geen rollen nodig.
Je kan proberen om keurig je 45 km/u te houden,maar iemand die een beetje van die dingen kent haalt er een opgefokte zo uit en dan is de zaak
pas aan het rollen want daar zullen ze niet mals mee zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Tommy:

De examinatoren zijn inderdaad niet bevoegd om jouw voertuig in beslag te nemen.

Er staat echter wel op de site van GOCA:
Voor het examen rijbewijs categorie A3 moet de bromfiets van de klasse B zijn (max. 50 cc, snelheid op horizontale weg beperkt tot 45km/u).

Het reglementaire L-kenteken moet achteraan op het voertuig zijn aangebracht.

Opgelet
  • om toegelaten te worden tot het praktijkexamen moet het voertuig TECHNISCH en ADMINISTRATIEF in orde zijn.
Het is voor een GOCA-organisme een kleine moeite om de maximum snelheid van je voertuig te controleren.

Als blijkt dat deze meer dan 45 km/h bedraagt, zal je met dat voertuig het examen niet mogen afleggen.

Ze kunnen het voertuig dan wel niet in beslag nemen, maar ze hebben wel een telefoon. Wees dus niet verwonderd als er, wanneer je wegrijdt, even verder als bij toeval achter een hoek politiebeambten opduiken die dat wel kunnen. Probeer dan niet te ontkomen, want bij het examencemtrum kunnen ze jouw identiteit mededelen.
Plaats reactie