Hey. Op het examen kan gevraagd worden om aan te duiden hoe je de slijtage van de banden kunt opmerken. Je moet je voorwielen draaien (zodat je het duidelijk kan aanwijzen) en dan groeven aanduiden. Nu is mijn vraag welke groeven dat juist zijn. Want je hebt "overlangse" en "dwarse" groeven... Een vriend heeft die vraag gekregen en heeft twee keer de verkeerde groeven aangeduid: er is dus blijkbaar nog een derde soort?
Gratis Rijbewijs Online / Praktijk B schreef:
SLIJTAGE VAN DE BANDEN
- De examinator verzoekt de kandidaat aan te tonen hoe hij de slijtage van zijn banden nagaat.
- Hij verwacht van de kandidaat:
. dat hij zijn wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken,
. dat hij daarna uitstapt en dat hij de groeven die hij nakijkt aantoont.
- De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.
- De wettelijke minimale profieldiepte voor een autoband bedraagt 1.6 mm. Maar dit kan je moeilijk met het blote oog inschatten.
- Hiervoor bestaan hulpmiddeltjes.
. Zo bevat elke band een aantal zogenaamde slijtindicatoren die zich in de diepe centrale groeven bevinden.
. Een andere mogelijkheid biedt de profieldieptemeter, een schuifmetertje dat de diepte van de groeven meet
en verkrijgbaar is in de meeste autohandels.
- De kandidaat is niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage indicatoren, aanwezig op sommige banden.
melelay schreef:met wat moet je je bandenspanning controleren?
baro luchtdrukmeter of mano meter???
Als je een compressor of fietspomp hebt met een metertje, kan het eventueel ook daarmee inderdaad. In dat geval is het dus een manometer. Er zijn echter ook kleinere toestelletjes die je makkelijk kan meenemen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Voor alle duidelijkheid:
Op een examen moet je niet de bandenspanning controleren
Men kan je wel vragen dat als je het zou moeten doen, waar je dat gaat doen.
M.a.w. je moet dan het ventiel aanwijzen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.