Banden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Koen058

Banden

Bericht door Koen058 »

Hey. Op het examen kan gevraagd worden om aan te duiden hoe je de slijtage van de banden kunt opmerken. Je moet je voorwielen draaien (zodat je het duidelijk kan aanwijzen) en dan groeven aanduiden. Nu is mijn vraag welke groeven dat juist zijn. Want je hebt "overlangse" en "dwarse" groeven... Een vriend heeft die vraag gekregen en heeft twee keer de verkeerde groeven aangeduid: er is dus blijkbaar nog een derde soort?

Afbeelding

Vriendelijke groeten
Koen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Banden

Bericht door Benny Stinkens »

Koen058 schreef: Een vriend heeft die vraag gekregen en heeft twee keer de verkeerde groeven aangeduid: er is dus blijkbaar nog een derde soort?
Of hij is zo slim geweest om 2x dezelfde aan te duiden :?

Men heeft het eigenlijk over de hoofdgroeven en dit zijn meestal de overlangse.

Op de foto uit ons voorbeeld zou ik dus de overlangse + die wat zo een beetje in een mislukte S lopen aanduiden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Je moet eigenlijk de slijtage-indicatoren in de hoofdgroeven tonen.
Is nog net te zien op de foto.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding
Gratis Rijbewijs Online / Praktijk B schreef: SLIJTAGE VAN DE BANDEN

- De examinator verzoekt de kandidaat aan te tonen hoe hij de slijtage van zijn banden nagaat.

- Hij verwacht van de kandidaat:
. dat hij zijn wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken,
. dat hij daarna uitstapt en dat hij de groeven die hij nakijkt aantoont.

- De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.

- De wettelijke minimale profieldiepte voor een autoband bedraagt 1.6 mm. Maar dit kan je moeilijk met het blote oog inschatten.

- Hiervoor bestaan hulpmiddeltjes.
. Zo bevat elke band een aantal zogenaamde slijtindicatoren die zich in de diepe centrale groeven bevinden.
. Een andere mogelijkheid biedt de profieldieptemeter, een schuifmetertje dat de diepte van de groeven meet
en verkrijgbaar is in de meeste autohandels.

- De kandidaat is niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage indicatoren, aanwezig op sommige banden.
melelay

Re: Banden

Bericht door melelay »

met wat moet je je bandenspanning controleren?
baro luchtdrukmeter of mano meter???
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Banden

Bericht door Brent Geerts »

melelay schreef:met wat moet je je bandenspanning controleren?
baro luchtdrukmeter of mano meter???
Als je een compressor of fietspomp hebt met een metertje, kan het eventueel ook daarmee inderdaad. In dat geval is het dus een manometer. Er zijn echter ook kleinere toestelletjes die je makkelijk kan meenemen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Banden

Bericht door Benny Stinkens »

Voor alle duidelijkheid:
Op een examen moet je niet de bandenspanning controleren :idea:
Men kan je wel vragen dat als je het zou moeten doen, waar je dat gaat doen.
M.a.w. je moet dan het ventiel aanwijzen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Banden

Bericht door de rijprof »

Info i.v.m. het praktijkexamen vind je op: www.derijprof.be > zie praktijk > controles
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie