Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
SanderS

Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door SanderS »

Hallo,

Ik ben bezig met me voor te berijden voor de praktijk te doen. Nu er is enige onduidlijkheid i.v.m. de vorang van rechts.

Situatie ziet eruit als volgt:

Ik kom aan een kruispunt waar ik gewaarschuwd word door het bord met het kruis in het midden (voorang van rechts). Ik verleen dus voorang omdat dit aangegeven word dat dit hier verplicht is, maar de bestuurder die van rechts komt stopt en geeft me een teken dat ik mag voor gaan. Wat moet ik in deze situatie doen blijven staan en teken doen dat hij moet voorgaan of mag ik dan zelf doorrijden?


Alvast bedankt.


Grtjs :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Verder rijden en goed uitkijken dat die bestuurder geen grapje maakt en ook vertrekt. Want dan ben jij de sigaar.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door Rafael »

SanderS schreef:Ik verleen dus voorang omdat dit aangegeven word dat dit hier verplicht is...
Als er niets is aangegeven, geldt de voorrang van rechts evenzeer. Als ik je tekst zo lees, heb jij de indruk dat het enkel van toepassing is indien aangegeven. Vergis je hier dus niet in. Tenzij anders aangegeven, is de voorrang van rechts regel van toepassing.
SanderS

Re: Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door SanderS »

Rafael schreef:
SanderS schreef:Ik verleen dus voorang omdat dit aangegeven word dat dit hier verplicht is...
Als er niets is aangegeven, geldt de voorrang van rechts evenzeer. Als ik je tekst zo lees, heb jij de indruk dat het enkel van toepassing is indien aangegeven. Vergis je hier dus niet in. Tenzij anders aangegeven, is de voorrang van rechts regel van toepassing.
Heb het er idd nog willen bijzetten dat dit uiteraard overal bijna is omdat de voorang van rechts bijna overal telt maar dan werd men tekst te ingewikkeld.

grtjs en bedankt.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Re: Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door Clio-Tuning »

Rafael schreef:
SanderS schreef:Ik verleen dus voorang omdat dit aangegeven word dat dit hier verplicht is...
Als er niets is aangegeven, geldt de voorrang van rechts evenzeer. Als ik je tekst zo lees, heb jij de indruk dat het enkel van toepassing is indien aangegeven. Vergis je hier dus niet in. Tenzij anders aangegeven, is de voorrang van rechts regel van toepassing.
Jammer dat ze niet elke zijstraat aankondigen...

Nu heb je straten waar je 90km/h mag rijden en daar komen onaangekondigde zijstraten op uit.
Mensen die niet van de streek zijn zien de zijstraten niet tijdig als ze de toegelaten snelheid rijden.
Ook moet je dan enorm gaan vertragen voor zo'n kleine zijstraat... ga je het doorstromende verkeer erg gaan hinderen.

Oké, er staan al erg veel verkeersborden. Maar liever een verkeersbord meer dan steeds te moeten vertragen voor een klein zijstraatje dat voorrang heeft.

@ SanderS: knipper eens met je lichten als hij het ziet of maak een duidelijk gebaar.
Als je gaat doorrijden en hij rijdt dan ook door ben jij zowizo in fout. En op je praktijkexamen zullen ze het ook wel niet graag hebben.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door Rafael »

Clio-Tuning schreef:Nu heb je straten waar je 90km/h mag rijden en daar komen onaangekondigde zijstraten op uit.
Mensen die niet van de streek zijn zien de zijstraten niet tijdig als ze de toegelaten snelheid rijden.
Ook moet je dan enorm gaan vertragen voor zo'n kleine zijstraat... ga je het doorstromende verkeer erg gaan hinderen.
Zo ken ik hier maar 1 straat, 90km/u is helaas zeldzaam, maar daar staat een mooi bordje dat veel problemen oplost. Afbeelding
Maar ik kan me best inbeelden dat er zulke blunders worden gemaakt ja..
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Re: Vraagje i.v.m. voorang van rechts.

Bericht door Clio-Tuning »

Rafael schreef:
Clio-Tuning schreef:Nu heb je straten waar je 90km/h mag rijden en daar komen onaangekondigde zijstraten op uit.
Mensen die niet van de streek zijn zien de zijstraten niet tijdig als ze de toegelaten snelheid rijden.
Ook moet je dan enorm gaan vertragen voor zo'n kleine zijstraat... ga je het doorstromende verkeer erg gaan hinderen.
Zo ken ik hier maar 1 straat, 90km/u is helaas zeldzaam, maar daar staat een mooi bordje dat veel problemen oplost. Afbeelding
Maar ik kan me best inbeelden dat er zulke blunders worden gemaakt ja..
Dat bord staat er jammergenoeg niet.
Liever nog 1 bord meer te zetten dan te moeten afremmen om een mogelijk voertuig van rechts voorrang te kunnen geven.
Is nog slecht voor het milieu ook...
Plaats reactie