gelijkwaardig kruispunt hoe te handelen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
martha
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2007, 20:44

gelijkwaardig kruispunt hoe te handelen?

Bericht door martha »

Vandaag heb ik rijexamen gedaan en ben ik helaas gezakt.
De situatie waardoor ik gezakt ben is als volgt.

* gelijkwaardig kruispunt

- van rechts kwamen fietsers
- van links kwamen ook fietsers
- van tegenover gestelde richting kwamen 2 autos
- de fietsers van links ( die mij eigenlijk voorrang moesten geven) reden door
- de tegemoet komende auto's wachtten op de fietsers die voor de auto' van rechts kwamen (dus voor mij van links)
- de fietsen van recht bleven wachten
- ik bleef ook wachten.

De examinator zei dat ik moest door gaan maar ik zag dat de fietsers van links gewoon bleven door rijden en daarom wachtte ik. Dat vond de examinator niet goed en ben ik daarom gezakt.
Mij vragen zijn:
- is die een juiste beslissing van de examinator
- moest ik gewoon blijven doorrijden terwijl de fietsers van links gewoon bleven door rijden
- hoe moet je in zo'n situatie eigenlijk reageren.

De examinator vertelde aan mijn instructeur dat ik te langzaam een beslissing nam op het gelijkwaardig kruispunt.[/b]
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik ga ervan uit dat de fietsers die van links kwamen, niet op een fietspad reden dat doorliep op het kruispunt, zodat ze jou voorrang hadden moeten verlenen.

Ik begrijp de redenering van je examinator niet.

Om te beginnen vraag ik me af wat een "gelijkwaardig kruispunt" is. Is dat iets dat je kunt drinken, want dan interesseert het mij? In het verkeersreglement is er alvast nergens sprake van zoiets.

Verder moest je hoe dan ook voorrang van rechts verlenen aan de fietsers die van rechts kwamen. Met de nieuwe regeling verliezen ze die voorrang immers niet meer als ze, na gestopt te zijn, hun voertuig opnieuw in beweging brengen.

Wat de fietsers die van links komen betreft: dit is een feitenkwestie. Stel dat je denkt: "Ik kan nog net vóór die fietsers doorrijden", maar je vertrekt en je motor slaat af, zodat het tot een aanrijding komt van één van die fietsers met jouw auto. OK, je hebt dan wel voorrang van rechts, maar je riskeert dat de rechter jou ook een aantal dingen ten laste legt: op een kruispunt moet je dubbel voorzichtig zijn, je mag geen hinder of gevaar veroorzaken voor andere weggebruikers, je mag kwetsbaardere weggebruikers zoals fietsers niet in gevaar brengen, je hebt de normale verwachtingen van die fietsers verschalkt, enz.

Ik begrijp dat examinatoren een zekere vlotheid in het verkeer verwachten, maar vind dat men deze van een beginneling niet in dezelfde mate mag verwachten als van een ervaren bestuurder. Beter een keer wat te lang blijven wachten dan een keer wat te vlug vertrekken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Toch even vragen of Martha misschien een bezoeker uit Nederland is, want daar kent men het begrip 'gelijkwaardig kruispunt' wel.
Plaats reactie