Gent Dampoort

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Gent Dampoort

Bericht door Ralph »

Is er iemand uit Gent hier? Als je van Gent bent, ken je zeker het rond punt aan de Dampoort. Ik kwam vandaag uit de Kasteellaan om het rotonde op te rijden. De laatste paar honderd meter is er daar een busstrook aan de rechterkant. Terwijl ik stond aan te schuiven, was ik dan ook geneigd die te gebruiken, want ik ga toch naar rechts de rotonde op. Nu was er ondanks het feit dat het lang aanschuiven was niemand die die strook gebruikte en ging ik er dus van uit dat ik dat om één of andere reden niet mocht. Ik zou echter niet direct weten welke. Telt een rotonde niet mee als naar rechts afslaan? Of is er een andere reden? Of weet er gewoon niemand dat het wel mag?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het truukje is eenvoudig:

Je mag over de busstrook rijden als je aan het eerstvolgende kruispunt rechtsaf wilt slaan. Je MOET dan ook je rechterknipperlicht aanzetten.

Als je een rotonde oprijdt, moet je het knipperlicht NIET aanzetten. Dus niet op de busstrook rijden.

(Dit is maar een truukje om het te onthouden)
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Bedankt.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

:)
Hier wil ik Jozef zijn mening ook wel eens over horen...
Het blijft toch een richtingsverandering, ook al ben je niet verplicht om je richtingaanwijzer te gebruiken?

Op die kasteellaan waar Ralph het over heeft, hebben ze tussen de busstrook en de andere rijstroken een licht greppeltje gemaakt om de "drempel" te verhogen om die busstrook te gebruiken om voor te sorteren.
Op andere plaatsen waar de busstrook rechts ligt, schildert men op de rijstrook ernaast witte pijlen die rechtdoor wijzen om de bestuurders daarop te houden bij 't naderen van een rotonde.
Ik heb toch nog altijd 't gevoel dat dit maar noodoplossingen zijn en dat je eigenlijk toch nog mag ( moet) voorsorteren op die busstroken om de rotondes op te rijden...
Het is alleszins niet de bedoeling dat je 't ook doet want het effect van de vrije doorgang van de bus gaat natuurlijk volledig verloren.
Ik ken één geval van Rechtspraak. Een inspecteur van de FOD Mobiliteit werd in Aalst bekeurd toen hij op de busstrook voor een rotonde voorsorteerde. Toen stonden er nog geen pijlen op de rijstrook ernaast.
Zijn bekeuring werd geseponeerd...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als ik de vraagsteller goed begrepen hebt is er dus een rotonde waar twee naast elkaar gelegen rijstroken op uitkomen. De ene is een busstrook en de andere is de rijstrook voor andere voertuigen.

Als iedereen op de busstrook zou mogen rijden om af te slaan, wat voor zin heeft het dan om er een busstrook van te maken?
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Inderdaad :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kaiser Sose schreef:Het blijft toch een richtingsverandering, ook al ben je niet verplicht om je richtingaanwijzer te gebruiken?
Inderdaad:
AR 19.2.
...
Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingsaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
...
en, over de busstrook:
AR 72.5.
...
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Ik zou zelfs meer zeggen: de andere voertuigen mogen daar niet alleen rijden om van richting te veranderen bij het oprijden van een rotonde, ze moeten het doen:
AR 19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet:
...
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
...
En in tegenstelling tot een bijzonder overrijdbare bedding, maakt een busstrook deel uit van de rijbaan.
Eugeen schreef:Als iedereen op de busstrook zou mogen rijden om af te slaan, wat voor zin heeft het dan om er een busstrook van te maken?
Geen natuurlijk in de huidige stand van de verkeerswetgeving. Integendeel, bij het naderen van de rotonde moeten alle bestuurders naar de busstrook. En al diegenen die het niet doen: den boek op!

Als men naast de busstrook op de rijbaan voorsorteringspijlen naar rechts zou aanbrengen, dan moeten de bussen van de busstrook weg alvorens rechtsaf te slaan, want verkeerstekens (in casu wegmarkeringen) gaan boven de verkeersregels.

De enige oplossing bestaat erin de busstrook een eind vóór de rotonde te laten overgaan in een gewone rijstrook, en dan in deze en de ernaast gelegen rijstro(o)k(en) voorsorteringspijlen naar rechts aan te brengen.
Gast

Bericht door Gast »

Jozef schreef: want verkeerstekens (in casu wegmarkeringen) gaan boven de verkeersregels.
Bedoel je hiermee alle wegmarkeringen?

Bvb: een stopstreep en "haaientanden" duiden de plaats aan waar je moet stoppen of zo nodig moet stoppen om voorrang te verlenen...

Waar ik naartoe wil: als op een kruispunt geen borden staan maar enkel een stopstreep ( van vroeger toen er wel nog een stopbord stond), heeft dit dan invloed op de voorrang?

Ik dacht van niet omdat deze wegmarkeringen niks met voorrang te maken hebben, enkel met een aanduiding waar je moet stoppen.

Die regel dat "tekens" boven "regels" gaan heeft dan toch geen invloed??
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

AR 60.1. De verkeerstekens worden in drie categorieën ingedeeld :
  • verkeerslichten
  • verkeersborden
  • wegmarkeringen
AR 6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

AR 6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

AR 6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
AR 76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
Een stopstreep gaat dus wel degelijk boven de verkeersregels. Alleen heeft ze geen uitwerking indien er geen verkeersbord B5 (stopbord) is en er geen vast oranjegeel of rood verkeerslicht brandt.
Gast

Bericht door Gast »

En als de van rechts komende bestuurder dan over zo'n stopstreep rijdt zonder dat er een bord staat.
Verliest hij dan zijn voorrang?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:En als de van rechts komende bestuurder dan over zo'n stopstreep rijdt zonder dat er een bord staat.
Verliest hij dan zijn voorrang?
Neen. De stopstreep op zichzelf houdt geen voorrangsregeling in. Ze geeft enkel aan waar je moet stoppen als er een verkeersbord B5 (stopbord) staat of er een vast oranjegeel of rood verkeerslicht brandt. Deze verkeerstekens (een verkeersbord of een verkeerslicht) wijzigen wel de voorrangsregels.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Ik zou zelfs meer zeggen: de andere voertuigen mogen daar niet alleen rijden om van richting te veranderen bij het oprijden van een rotonde, ze moeten het doen:
In afwezigheid van voorsorteringspijlen moet dat inderdaad.

En andersom :

Als er voorsorteringspijlen zijn, moeten de bussen die ook volgen ...
Plaats reactie