voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
liselot
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2007, 16:11

voorrang van rechts

Bericht door liselot »

Ik heb een vraagje,
stel je komt op een kruispunt waar je voorrang van rechts moet verlenen
maar om de auto's goed te zien moet je op een zebrapad staan
wat moet je dan doen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als je anders het dwarsverkeer niet kunt zien, dan mag je een oversteekplaats voor voetgangers oprijden, met het risico dat je er even op gestopt zult staan.

En als er dan een voetganger wil oversteken, moet je echt niet razendsnel achteruitrijden om de oversteekplaats vrij te maken. Dan moet de voetganger even wachten. Maar waarschijnlijk zal hij dat niet doen, en naast de oversteekplaats oversteken. Het liefst tergend langzaam vóór jouw auto, op het moment dat je zou kunnen vertrekken omdat er geen dwarsverkeer is.
Gast

onterecht voorrang gegeven

Bericht door Gast »

ik kreeg als opmerking dat ik onterecht voorrang gegeven had en dat ik daar te lang gewacht had. Maar de eerste auto kwam vrij snel aangereden en stopte niet voor mij (ik kwam van rechts), er hingen dan nog 5 auto's achter de eerste die gewoon gevolgd zijn, ik kan er dan toch moeilijk mijn voorrang nemen en er tegen rijden? Heel het autorijboek gaat over defensief rijden en dan krijg je zo een opmerking...hoe pak ik dit de volgende keer best aan? Groetjes, Laura
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Laura,

De verkeersregels worden in België door de meeste weggebruikers zeer slecht nageleefd. Voorrang van rechts is in de praktijk dan ook dikwijls een stukje psychologische oorlogsvoering.

De bestuurder die van links komt, doet alsof hij jou geen voorrang gaat verlenen, in de hoop dat jij daardoor zult verzaken aan je voorrang van rechts.

Als jij op ogenblik al ruim op tijd aangeeft dat hij kan doorrijden door te stoppen, profiteert hij daar ook van. Met als gevolg een ontevreden examinator, en later een hoop ergernis achter jou wegens tijdverlies.

De enige manier om dit wangedrag te bestrijden, bestaat erin om van jouw kant te doen alsof je niet aan je voorrang gaat verzaken, en slechts op het allerlaatste ogenblik te stoppen als een aanrijding anders onvermijdelijk is.

Voor een beginneling is dit uiteraard moeilijk in te schatten, en de examinatoren zouden er dan ook meer rekening moeten mee houden dat je beter een keer teveel stopt dan een keer te weinig.


In Duitsland is de voorrang van rechts strikter geregeld. Wanneer daar diegene die van links komt, niet tijdig vertraagt om zijn voornemen tot het verlenen van voorrang kenbaar te maken, dan geldt dit al als het niet verlenen van voorrang van rechts.
Plaats reactie