kruispunt met lichten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

kruispunt met lichten

Bericht door Gast »

Dag iedereen,

Ik doe donderdag mijn rijexamen voor de 2e keer. Nu was er nog iets dat ik me afvroeg.
Stel: Ik sta voor een rood licht te wachten op een kruispunt (groot kruispunt). Ik moet naar links. Het wordt groen voor mij en voor de auto's aan de overkant die rechtdoor mogen rijden. Voor mij staan nog enkele auto's die ook naar links willen. Nu was mijn vraag: die autos rijden het kruispunt op maar staan stil omdat ze de mensen moeten voorlaten die van de overkant rechtdoor rijden, ze staan dus midden op het kruispunt stil.
Mag ik ook het kruispunt oprijden of moet ik aan het licht wachten tot heel het kruispunt leeg is? Ik vind dit een vrij rare situatie, want als je zou moeten wachten sta je volgens mij 5 keer voor hetzelfde rood licht...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt aan iedereen die de moeite doet om het te lezen en eventueel te antwoorden...

groeten
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: kruispunt met lichten

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:Dag iedereen,

Ik doe donderdag mijn rijexamen voor de 2e keer. Nu was er nog iets dat ik me afvroeg.
Stel: Ik sta voor een rood licht te wachten op een kruispunt (groot kruispunt). Ik moet naar links. Het wordt groen voor mij en voor de auto's aan de overkant die rechtdoor mogen rijden. Voor mij staan nog enkele auto's die ook naar links willen. Nu was mijn vraag: die autos rijden het kruispunt op maar staan stil omdat ze de mensen moeten voorlaten die van de overkant rechtdoor rijden, ze staan dus midden op het kruispunt stil.
Mag ik ook het kruispunt oprijden of moet ik aan het licht wachten tot heel het kruispunt leeg is? Ik vind dit een vrij rare situatie, want als je zou moeten wachten sta je volgens mij 5 keer voor hetzelfde rood licht...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt aan iedereen die de moeite doet om het te lezen en eventueel te antwoorden...

groeten
Als er voorsorteervakken staan, mag je volgen. Wel niet op het zebrapad staan of iets dergelijks.

Wanneer er geen voorsorteervakken zijn, moet je achterlings kruisen. Als je dan logisch nadenkt, kan je niet achter je voorligger gaan staan, want dan blokkeer je de doorgang aan de personen van de andere kant die naar links willen afslaan. Als ze dat dan aan de overkant ook zo doen, staat op enkele seconden het hele kruispunt vast.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

AR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er moet dus aan twee voorwaarden voldaan zijn om een kruispunt niet te mogen oprijden:
  • het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zult moeten stoppen, en
  • dat je aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
  • het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zult moeten stoppen, en
  • dat je aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Dat Gast op het kruispunt zal moeten stoppen is in die omstandigheden zelfs meer dan waarschijnlijk.

Rest de vraag voor Gast :
Kan je weer van dat kruispunt af zonder het dwarsend verkeer te hinderen :?:
Gast

Bericht door Gast »

ja maar ik heb het hier niet echt over het dwarsverkeer, maar over het verkeer dat van de overkant komt (tegenliggers dus).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:ja maar ik heb het hier niet echt over het dwarsverkeer, maar over het verkeer dat van de overkant komt (tegenliggers dus).
Het niet mogen hinderen van het dwarsverkeer is precies de factor die uiteindelijk bepalend is of je het kruispunt mag (mocht) oprijden of niet.
Dààr ga je moeten naar kijken, en dààrop ga je moeten inspelen.

Geraak ik weer van het kruispunt af voor ik het dwarsverkeer door mijn aanwezigheid op het kruispunt ga hinderen :?:
Dàt is de vraag die je je moet stellen.

Dat gaat natuurlijk mee afhangen van hoeveel tegenliggers er aankomen en hoeveel wagens er al op het kruispunt staan om af te slaan.
Kaiser

Bericht door Kaiser »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:ja maar ik heb het hier niet echt over het dwarsverkeer, maar over het verkeer dat van de overkant komt (tegenliggers dus).
Het niet mogen hinderen van het dwarsverkeer is precies de factor die uiteindelijk bepalend is of je het kruispunt mag (mocht) oprijden of niet.
Dààr ga je moeten naar kijken, en dààrop ga je moeten inspelen.

Geraak ik weer van het kruispunt af voor ik het dwarsverkeer door mijn aanwezigheid op het kruispunt ga hinderen :?:
Dàt is de vraag die je je moet stellen.

Dat gaat natuurlijk mee afhangen van hoeveel tegenliggers er aankomen en hoeveel wagens er al op het kruispunt staan om af te slaan.
Het dwarsverkeer moet nochthans diegenen die al op het kruispunt staan eerst laten verder rijden voor ze door hun groen licht rijden. Maar dat doen ze natuurlijk niet altijd...
Ik zou u dus aanraden van enkel aan u zelf te denken... zal je nog weggeraken of niet.
In de praktijk ( lees examen) zal een examinator zelfs eens ferm zuchten als je bij groen licht niet het kruispunt oprijdt... ( zelfs op het zebrapad).
Gast

Bericht door Gast »

Kaiser schreef:
Inazuma schreef:
Anonymous schreef:ja maar ik heb het hier niet echt over het dwarsverkeer, maar over het verkeer dat van de overkant komt (tegenliggers dus).
Het niet mogen hinderen van het dwarsverkeer is precies de factor die uiteindelijk bepalend is of je het kruispunt mag (mocht) oprijden of niet.
Dààr ga je moeten naar kijken, en dààrop ga je moeten inspelen.

Geraak ik weer van het kruispunt af voor ik het dwarsverkeer door mijn aanwezigheid op het kruispunt ga hinderen :?:
Dàt is de vraag die je je moet stellen.

Dat gaat natuurlijk mee afhangen van hoeveel tegenliggers er aankomen en hoeveel wagens er al op het kruispunt staan om af te slaan.
Het dwarsverkeer moet nochthans diegenen die al op het kruispunt staan eerst laten verder rijden voor ze door hun groen licht rijden. Maar dat doen ze natuurlijk niet altijd...
Ik zou u dus aanraden van enkel aan u zelf te denken... zal je nog weggeraken of niet.
In de praktijk ( lees examen) zal een examinator zelfs eens ferm zuchten als je bij groen licht niet het kruispunt oprijdt... ( zelfs op het zebrapad).
goed dat ik da weet want ik zie soms echt dingen in t verkeer da ik mij afvraag van wa zijn ze weer allemaal aan t doen... ik geef de schuld aan de inrichting van de belgische wegen, er is geen enkel ander land waar ik ook nog maar 1 geblokkeerd kruispunt ben tegengekomen. dat kan weer enkel in belgie, maarja wat betreft verkeer en wegen hebben ze in belgie helemaal geen kaas gegeten...
effe concreet voor het examen: best bij groen licht gewoon het kruispunt oprijden dus? ik doe mijn examen trouwens in deurne...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kaiser schreef:In de praktijk ( lees examen) zal een examinator zelfs eens ferm zuchten als je bij groen licht niet het kruispunt oprijdt... ( zelfs op het zebrapad).
:roll: :shock:

Mag ik jou vragen, Kaiser: weet je dat zeker (ik heb de indruk dat je goed vertrouwd bent met de praktijken van de examinatoren)?

Ik ga niet beweren dat het me nooit overkomt om een kruispunt op te rijden als ik dat eigenlijk niet mogen doen had (de druk van de achterliggers, weet je). Maar stoppen op een oversteekplaats voor voetgangers of voor fietsers, neen, daar doe ik niet aan mee. Ik ga in een restaurant ook niet aan een tafel zitten die voor iemand anders gereserveerd is.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Hiermee bedoel ik niet dat een examinator 't als fout zal aanrekenen als je wacht, maar ik moet na een 1500-tal examens ( in Aalst) nog de eerste tegenkomen die een opmerking geeft op 't feit dat een kandidaat bij groen het zebrapad oprijdt om aan te schuiven...

Voor de gast: begrijp me niet verkeerd, je hoort het zebrapad vrij te laten :) en pas op te schuiven en je op 't kruispunt op te stellen als je eventuele correct kruisende tegenliggers niet gaat hinderen... :wink:

' T is niet omdat de lat op 't examen niet hoog ligt dat je je niveau daar moet aan aanpassen...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Kaiser Sose schreef:Hiermee bedoel ik niet dat een examinator 't als fout zal aanrekenen als je wacht, maar ik moet na een 1500-tal examens ( in Aalst) nog de eerste tegenkomen die een opmerking geeft op 't feit dat een kandidaat bij groen het zebrapad oprijdt om aan te schuiven...
Dan zit er structureel blijkbaar iets fout daar.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Kaiser schreef: Het dwarsverkeer moet nochthans diegenen die al op het kruispunt staan eerst laten verder rijden voor ze door hun groen licht rijden. Maar dat doen ze natuurlijk niet altijd...
Waar vind ik dat ergens in de wegcode :?:

Ik zou u dus aanraden van enkel aan u zelf te denken... zal je nog weggeraken of niet.
Dat aan zichzelf denken levert ook vaak precies de problemen op .
Als ik hier maar weggeraak ... en de rest zoekt het zelf maar uit.
Kaiser

Bericht door Kaiser »

"De rest" zijn dan die achter u die ook blij zijn dat ze nog 't kruispunt op kunnen terwijl 't groen is :)

Je rukte "aan zichzelf denken" uit zijn context... Als hij weet dat hij nog tijd voldoende zal hebben om 't kruispunt te verlaten, mag hij van mij 't kruispunt op.
De voetganger die nadien komt afgestapt als je net weggereden bent zal 't niet erg vinden dat je 't zebrapad hebt warm gehouden :)
Kaiser

Bericht door Kaiser »

Inazuma schreef:
Kaiser schreef: Het dwarsverkeer moet nochthans diegenen die al op het kruispunt staan eerst laten verder rijden voor ze door hun groen licht rijden. Maar dat doen ze natuurlijk niet altijd...
Waar vind ik dat ergens in de wegcode :?:
De gast stelde een praktijkvraag, geen theorievraag over de wegcode.

Als mijn leerling bij groen licht het kruispunt zou oprijden zou ik hem voorstellen om de chauffeur die nog bezig is met het kruispunt te verlaten, eerst de kans te geven om weg te rijden...
Gast

Bericht door Gast »

ja mensen vandaag dus mijn rijexamen gedaan (2e keer) en was geslaagd, had maar 1 opmerking en dat was... rara kruispunt blokkeren :p
het was een vreemde situatie maar er stond bij: voorbehoud dus...
toch wil ik iedereen hier bedanken voor de info en de moeite om te reageren, en nog maar eens zeggen wat voor een prachtige site dit is (maar dat zullen jullie al wel vaker gehoord hebben), ik heb hem al aan verschillende mensen aangeraden... bedankt! en misschien tot de volgende :)

nog een prettige dag toegewenst aan iedereen!
Plaats reactie