Paar dingen die ik me afvraag voor mijn examen binnen 2 weke

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gregjeuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2007, 10:12
Locatie: Hoboken

Paar dingen die ik me afvraag voor mijn examen binnen 2 weke

Bericht door gregjeuh »

Hey iedereen,

maandag 19/03 heb ik mijn praktijkexamen en heb ik reeds een jaar geoefend dus toch al een hele tijd. Nu zit het zo dat ik bezig ben met selectieproeven bij de politie. Als ik daardoor ben, mag ik naar de politieschool (in juli) en zou ik tegen dan mijn rijbewijs moeten hebben aangezien dit verplicht is. Nu zat ik nog met de volgende vragen voor mijn examen:

- Geeft het dat als je parkeert, je ene arm achter de passagiersstoel houdt en met je andere hand aan je stuur draait? Terwijl je dan naar achter kijkt? Zo kan ik parkeren als het moet, mr eens ik gebruik moet maken van alle spiegels en met 2 handen moet parkeren, geraak ik in de war en lukt het me echt niet om te parkeren. Is dit erg dat ik dit op mijn manier doe?

- Kan mss een heel domme vraag zijn mr slaag je minder snel als je geen rijschool hebt gevolgd? Want als je een jaar aan't oefenen bent geweest, heb je toch al iets of wat rijervaring mijn inziens?

- En mijn laatste vraagje: als je je houdt aan de verkeersregels, defensief rijdt mr je hebt zo je eigen stijl van rijden die anders is dan de rijschool, rekenen ze je hier voor af? BV: Als je veilig op de weg rijdt en je houdt aan alle verkeersregels, mr je remt op een andere manier af naar een verkeerslicht toe, of je parkeert op een andere manier zoals ik zei, of ...

Dank bij voorbaat indien iemand de moeite wil doen om een reactie te geven op mijn vraagjes.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

- Geeft het dat als je parkeert, je ene arm achter de passagiersstoel houdt en met je andere hand aan je stuur draait? Terwijl je dan naar achter kijkt? Zo kan ik parkeren als het moet, mr eens ik gebruik moet maken van alle spiegels en met 2 handen moet parkeren, geraak ik in de war en lukt het me echt niet om te parkeren. Is dit erg dat ik dit op mijn manier doe?
Dit is geen enkel probleem :wink:
- Kan mss een heel domme vraag zijn mr slaag je minder snel als je geen rijschool hebt gevolgd? Want als je een jaar aan't oefenen bent geweest, heb je toch al iets of wat rijervaring mijn inziens?
Domme vragen bestaan niet :wink: als je je aan de regels houdt zoals iedereen dan is er geen verschil tussen mensen die met of zonder rijschool gaan.

Het is wel zo dat mensen die buizen denken dat de examencentrums dit doen om de rijscholen ook iets te laten verdienen, maar dit is echt niet zo.

Examencentrums en rijscholen zijn niet echt vrienden van elkaar. :wink:
- En mijn laatste vraagje: als je je houdt aan de verkeersregels, defensief rijdt mr je hebt zo je eigen stijl van rijden die anders is dan de rijschool, rekenen ze je hier voor af? BV: Als je veilig op de weg rijdt en je houdt aan alle verkeersregels, mr je remt op een andere manier af naar een verkeerslicht toe, of je parkeert op een andere manier zoals ik zei, of ...
Met eigen stijl moet je toch een beetje uitkijken.

Is wel ook een beetje afhankelijk van examencentrum tot examencentrum.

Eigen stijl één hand op het stuur en het andere op de schakelpook is bv: niet aan te raden.

Afremmen in eigen stijl (zonder terug te schakelen bv) wordt je door sommigen (de meeste) niet in dank afgenomen met als opmerking dat je niet kunt schakelen.

Over het parkeren heb je al een antwoord :wink:

Ik wens je veel succes zowel met je rijbewijs als met het agent worden en wie weet kom je hier nog regelmatig terug om je ervaring als agent in het verkeer met ons te delen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gregjeuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2007, 10:12
Locatie: Hoboken

Bericht door gregjeuh »

Bedankt voor de snelle reactie! Deze stelt me toch al een beetje meer gerust. Ik zeg niet dat ik héél goed kan rijden, kan ook nog niet na 1 jaar rijden mr ik ben zeker geen gevaar op de baan. Het was vooral voor het parkeren dat ik een beetje schrik had dat het niet zo ging mogen ;) Overigens rijd ik met 2 handen aan 't stuur ;) En ja afremmen op de motor doe ik soms niet goed omdat ik me laat uitbollen of rem mr als ik tijdens het examen hier goed op let, denk ik niet dat dit een probleem zou kunnen vormen.

Idd, ik dacht ook wel dat het daaraan zou kunnen liggen. Dat als mensen niet slagen, dat ze vaak het argument gebruiken van "rijscholen willen gewoon geld aan ons verdienen" mr uiteindelijk wordt je volgens mij gwn beoordeeld volgens je kennen en kunnen.

Dank u ;) Ik zal hier zeker nog achterlaten of ik geslaagd ben voor mijn rijbewijs en wnr ik met de politieschool kan starten.

Daarna kan ik hier nog handige tips komen geven als toekomstige inspecteur :D

Groetjes,
Gregory.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar dingen die ik me afvraag voor mijn examen binnen 2

Bericht door Inazuma »

gregjeuh schreef: - Kan mss een heel domme vraag zijn mr slaag je minder snel als je geen rijschool hebt gevolgd? Want als je een jaar aan't oefenen bent geweest, heb je toch al iets of wat rijervaring mijn inziens?
Naar verluid liggen de slaagkansen zowat even hoog.

De rijopleiding bij de rijschool (in een korte tijd) is veel efficiënter, maar wie met begeleider leert rijden kan zo meer ervaring opdoen over een langere tijd en zal met een goede begeleider ook wel behoorlijk leren rijden.

Veel hangt ervan af of je een goede begeleider hebt, en niet één die denkt dat hij geweldig is :wink:

Sommige mensen hebben gewoon ook meer tijd nodig, en dan wordt de rijschool al snel erg duur ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

gregjeuh schreef: Daarna kan ik hier nog handige tips komen geven als toekomstige inspecteur :D
Of bijles verkeer komen volgen :twisted: 8) :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

gregjeuh schreef:Daarna kan ik hier nog handige tips komen geven als toekomstige inspecteur :D
Dat zouden we zeker appreciëren, en je bent ook meer dan welkom op het partnerforum Christophoros. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Bij keren in een straat, dit mag in meerdere keren?
En parkeren?

Mijn examen is over 1.5h..... :D
K.evi.N

letten

Bericht door K.evi.N »

Nu moet ik vooral letten ;


De Zone 30 is ook na de schooluren geldig,
Pinkergebruik
en wat opletten bij parkeren.



Hopelijk lukt het mij direkt!
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: letten

Bericht door wobotje »

K.evi.N schreef:De Zone 30 is ook na de schooluren geldig
Bij vaste borden, inderdaad.
Bij variabele borden die niet oplichten, is dit echter niet het geval!
Ga dus geen 30 rijden als een variabel bord niet opgelicht is.
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de toelichting,


Kevin
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Bij keren in een straat, dit mag in meerdere keren?
En parkeren?
Keren mag in meerdere keren
De meeste straten zijn niet breed genoeg om in 1 keer te ... keren.


Parkeren :
In een vloeiende S-beweging achteruit tot +/- evenwijdig aan de stoeprand, en dan nog een beetje vooruit tot op een normale afstand (maar > 1m) van de voor je geparkeerde auto rijden en de auto netjes helemaal rechtzetten, niet te ver van de stoep
Mijn examen is over 1.5h..... :D
En :?:
gregory (gregjeuh)

gebuisd

Bericht door gregory (gregjeuh) »

Hey iedereen,

vandaag mijn praktijk gedaan! Ben gebuisd!! Kvind het echt onterect!! Pure geldklopperij jah :? :shock: Ik heb manoevres uitgevoerd zoals het moest en kreeg commentaar "goed gedaan", heb mij aan de verkeersregels gehouden, (alle verkeersborden, snelheden, voorrang van rechts,...) en toch gebuisd!? En waarom? Enkel en alleen omdat ik mijn ambriage in de bocht ingedrukt houdt en rustig los laat na de hoek dak genomen heb (zodat ik desnoods direct kan stoppen moest er iemand oversteken achter de hoek). Voor zo'n domme reden?? Kvind echt zielig!! Ok, het is niet goed voor MIJN auto maar door dit te doen breng ik geen andere weggebruikers in gevaar en als het MIJN keuze is om MIJN auto zo sneller naar de klote te doen, dan hoeft het examencentrum mij voor DIE keuze niet te buizen?! Echt zielige mensen ze!!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: gebuisd

Bericht door Rafael »

gregory (gregjeuh) schreef:Hey iedereen,

vandaag mijn praktijk gedaan! Ben gebuisd!! Kvind het echt onterect!! Pure geldklopperij jah :? :shock: Ik heb manoevres uitgevoerd zoals het moest en kreeg commentaar "goed gedaan", heb mij aan de verkeersregels gehouden, (alle verkeersborden, snelheden, voorrang van rechts,...) en toch gebuisd!? En waarom? Enkel en alleen omdat ik mijn ambriage in de bocht ingedrukt houdt en rustig los laat na de hoek dak genomen heb (zodat ik desnoods direct kan stoppen moest er iemand oversteken achter de hoek). Voor zo'n domme reden?? Kvind echt zielig!! Ok, het is niet goed voor MIJN auto maar door dit te doen breng ik geen andere weggebruikers in gevaar en als het MIJN keuze is om MIJN auto zo sneller naar de klote te doen, dan hoeft het examencentrum mij voor DIE keuze niet te buizen?! Echt zielige mensen ze!!
Terecht gebuisd. Dat je je eigen auto om zeep helpt, maakt hen niet veel uit. Maar je brengt er wél anderen mee in gevaar, en bent dus helemaal géén goede chauffeur. Ontkoppelen & koppelen in een bocht -voor & na- zijn ontzettend gevaarlijk. Je zal zo ooit wel tegen de lamp lopen en in het beste geval de vangrail kussen. In het slechtste geval neem je nog anderen mee in je ongeval.

Het is dus helemaal géén domme reden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Inderdaad, terecht gebuisd om de reden die Rafael geeft.

Kijk Rafael (en JC), dit illustreert nu waarom ik niet in vrije begeleiding geloof. Als de begeleider zelf deze fout heeft aangeleert van zijn vrije begeleider hoe kan je het dan goed leren? Natuurlijk, niet alle instructeurs zijn capabel maar in ieder geval moeten ze nog aan minimumvereisten doen (buiten leeftijd en aantal jaren dat je rijbewijs bezit).
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef:Kijk Rafael (en JC), dit illustreert nu waarom ik niet in vrije begeleiding geloof. Als de begeleider zelf deze fout heeft aangeleert van zijn vrije begeleider hoe kan je het dan goed leren? Natuurlijk, niet alle instructeurs zijn capabel maar in ieder geval moeten ze nog aan minimumvereisten doen (buiten leeftijd en aantal jaren dat je rijbewijs bezit).
Er is geen enkele link tussen de vrije rijopleiding, en deze fout. Dit zijn manieren die ze zichzelf aanleren, gemakkelijkheidsoplossingen. Zelfs al neem je rijschool, er komt een tijd dat je zelf wat stage mag lopen, en dan kan het hek al van de dam zijn.
Plaats reactie