Paar dingen die ik me afvraag voor mijn examen binnen 2 weke

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gregory

@ rafael

Bericht door gregory »

Ik denk da je me verkeerd begrijpt... Ik heb het niet over een autostrade ofzo eh... Ik bedoel een hoek van 90 graden. Als je ambriage indrukt voor da je draait (je remt nimmer, je geeft geen gas), draait aan je stuur, bent de hoek om, en dan laat je de ambriage lichtjes los en geef je gas bij. Ik snap niet wat hier gevaarlijk aan kan zijn? Door die ambriage ingedrukt te houden, rem je juist af dus hoef je niet te remmen en kan je mijns inziens ook ni uit de bocht gaan. We spreken hier over een luttelle 10-15 max 20 km per uur :s

Doordat je dit op deze manier doet, kan je ook altijd ZEKER op tijd remmen aangezien je je ambriage nog ingedrukt hebt staan. Wat ik ten zeerste betwijfel als je een rechte hoek neemt, en er moet maar is een voetganger net daar achter overstappen. Ik durf er voor wedden dat je die 9/10 raakt :s

En om nog wat verder te reageren. Mijn pa rijdt ver 40 jaar rond met de auto. Hij heeft dus al wat ervaring. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald dus zal het wel kunnen, anders had hij dat nooit gehaald + op die 40 jaar heeft hij nog geen ongeluk gehad of enige bekeuringen gekregen. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die iets beter kunnen voorleggen dus volgens mij ligt het zeker niet aan mijn begeleider.

+ dit was de manier hoe dat ik het gisteren heb gehanteerd (er zijn mensen dat ik ken die dit ook doen, maar zij zijn wel geslaagd?!) Dus volgens mij is 't gewoon da hij iets wou hebben om mij te buizen aangezien hij zei dat al de rest dik in orde was...

Maar ja, vrije opleiding brengt niet op eh.. Zeker niet als je maar 1 keer hoeft te gaan. Kvind echt jammer mr njah... Maandag ga ik terug en zal ik rijden zoals zij wensen... De instructeur zei da als ik daar op let er normaal zonder problemen de volgende keer door moet geraken. Dus dan proberen we da, eens rijbewijs gekregen, rijdt je toch zoals je zelf wil dus voila... Einde discussie
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: @ rafael

Bericht door wobotje »

gregory schreef:Maar ja, vrije opleiding brengt niet op eh.. Zeker niet als je maar 1 keer hoeft te gaan.
Examinatoren hebben niets met rijscholen te maken.
Ik ken trouwens iemand die met de rijschool heeft leren rijden en 3 keer zijn praktisch examen heeft moeten doen vooraleer hij erdoor was.
Dus de stelling dat als je met de rijschool leert rijden je er sowieso door bent de eerste keer gaat zeker niet op.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ gregory:

Ontkoppelen in een bocht is zeer gevaarlijk. Ik zou van jouw uitleg met technisch onderbouwde argumenten brandhout kunnen maken. Maar ik ga er geen tijd in steken, vermits je aangeeft dat je, eens je je rijbewijs zult hebben, toch zult rijden zoals je wil. Proficiat, weeral een gevaar op de weg erbij.

En kom niet af met het argument dat je vader een goede bestuurder zou zijn omdat hij al 40 jaar rijdt en het wel zal kunnen, omdat hij anders zijn rijbewijs niet zou behaald hebben.

Als je vader al 40 jaar rijdt, dan heeft hij alvast geen praktijkexamen moeten afleggen om zijn rijbewijs te behalen. En dan heeft hij al 40 jaar ervaring met telkens weer dezelfde fouten.

Dat hij nog niet in een ongeval betrokken geraakt is en nog geen bekeuring gehad heeft, bewijst niets. Er zijn alle dagen bestuurders die nog net geen ongeval hebben, omdat ik defensief rijd en anticipeer op hun fouten. En geen bekeuring oplopen betekent nog lang niet dat je ook sociaal, hoffelijk, vlot en veilig aan het verkeer deelneemt.

Meer woorden maak ik er niet meer aan vuil. Doe maar op, jongen, je weet toch alles beter. Eigenlijk vraag ik me af waarom je hier een vraag komt stellen. Geef jij in het vervolg een antwoord, dan zullen wij de bijbehorende vraag zoeken.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: @ rafael

Bericht door Rafael »

gregory schreef:Ik denk da je me verkeerd begrijpt... Ik heb het niet over een autostrade ofzo eh... Ik bedoel een hoek van 90 graden. Als je ambriage indrukt voor da je draait (je remt nimmer, je geeft geen gas), draait aan je stuur, bent de hoek om, en dan laat je de ambriage lichtjes los en geef je gas bij. Ik snap niet wat hier gevaarlijk aan kan zijn? Door die ambriage ingedrukt te houden, rem je juist af dus hoef je niet te remmen en kan je mijns inziens ook ni uit de bocht gaan. We spreken hier over een luttelle 10-15 max 20 km per uur :s
Dus hieruit kan ik afleiden dat jij niet met een auto kan rijden, gekoppeld, aan 10-15, max 20 km/u? Anders zou je geen nood hebben aan ontkoppelen. Ik vraag me trouwens af hoe goed jij je auto kent.. Als je nog niet eens weet dat je trager afremt als je ontkoppelt bent... Je haalt de belasting van je wielen, gaat er een belletje rinkelen? Fiets eens met dynamo aan, en dan zonder, wanneer bol je het verst? De dynamo stelt dan je motor voor.
gregory schreef:Doordat je dit op deze manier doet, kan je ook altijd ZEKER op tijd remmen aangezien je je ambriage nog ingedrukt hebt staan. Wat ik ten zeerste betwijfel als je een rechte hoek neemt, en er moet maar is een voetganger net daar achter overstappen. Ik durf er voor wedden dat je die 9/10 raakt :s
Wedden van wel? Als je ontkoppelt, bol je langer uit. Je haalt de belasting van je wielen. Ik zie ook niet in waarom je koppeling moet ingedrukt zijn als je een noodstop maakt voor een onvoorzien obstakel. Schrik dat ze je uitlachen als je stilvalt? Mij zal het worst wezen dat ik stilval bij een noodstop, als ik maar stilsta, en brokken vermijd. Maar sommige mensen hebben een beetje te veel last van hun ego.
gregory schreef:En om nog wat verder te reageren. Mijn pa rijdt ver 40 jaar rond met de auto. Hij heeft dus al wat ervaring. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald dus zal het wel kunnen, anders had hij dat nooit gehaald + op die 40 jaar heeft hij nog geen ongeluk gehad of enige bekeuringen gekregen. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die iets beter kunnen voorleggen dus volgens mij ligt het zeker niet aan mijn begeleider.
Er zijn studenten zat die hun rijbewijs halen, zonder het echt te kunnen. Kwestie van geluk. Ervaring doe je inderdaad op met de jaren, maar er is nergens een verband met 'goede' ervaring.
gregory schreef:+ dit was de manier hoe dat ik het gisteren heb gehanteerd (er zijn mensen dat ik ken die dit ook doen, maar zij zijn wel geslaagd?!) Dus volgens mij is 't gewoon da hij iets wou hebben om mij te buizen aangezien hij zei dat al de rest dik in orde was...
Voila, bewezen dat je vader toch niet zo geweldig is als jij denkt he? Blijkbaar is het toch de verkeerde manier, ook al zal je dit niet willen aannemen.
gregory schreef:Maar ja, vrije opleiding brengt niet op eh.. Zeker niet als je maar 1 keer hoeft te gaan. Kvind echt jammer mr njah... Maandag ga ik terug en zal ik rijden zoals zij wensen... De instructeur zei da als ik daar op let er normaal zonder problemen de volgende keer door moet geraken. Dus dan proberen we da, eens rijbewijs gekregen, rijdt je toch zoals je zelf wil dus voila... Einde discussie
Vrije opleiding, ben 2x geweest. Kameraden zat, zelfde ingesteldheid als jij, "met de rijschool zal ik er wel door zijn van de eerste keer." Toch nog meer dan genoeg die 2, soms zelfs 3x hun examen hebben gedaan. Nog maar eens bewezen, dat het altijd de examinator, de instructeur, het verdienen, ... hun schuld is, maar nooit je eigen he?

Veel plezier met rijden op jouw manier, ik zie je wel eens in de krant verschijnen.
Inazuma
Berichten: 11367
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: @ rafael

Bericht door Inazuma »

gregory schreef: Doordat je dit op deze manier doet, kan je ook altijd ZEKER op tijd remmen aangezien je je ambriage nog ingedrukt hebt staan.
Wat heeft de koppeling met het rempedaal te maken, als ik vragen mag :?:
Of anders gezegd, waarom zou je beter / sneller remmen omdat je je koppeling reeds ingedrukt had :?:

Het zijn verschillende pedalen die je bedient met verschillende voeten ...


Stel : Je moet snel afremmen.
Wat druk jij dan eerst in :?:

Wat ik ten zeerste betwijfel als je een rechte hoek neemt, en er moet maar is een voetganger net daar achter overstappen. Ik durf er voor wedden dat je die 9/10 raakt :s
Weet je wat ik hierin lees :?:

Een beginnend bestuurder die de hele handelingen- en informatie-stroom die hij op de weg voorgeschoteld krijgt, nog niet snel genoeg verwerkt krijgt ...

Dat is geen schande of kritiek : velen, zo niet iedereen, zijn zo begonnen ...
Autorijden is tegenwoordig géén simpele bezigheid meer in het hectische verkeer met complexe verkeersregels.


Ik hoef er niets voor te verwedden - maar het zou al héél stevig moeten tegenzitten moest ik een voetganger raken in die omstandigheden.

Als je jezelf 9 op 10 kans geeft om een voetganger in dergelijke omstandigheden te raken, is er zeer zeker en overduidelijk nog behoorlijk wat te verbeteren aan je rijkunsten - hoe overtuigd je ook bent van het tegendeel ...
gregory

reactie

Bericht door gregory »

@ Jozef: jij kan dan wel brandhout maken van mijn stellingen met allerlei technische dingen, mr daar weet ik dan ook niet veel van af. Ik denk trouwens dat de gemiddelde autobestuurder echt geen kennis van een automechanieker heeft...

Mijn vader rijdt heus wel zoals het moest... Ik doe het gewoon anders dan hem dus die fout ligt enkel en alleen bij mij. En volgens mij: als je op 40 jaar nog geen ongeval hebt gehad en het volgens jou ligt aan 't feit dat andere bestuurders netjes rijden en op zijn fouten anticiperen, dan noem ik dat ongelofelijk veel geluk hebben. Ik ben er overtuigd van dat er op mijn vader zijn rijstijl weinig op te merken valt. Maar bonne, daar gaat het uiteindelijk niet over want we zijn off-topic aan't gaan. Over zo'n dingen kan je trouwens blijven discussiëren.

@Inazuma: - koppeling heeft niets met de rempedaal te maken volgens mij. Dit zijn dan ook 2 afzonderlijke pedalen??

- Het gaat niet om het feit dat je sneller remt met koppeling ingedrukt, maar als je een cout frein moet geven je stilvalt als je die koppeling niet tijdig ingedrukt krijgt.

- Snel afremmen, wat eerst? Ik duw persoonlijk EN koppeling EN rem in om niet stil te vallen...

- ok ja, je hebt gelijk: die situatie die ik voorhaal, dat is er eentje die echt moeilijk kan voorkomen, mr het moet toch maar is gebeuren eh? Ik rijd liever iets te rustig dan dat ik te vlot hoeken omrijdt en we zien wel wat er achter volgt... Dat is dan weer mijn principe

- Is het niet dat als je een hoek nadert bijvoorbeeld in 3de, dat je zachtjes remt, terugschakelt naar 2de, bocht nemen en daarna gas geven? Zo hoort het normaal eh? Maar volgens mij kom je zo "vlotter" uit een hoek en ja, daarom dat ik denk dat je trager kan reageren.

- Jah, natuurlijk moet ik nog veel rijden. Ik rijd ocharme ook nog maar 9 maanden dus het is niet meer dan normaal dat ik niet even goed rijd als iemand met jaren ervaring. Misschien dat al de dingen die ik zeg dom overkomen, maar zo voel ik alles aan met de weinige ervaring dat ik heb.

@ andere persoon: volgens mij is 20 uur rijschool, 3 maand rondrijden ook niet goed om examen te gaan doen want je rijdt echt nog niet lang genoeg, maar dat is ook weer mijn mening. Ik denk dat als je met een begeleider oefent, dat je veel rustiger rijdt omda die bij je is, terwijl als je alleen rijdt, je mss sneller is iets gaat proberen of is wat sneller gaat rijden. Zeker als je net alleen mag rijden en zo is wat wil testen.

@ Jozef: Ik denk dat jij even goed weet dan ik dat niemand blijft rijden zoals het moet. Dan denk ik nog maar aan't feit dat mensen niet allemaal met hun handen 10 over twee rijden...

Groetjes aan iedereen
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Snel afremmen doe je door enkel het rempedaal in te duwen; op die manier rem je ook nog af op de motor. Als je tegelijk ontkoppelt verlies je de motorrem en rem je bijgevolg minder snel af.

Met voldoende ervaring leer je trouwens bij welke snelheid je motor stilvalt en kan je inschatten op welk moment je bij een noodstop eventueel nog kan ontkoppelen. Als je gewoon altijd ontkoppelt leer je dit niet en wordt je nooit een goede bestuurder.

Een bocht van 90° neem je meestal in 2de versnelling: vertragen en eventueel neerschakelen tijdens het aanrijden, blijven vertragen in de bocht zelf door weinig of geen gas te geven, bij het uitrijden van de bocht gas beginnen bijgeven.
Als je ontkoppeld door de bocht rijdt, vertraag je niet en heb je bijgevolg minder controle over je wagen. Doordat je niet vertraagt zal je bij een eventuele noodstop verder blijven doorrijden dan wanneer je gekoppeld de bocht was ingereden. Dit kleine verschil in snelheid en controle maakt het grote verschil tussen een verschrikte voetganger met opgestoken middenvinger en een horizontale voetganger onder je wielen, in de deuk in je motorkap, of door de voorruit op je dashbord.
gregory

@ bertje

Bericht door gregory »

Bertje,

je hebt gelijk! Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor de uitleg die ik tenminste wel begrijp en niet supertechnisch is.

Groetjes
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Gregory, je vraagt om advies en negeert vervolgens het advies;
Dus dan proberen we da, eens rijbewijs gekregen, rijdt je toch zoals je zelf wil dus voila... Einde discussie
Dat einde discussie mag je wat mij betreft ook weglaten, niet zo vriendelijk.
1. Het is niet respectvol als je mensen om advies vraagt, deze mensen er moeite voor doen om jou dat te geven en het vervolgens negeert.
2. Ze beseffen het gevaar hiervan.
Gelukkig heeft Bertje een engelengeduld, chapeau daarvoor.

Als je het koppelingspedaal indrukt dan remt de auto trager en loop je ook een verhoogd risico om uit de bocht te vliegen wanneer je dat in de bocht doet, bovendien hoef je in een bocht nooit te remmen zolang je geen coureur bent. Als je in de bocht nog moet remmen dan heb je te weinig geremd voor de bocht. De bedoeling is dat je voor de bocht voldoende remt, de bocht neemt zonder een pedaal ingedrukt te hebben en op het einde van de bocht terug gas geeft.

En om nog wat verder te reageren. Mijn pa rijdt ver 40 jaar rond met de auto. Hij heeft dus al wat ervaring. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald dus zal het wel kunnen, anders had hij dat nooit gehaald + op die 40 jaar heeft hij nog geen ongeluk gehad of enige bekeuringen gekregen.
1. Jouw pa heeft idd geen praktijkexamen hoeven te doen en daarmee nooit bewezen veilig te kunnen rijden. Het kan dat hij goed kan rijden (als hij niet dezelfde fout maakt) maar hij heeft het niet bewezen doordat hij zijn rijbewijs heeft gekregen. :wink:
2. Het is niet omdat hij geen ongeluk heeft gehad dat hij daarom niet een paar keer flink geluk kan hebben gehad.
3. Het is niet omdat hij nog geen ongeluk heeft gehad dat hij daarmee ook anderen niet in gevaar brengt of sociaal rijdt.
4. Als je iets verkeerds traint dan wordt je beter in het verkeerde. Training is op zichzelf geen garantie om beter te worden, je leert wat je traint.

Ik wil jouw pa niet viseren maar dit zegt ook mij niets.


Ik reageer hier nog even op zodat lezers niet de verkeerde indruk krijgen.
Ik denk trouwens dat de gemiddelde autobestuurder echt geen kennis van een automechanieker heeft...
Dat denk ik ook. Wel heeft de verstandige bestuurder een basisinzicht in hoe de koppeling, het schakelen en het remmen werkt en nog wat andere zaken zoals wrijving en grip. Zo niet, dan kan het een dure grap worden.
Helaas is nog niet alle basiskennis een onderdeel van het theorie-examen.
koppeling heeft niets met de rempedaal te maken volgens mij. Dit zijn dan ook 2 afzonderlijke pedalen??
Je zal het nu wel begrepen hebben maar just to be sure, koppelingspedaal ingedrukt = minder vertraging bij het indrukken van het rempedaal.
Let er op: ontkoppeld = koppelingspedaal ingedrukt, gekoppeld = koppelingspedaal niet ingedrukt.
Ik duw persoonlijk EN koppeling EN rem in om niet stil te vallen...
Omdat je niet aanvoelt vanaf welke snelheid de auto stilvalt. Tip: zoek eens een afgelegen weg op en probeer het gewoon uit. Zet de versnelling in de 1 (vanuit de 2 uiteraard) en laat de auto uitbollen (wilt zeggen; niet remmen, geen gas geven) en kijk aandachtig naar de kilometerteller en de toerentalmeter. Je zal zo makkelijk zien wanneer de auto stilvalt. De volgende keren houdt je gewoon in de gaten dat je niet aan het koppelingspedaal komt voordat de teller dat aantal heeft bereikt. Na een tijd kan je dat hopelijk op jouw 'gevoel'.
Het gaat niet om het feit dat je sneller remt met koppeling ingedrukt, maar als je een cout frein moet geven je stilvalt als je die koppeling niet tijdig ingedrukt krijgt.
Het zal wel duidelijk zijn maar je valt dus niet stil als je weet wanneer je de koppeling moet indrukken. Hiervoor kan je de tip hierboven opvolgen.
Ik rijd liever iets te rustig dan dat ik te vlot hoeken omrijdt en we zien wel wat er achter volgt...
Dat is dus omdat je voor de bocht te weinig afremt en/of omdat je het koppelingpedaal induwt in de bocht waardoor je een kleinere vertraging krijgt ten gevolge van het remmen.
@ andere persoon: volgens mij is 20 uur rijschool, 3 maand rondrijden ook niet goed om examen te gaan doen want je rijdt echt nog niet lang genoeg, maar dat is ook weer mijn mening. Ik denk dat als je met een begeleider oefent, dat je veel rustiger rijdt omda die bij je is, terwijl als je alleen rijdt, je mss sneller is iets gaat proberen of is wat sneller gaat rijden. Zeker als je net alleen mag rijden en zo is wat wil testen.
Leren rijden van een begeleider kan goed werken onder voorwaarde dat de begeleider capabel is en daar knelt de schoen. Een enkeling heeft hiermee geluk (JC zijn pa was/is een vrachtwagenchauffeur) maar veel mensen hebben dat geluk niet. Als die leerlingen zodoende nooit goed leren rijden en dat weer aan hun kinderen leren...
Als ze dan toch als uitzondering de vrije begeleiding in stand willen houden dat ze dan toch in ieder geval eerst de begeleiders een examen laten doen om te controleren dat ze weten wat ze doen (misschien een uur zelf rijden en een uur begeleiden van de examinator die een halfgevorderde leerling speelt).
Het feit dat je jouw begeleider kent kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van het aardje van het beestje.
De meningen over de vrije begeleiding zijn nogal verdeeld, ook op dit forum.
Ik persoonlijk zou het liefst zien dat het leren autorijden standaard onderdeel is van het schoolpakket in het 6de jaar aangezien ik geloof dat het dan goedkoper kan zijn omwille van schaalvoordelen en het niet-commerciële doeleinde en het rijbewijs toch voor de meesten noodzakelijk gaat zijn, al is het maar omdat het openbaar vervoer vaak geen oplossing biedt.
gregory

@ BBB

Bericht door gregory »

Hey,

- eerst en vooral een welgemeende srr aan iedereen die denkt dat ik ieder z'n advies in de wind slaag, mr ik had die ene post nog geen 2 uur na mijn examen gepost dus het viel me toen wat zwaar... Meestal reageer je dan ook heftiger dan dat je het wat hebt laten bezinken (zoals nu). En van die einde discussie: da was puur omda ik echt pissed was... Niet slecht bedoelt op andere mensen. Dus iedereen die zich daarom aangevallen zou voelen, nogmaals mijn excuses! En ik negeer zeker ander mensen hun advies niet (ik was toen gewoon overtuigd van mijn persoonlijke mening tot dat bertje het in verstaanbaar nederlands heeft uitgelegd en ingezien heb dat de anderen juist zijn) dus bij deze :)

- "De bedoeling is dat je voor de bocht voldoende remt, de bocht neemt zonder een pedaal ingedrukt te hebben en op het einde van de bocht terug gas geeft." => dat wil ik echt doen mr ik heb daar beetje schrik voor. Hoe ik 't gevoel is't volgende: ik kom aangereden in 3de, rem af, schakel naar 2de en rem nog een beetje bij, en als ik dan de bocht neem, dan is het precies alsof de auto in de bocht met mij rijdt (aangezien je in 2de automatisch blijft voortbollen? Allé, bij mij toch :$) Daarom dat ik beetje schrik heb om zo een bocht te nemen. Ik ben echt geen wilde chauffeur, integendeel... Ik rijd eerder te voorzichtig dan te wild.

- Reactie wat je op m'n pa zijn rijstijl zegt: Alles wat je zegt, kan kloppen maar hoeft niet per se te zijn. Sowieso, hier kunnen we geen zinvolle discussie over doen, want niemand hier weet hoe dat die rijdt dus niemand kan dat juist beoordelen (ook ik niet aangezien ik toch niet goed kan rijden).

- Idd, er is te weinig technische bagage. Zou misschien ook wel handig zijn om dit in de toekomst bij een theorie-examen te betrekken? Zoals je ziet... het kan een goede hulp zijn om je auto te kennen en hoe beter je je auto kent, hoe beter da je die beheert en hoe beter je uiteindelijk ook zal rijden aangezien je weet wa je auto doet.

- Over het aanvoelen wanneer stil te vallen. Ik heb dit al een paar keer geoefend met m'n pa maar dit is echt moeilijk. Hangt dit normaal niet van je toerental af? Want ik rijd met een citroën xsara picasso en dat is met een digitale kilometerteller. Dus ik heb geen toerentalmeter en dat maakt het mij er niet makkelijker op aangezien ik geen ervaring met toerentallen heb. Meestal wanneer ik dreig stil te vallen, gaat het zo snel, dat ik te laat ben om mijn koppeling in te drukken daarmee dat ik ze liever iets te snel indruk, dan te traag. Persoonlijk weet ik niet wat het beste is??

- Ik deel dezelfde mening over die vrije begeleiding. Het kan niet slecht zijn om een begeleider eerst zelf te laten testen. Integendeel, daar zal diegene die moet leren rijden alleen maar wel bij varen. Idd, het kan een voordeel of een nadeel zijn. Toch denk ik dat mijn pa alleen het goede wil aanleren aan mij want het is tenslotte zijn auto en dat is zijn broodwinning. Zonder auto heeft hij echt een probleem dus het laatste wa hij wil is wel dat ik zijn auto stuk doe.

In ieder geval, bedankt om toch nog te blijven reageren want na een paar dagen alles te laten bezinken was ik helemaal verkeerd. Nogmaals, alle mensen die zich aangevallen gevoeld hebben, srr eh...

Groetjes
Inazuma
Berichten: 11367
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: reactie

Bericht door Inazuma »

gregory schreef: - Het gaat niet om het feit dat je sneller remt met koppeling ingedrukt, maar als je een cout frein moet geven je stilvalt als je die koppeling niet tijdig ingedrukt krijgt.

- Snel afremmen, wat eerst? Ik duw persoonlijk EN koppeling EN rem in om niet stil te vallen...
Niet kunnen stoppen is een pak erger dan de motor laten stilvallen doordat je snel moet vertragen.

Door de extra af te leggen afstand vanuit de normale rijpositie - en ook omdat het niet zo nodig is - is mijn linkervoet altijd trager op het koppelingspedaal dan mijn rechtervoet van gas naar rem gaat.

Dat je ontkoppelingsbeen wat te laat zal komen, mag je er vooral niet van weerhouden om indien nodig vollen bak beginnen te remmen, ook al betekent dat dat je stilvalt.


Waarom ontkoppeld door de bocht rijden zo slecht is, merk je als je het eens - voorzichtig - probeert bij wat hogere snelheden.
Je zal voelen dat de wagen minder stabiel aanvoelt (en ook is).
Met de huidige generatie wagens valt het echter veel minder op dan voorheen, maar het verschil is wel te merken.


Eigenlijk deugt de huidige generatie wagens niet echt om mee te leren rijden.
Ze rijden te goed, compenseren teveel zelf en zijn te vergevingsgezind om een bestuurder te laten aanvoelen wat kan en wat hij beter niet doet.


Mocht je ooit met de motor gaan rijden, dan merk je pas hoe destabiliserend ontkoppeld door de bocht rijden is .
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Gregory, ik ben blij dat je het nu inziet, dat is het belangrijkste. :wink:

Inderdaad hangt het stilvallen van jouw auto af van het aantal toeren en dit verschilt van merk tot merk. Omdat je in een hogere versnelling bij dezelfde snelheid een lager toerental hebt (simpel gezegd), verschillen de snelheden waarbij de motor stilvalt.
Een haakse bocht die je niet op de slippende koppeling neemt (door met het koppelingspedaal te 'spelen') neem je altijd het beste in de 2.
De auto waarin ik rijd valt dan stil bij iets onder de 10 km/uur, zo'n bocht neem ik met een snelheid van 10-20 km/uur.
Wat je dus het best doet is uitproberen bij welke snelheid de motor afslaat als je in de 2 rijdt, dit zal elke keer dezelfde zijn dus zolang je er maar voor zorgt dat je een dergerlijke bocht in de 2 neemt kan je jouw kilometerteller als indicator gebruiken.

Een vraagje aan jou: neem jij zo'n bocht wel altijd in de 2 of neem je zo'n bocht soms per ongeluk in de 3 doordat je vergeet terug te schakelen (een veel voorkomende beginnersfout).
Als dat het geval is dan geef ik jou het volgende advies, iets wat zoiezo raadzaam is voor elke chauffeur: pas jouw versnelling altijd op tijd aan aan de snelheid waarmee je rijdt.
Stel, jij nadert een verkeerslicht van een paar honderd meter afstand in de 4, rem dan af totdat je naar de 3 kan schakelen, dan rem je af totdat je naar de 2 kan schakelen, dan rem je nog wat af totdat je traag genoeg rijdt om de bocht makkelijk te kunnen nemen enz.
Als je deze gewoonte aanleert dan heb je 2 voordelen; je vergeet niet om naar de 2 te schakelen voor zo'n bocht, als het verkeerslicht plotseling op groen wordt dan kan je soepel doorrijden aangezien de auto al in de juiste versnelling staat.
Met andere woorden: pas altijd de versnelling aan aan de snelheid waarmee je rijdt (en de snelheid aan de omstandigheden) ook al is het verlagen van de versnelling nog niet nodig om te voorkomen dat de auto stilvalt.

Je zegt dat je (soms) het gevoel hebt dat de auto met jou rijdt in de bocht, dat had ik in het begin ook. De reden was dat ik te weinig remde vóór de bocht en ja, ook ik drukte soms het koppelingspedaal in tijdens de bocht.
Een klassieke en heel normale beginnersfout, je bent niet de enige die deze maakt :wink:
Het is beter dat je nu zo'n fouten er uit haalt dan wanneer het al te laat is, nietwaar?

Bedenk dat de beleving van snelheid subjectief is. Het is goed mogelijk dat je een hogere snelheid hebt tijdens de bochten dan dat je zelf beseft. Het is makkelijk om dit voor te stellen. Stel dat je 90 km/uur rijdt en dan ineens vertraagt naar 22,5 km/uur (voor veel bochten al te hard om de bocht soepel te nemen), dan heb je nog maar 25% van de oorspronkelijke snelheid waardoor het trager lijkt dan wanneer je maar 50 km/uur reed.
Stel dat je 15 km/uur fietst (ge hebt een knap maar niet zo'n sportief meisje als gezelschap :twisted:) en ineens ga je 30 km/uur fietsen dan zal je dat als erg snel ervaren.
Ik hoef jou waarschijnlijk niet uit te leggen hoe traag 30 km/uur aanvoelt als je dat met de auto rijdt. :wink:

Door de extra af te leggen afstand vanuit de normale rijpositie - en ook omdat het niet zo nodig is - is mijn linkervoet altijd trager op het koppelingspedaal dan mijn rechtervoet van gas naar rem gaat.
Zoals altijd weer een zinvolle bijdrage van Inazuma (vanwaar die naam?). Ik leg het onderstreepte even uit omdat ik denk dat niet iedereen dit zal begrijpen.
De normale rijpositie voor de linkervoet is op het steunvlak links van het koppelingspedaal.
Dat heeft meerdere redenen (die ik kan bedenken, misschien kunnen anderen het nog aanvullen):
- het rijdt relaxter
- jouw voet geraakt na een tijd vermoeid als je die maar boven het koppelingspedaal laat staan met als risico dat je per ongeluk toch lichtjes dat pedaal indrukt waardoor jouw versnellingsbak sneller slijt.
- je voelt beter hoe de wagen rijdt waardoor je beter kan anticiperen.
Eigenlijk deugt de huidige generatie wagens niet echt om mee te leren rijden.
Ze rijden te goed, compenseren teveel zelf en zijn te vergevingsgezind om een bestuurder te laten aanvoelen wat kan en wat hij beter niet doet.
Dat had mijn rijinstructeur ook al eens gezegd :)
Niet dat ik het de eerste keer begreep maar nu wel na het leerproces zelf ervaren te hebben.
Zo'n 'lelijk eendje' (2CV), zou dat dan niet een goede leswagen zijn :?: :P
Ik heb mensen al eens horen vertellen dat ze het liefst in zo'n eendje rijden omdat je dan echt voelt dat je rijdt (ik weet niet ofdat het een compliment is voor de ontwerpers :mrgreen:).
Ik vind ze allesbehalve lelijk 8).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef:Inderdaad hangt het stilvallen van jouw auto af van het aantal toeren en dit verschilt van merk tot merk.
Eigenlijk moet je al iets eerder ontkoppelen en eventueel terugschakelen. Net vóór het toerental zo laag gezakt is dat de motor afslaat, zit je namelijk in een toerentalbereik dat schadelijk is voor de motor.
Een haakse bocht die je niet op de slippende koppeling neemt (door met het koppelingspedaal te 'spelen') neem je altijd het beste in de 2.
Ik hoop dat je er zelfs nog niet durft aan te denken om een bocht met slippende koppeling te nemen, want dat zou wel het toppunt zijn.

Slippende koppeling gebruik je enkel maar als je echt heel traag vooruit of achteruit moet rijden, zoals bij maneuvers. Héél sletig voor de koppeling!
Je zegt dat je (soms) het gevoel hebt dat de auto met jou rijdt in de bocht, dat had ik in het begin ook. De reden was dat ik te weinig remde vóór de bocht en ja, ook ik drukte soms het koppelingspedaal in tijdens de bocht.
Dikwijls is dit ook te wijten aan verkeerde stuurtechnieken.
Stel dat je 15 km/uur fietst (ge hebt een knap maar niet zo'n sportief meisje als gezelschap :twisted:) en ineens ga je 30 km/uur fietsen dan zal je dat als erg snel ervaren.
En vooral als heel dwaas ... wie gaat er nu tegen 30 km/h fietsen als hij een knap meisje als gezelschap heeft?!
Ik hoef jou waarschijnlijk niet uit te leggen hoe traag 30 km/uur aanvoelt als je dat met de auto rijdt.
Op het water daarentegen spreekt men vanaf 20 km/h van snelvaart (waterskiën kan vanaf 27 km/h).
Zo'n 'lelijk eendje' (2CV), zou dat dan niet een goede leswagen zijn :?: :P
O nee, beslist niet. De motor is een 2-cilinder, en daardoor niet soepel. In de bochten gaat de wagen heel sterk overhellen, zodat de bestuurder in een bocht naar rechts zijn passagier op de voorbank op zijn schoot krijgt. De acceleratie is veel te zwak om er veilig in het moderne verkeer mee te rijden. Bij 90 km/h plooit de bovenkant van de voorportieren naar buiten door de druk van de verwarmingslucht, en moet je schreeuwen om elkaar nog te verstaan.
Ik heb mensen al eens horen vertellen dat ze het liefst in zo'n eendje rijden omdat je dan echt voelt dat je rijdt (ik weet niet ofdat het een compliment is voor de ontwerpers :mrgreen:).
Ik vind ze allesbehalve lelijk 8).
Dat hebben vele oude wagens. Geef mij dan maar een kever, ook al bevindt de batterij zich rechts onder de achterbank, zodat de passagier die daar zit het batterijzuur over zijn edele delen krijgt als de kever over kop gaat.

Wat dat echt voelen dat je rijdt betreft: Duitse constructeurs zoals Mercedes-Benz, BMW en Audi streven naar een evenwicht tussen rijcomfort en feedback van de wagen. In een Jaguar XJ daarentegen heb je vrijwel geen feedback: de wagen lijkt over het wegdek te zweven, je voelt geen enkele reactie in het stuurwiel. Leuk zolang alles goed gaat, maar minder interessant als de wagen eens probeert uit te breken.

En ja, de eerste eendjes waren echt wel lelijk. Een journalist vroeg of de blikopener erbij geleverd was.

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11367
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef: Inazuma (vanwaar die naam?).
De Japanse naam voor mijn motor.
Betekent "impuls", "opwelling"

Komt wel wat overeen met mijn klinkt-het-niet-dan-botst-het-maar instelling :wink:

De normale rijpositie voor de linkervoet is op het steunvlak links van het koppelingspedaal.
Voornaamste doel is steun geven, zeker in de bochten.
Helpt ook om je schouders beter tegen de rugleuning te houden, zodat je tegen je stuur kan duwen.

Pas als je weer eens met een auto zonder voetsteun rijdt, merk je hoe je die mist :)
Gast

Bericht door Gast »

Eigenlijk moet je al iets eerder ontkoppelen en eventueel terugschakelen. Net vóór het toerental zo laag gezakt is dat de motor afslaat, zit je namelijk in een toerentalbereik dat schadelijk is voor de motor.
Goed dat je dat er bij zegt :).
Ik ga er nu vanuit dat je te laat bent met ontkoppelen zogauw de motor protesteert en dat je op tijd bent als je een fractie daarvoor ontkoppeld. Klopt deze veronderstelling :?:
Ik hoop dat je er zelfs nog niet durft aan te denken om een bocht met slippende koppeling te nemen, want dat zou wel het toppunt zijn.

Slippende koppeling gebruik je enkel maar als je echt heel traag vooruit of achteruit moet rijden, zoals bij maneuvers. Héél sletig voor de koppeling!
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk :!:
Ik heb dat eigenlijk verkeerd uitgelegd. Ik doel op de onoverzichtelijke haakse bochten bij drukke wegen. Ik start dan in de 1, ik geef eventjes gas in de 1 en vervolgens schakel ik naar de 1. Ik doelde op het starten van zo'n bocht met het 'slippende', is wat verwarrend uitgelegd.
Ik had beter gezegd dat je zo'n bocht per definitie niet in de 3 moet nemen.

En ja, de eerste eendjes waren echt wel lelijk. Een journalist vroeg of de blikopener erbij geleverd was.
De eerste misschien wel maar wat te denken van de modellen toen het eenmaal een cultstatus had. :)
Plaats reactie