Behoud van voorrang (cfr. nieuwsbrief 04-04-2007)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
koen058

Behoud van voorrang (cfr. nieuwsbrief 04-04-2007)

Bericht door koen058 »

- Het forum hier wordt (is) zo uitgebreid dat de vragen die ik stel misschien al 20 keer gesteld zijn, maar het is gewoon onmogelijk om alle berichten na te kijken (ik heb wel even gekeken, maar vind niets; ook gebruikt niet iedereen trouwens een logisch onderwerp) en vandaar dat ik misschien de zoveelste ben met eenzelfde vraag...

- De nieuwe voorrangsregel van rechts: bij stoppen behoud je je voorrang. Ook wanneer je wacht op een overstekende fietser of voetganger.
Mijn vraag: als er (vanuit mijn standpunt) iemand van rechts komt en moet wachten op zo'n overstekende persoon (fietser of voetganger) (die dus eigenlijk evenwijdig met mij loopt), dan kan ik toch zonder probleem doorrijden zonder die auto die van rechts komt te hinderen? En de voorrangsregel zegt toch dat je mag doorrijden zolang je de andere in geen enkel geval hindert?
Noot: dit stond in de nieuwsbrief (mail) die ik aankreeg onder 1: Algemene regel, figuur d.

- In diezelfde mail onder 2: Veroorzaak geen file. Voor wie de mail niet heeft aangekregen:
"De bruine auto (komt van boven op de tekening) kan hier rustig doorrijden omdat de bestuurder van de blauwe auto (komt van links op de tekening) die het kruispunt wil oversteken, (langer) moet blijven stilstaan om aan alle (groene) wagens (komen van beneden van de tekening) die van rechts komen voorrang te verlenen.".
Oké, dit klinkt logisch (misschien iets minder zonder tekening, mijn excuses daarvoor :) ), maar als je het in praktijk voorhebt, weet je in 2 van de 3 gevallen niet wat de blauwe auto van plan is: rechtdoor en naar rechts kan je niet zien, enkel de linkerpinker kan je zien. En dan nog kan de bestuurder vergeten te pinken zijn. Wanneer de bestuurder naar rechts gaat in plaats van rechtdoor, dan zie ik geen verschil vanuit mijn standpunt (ik zie geen rechterpinker). Als ik dan doorrijd en er tegen rijd, dan ben ik wel in fout.
Volgens mij doe ik enorm moeilijk over simpele dingen :) Het zijn maar details, maar dat valt me gewoon elke keer op.

Vriendelijke groeten,
Koen[/quote]
GRO
Administrator
Berichten: 12763
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

http://www.soundandvision.be/rijbewijs/ ... aart07.htm

I.v.m. de animatie bruine auto.

In praktijk gaat de bruine auto eerst vertragen (eventueel stoppen) en dan zien wat de blauwe auto wil doen. Blijft die staan omdat hij rechtdoor wil rijden, dan mag de bruine auto doorrijden.

Het was inderdaad mogelijk geweest nog enkele uren langer te werken en de animatie nog duidelijker te maken, maar ik hoop dat het met deze animatie (en een beetje gezond verstand) duidelijk is.
koen058

Bericht door koen058 »

eugeen schreef:http://www.soundandvision.be/rijbewijs/ ... aart07.htm

I.v.m. de animatie bruine auto.

In praktijk gaat de bruine auto eerst vertragen (eventueel stoppen) en dan zien wat de blauwe auto wil doen. Blijft die staan omdat hij rechtdoor wil rijden, dan mag de bruine auto doorrijden.

Het was inderdaad mogelijk geweest nog enkele uren langer te werken en de animatie nog duidelijker te maken, maar ik hoop dat het met deze animatie (en een beetje gezond verstand) duidelijk is.
Hehe, je hebt inderdaad gelijk. De link had ik er zelf ook bij kunnen zetten, besef ik nu. Bedankt dat je die erbij gezet hebt (voor andere lezers), en bedankt voor je razendsnelle antwoord!! :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Behoud van voorrang (cfr. nieuwsbrief 04-04-2007)

Bericht door Inazuma »

koen058 schreef: Volgens mij doe ik enorm moeilijk over simpele dingen :) Het zijn maar details, maar dat valt me gewoon elke keer op.
Het zijn geen details meer als er een ongeval van komt ...

Dit zijn situaties waarin je als voorrangplichtige bestuurder uitermate voorzichtig zal moeten zijn als je beslist toch door te rijden.
Plaats reactie