rotonde

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
jurggen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2006, 00:00

rotonde

Bericht door jurggen »

Hey,ik ben aan het oefenen voor rijbewijs B en ik heb een vraag. Bij de vragen over de openbare weg zit ik met een raar probleem bij vraag 31. Op de foto staat op eerste zicht een rotonde,maar is geen rotonde(geeh enkel bord at dit aangeeft). Maar mag je dan als autobestuurder gewoon i.p.v. af te draaien naar rechts,ook gewoon afdraaien naar links?


mvg,jurggen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Heel belangrijk dat je eerst de theoriepagina van een hoofdstuk leert of minstens leest voor je de oefenvragen van een hoofdstuk maakt.

Dezelfde foto als bij de vraag staat op de theoriepagina.
Er staat bij: dit is geen rotonde.
De regels van rotonde gelden daar dus niet.
jurggen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2006, 00:00

Bericht door jurggen »

Bedankt voor de reactie. Dat weet ik dan ook weer. Ik vind het gewoon een rare gedachte dat je je dan gewoon in de andere richting mag rijden:met de klok mee.

mvg,jurggen
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

jurggen schreef: Bedankt voor de reactie. Dat weet ik dan ook weer. Ik vind het gewoon een rare gedachte dat je je dan gewoon in de andere richting mag rijden:met de klok mee.
Voor je die rare gedachte ook voor waar aanziet :


2.43. &quotVerkeersgeleider&quot : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren

de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

en

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
(...)
De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.

Is het deze :
Afbeelding

De meningen over dat onding zijn nogal verdeeld - die is ook al elders aan bod geweest. Vanuit sommige standpunten, lijkt dit ronde geval buiten de rijbaan te liggen, waardoor je zou kunnen denken dat het een verkeersgeleider is voor het verkeer vanuit de zijweg ...
Plaats reactie