Inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Laure

Inhalen

Bericht door Laure »

Ik breek mijn hoofdje al een paar dagen over het volgende.

Als er een bord C35 staat (Vanaf het bord tot het volgende kruispunt is het voor iedere bestuurder verboden een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.) én er is een doorlopende witte streep getrokken in het midden van de rijbaan (Voor iedere bestuurder verboden is deze streep te overschrijden.), mag je op die plaats dan tóch een motorrijder inhalen?

Ik zou durven denken van wel, omdat verkeersborden hiërarchisch boven wegmarkeringen staan en omdat het idioot is om zo'n bord langs de weg te plaatsen als ge sowieso al niet moogt inhalen vanwege de wegmarkering... Maar ik vraag het toch maar eens voor de zekerheid aan jullie. :-)

En als het dan niet het geval is, waarom zetten ze op zo'n plaats dan in godsnaam zo'n bord?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

In dat geval mag je een motorrijder inhalen, zolang je de doorlopende witte lijn niet overschrijdt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Nog onthouden dat het bord het inhalen verbiedt maar de wegmarkering zelfs nog meer :!:

Namelijk niet voorbijsteken (is niet hetzelfde als inhalen)
niet van rijstrook veranderen.
en ook het links afslaan mag daar niet, vermits ik de wegmarkering
niet mag overschrijden.

Dus de volle witte streep bevestigd wel het verbod om een gespan of een voertuig met meer dan 2 wielen in te halen, maar staat er voornamelijk om je de bovenstaande dingen ook te verbieden.
Inazuma
Berichten: 11378
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen

Bericht door Inazuma »

Laure schreef: Ik zou durven denken van wel, omdat verkeersborden hiërarchisch boven wegmarkeringen staan en omdat het idioot is om zo'n bord langs de weg te plaatsen als ge sowieso al niet moogt inhalen vanwege de wegmarkering... Maar ik vraag het toch maar eens voor de zekerheid aan jullie. :-)
Je mag een motorrijder dan inhalen, maar de motorrijder jouw auto niet ... :roll:

De wegmarkering heeft eigenlijk niets met inhalen te zien ... je mag ze gewoon niet overschrijden.


Let wel op dat vanaf donderdag 1 maart 07 er een heel pak meer inhaalverboden gelden :
http://wegcode.be/actueel.php?nr=165 , puntje 4. inhalen :

Het verbod [uit Artikel 17 ]om een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen dat van toepassing is in onderstaande gevallen, wordt nu ook van toepassing t.o.v. een tweewielig motorvoertuig : brom- en motorfietsen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Laure schreef:omdat verkeersborden hiërarchisch boven wegmarkeringen staan
Verkeersborden gaan hoegenaamd niet boven wegmarkeringen.

Verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen zijn allemaal verkeerstekens, die op voet van gelijkwaardigheid moeten nageleefd worden. De enige uitzondering is dat vaste verkeerslichten die in werking zijn, voorgaan op de voorrangsborden op die plaats.

De hiërarchie is:
  1. Bevelen van bevoegde personen.
  2. Verkeerstekens.
  3. Verkeersregels.
Zo staat het in het verkeersreglement. Maar eigenlijk zouden we tussen 1 en 2 nog de prioritaire voertuigen moeten plaatsen.
Gast

Bericht door Gast »

Jozef schreef: Verkeersborden gaan hoegenaamd niet boven wegmarkeringen.

Verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen zijn allemaal verkeerstekens, die op voet van gelijkwaardigheid moeten nageleefd worden. De enige uitzondering is dat vaste verkeerslichten die in werking zijn, voorgaan op de voorrangsborden op die plaats.

De hiërarchie is:
  1. Bevelen van bevoegde personen.
  2. Verkeerstekens.
  3. Verkeersregels.
Ok. Dan was ik beetje in de war gezien op de site die hiërarchie ingedeeld wordt in 5 puntjes en wegmarkering onder verkeersbonden stond.

Ondertussen had ik er al een vraag over moeten oplossen waarin één van de antwoordmogelijkheden was "hij mag x voorbijsteken als hij daarbij niet over de doorlopende meet rijdt" (of iets in die aard) dus had ik het al door.
Toch bedankt voor jullie uitvoerige uitleg.
Plaats reactie