Rijlessen en stageperiode

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Rijlessen en stageperiode

Bericht door Ralph »

Vandaag geslaagd voor het theoretisch rijexamen. Hopla!

Ik heb echter nog wat vragen over rijlessen en de stageperiode.
Het zit zo dat ik omstreeks midden-augustus het land verlaat om een doctoraat in Afrikaanse geschiedenis te gaan doen in Canada (of met een beetje geluk in New York). Dat zou betekenen dat ik voor minstens vijf à zes jaar nooit langer dan enkele weken in het land zou zijn. Het is dus mijn laatste kans om mijn rijbewijs te halen voor mijn dertigste, en daarna zou het er waarschijnlijk toch gewoon nooit van komen... Vroeger kon ik het ook niet doen aangezien ik in Zuid-Afrika zat.
Ik heb dus een zestal maanden de tijd om met alles klaar te zijn voor ik vertrek. Dat zou moeten haalbaar zijn in het model zonder begeleider (wat ook de beste keuze is met ouders die bij wijze van spreken toch haast nooit in het land zijn) maar ruim is het tijdsschema niet. Een paar weken voor ik met de lessen kan beginnen, misschien een drietal weken voor de lessen zelf. Wat tijd verliezen bij het verkrijgen van mijn voorlopig rijbewijs, aangezien mijn domicilie in een notoir onefficiënte gemeente ligt en het is al snel midden april voor ik met mijn stageperiode kan beginnen. Dus midden juli voor ik mijn examen kan afleggen. Het zou moeten lukken, maar het laat niet veel ruimte voor onvoorziene omstandigheden.

Nu had er iemand van rijschool AH in Gent een mij niet geheel duidelijke uitleg gedaan over een andere mogelijkheid. Ik kan de persoon nu echter niet bereiken, dus vraag ik het hier ook nog eens of het mogelijk is. Volgens hem kon ik nu onmiddellijk een voorlopig rijbewijs volgens het model met begeleider aanvragen en dan toch twintig uur rijlessen volgen. Dan zou ik inderdaad al binnen zowat drie maanden een examen kunnen afnemen. Ik neem echter aan dat ik dan aan het 36 maanden model vastzit en dat ik dus met begeleider zou moeten rijden, wat in mijn situatie niet gemakkelijk te regelen zou zijn, en als ik het goed begrijp ook het examen zou moeten afleggen met een auto van mijn ouders, t.t.z. één met automatische versnellingen. Of kan ik na die twintig uur rijlessen als het ware overstappen van model van rijopleiding zonder de stageperiode opnieuw te laten beginnen?