Tips&Tricks

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
acces88

Tips&Tricks

Bericht door acces88 »

Beste,

binnekort (morgen) doe ik mijn praktijkexamen. Ik denk wel dat ik het kan maar ik vrees dat ze mij gaan pakken op kleine dingen. Of mij op het verkeerde been zetten, ik ben daar vrij gevoelig voor :P .

Vandaar: een tips 'n tricks topic.

Wat zijn zo de smerige vraagjes die ze durven stellen (vb: draai hier maar rechts af, terwijl je de straat niet in mag, of erger nog: parkeer hier maar zonder dat je er mag parkeren.)
Wat verlangen ze van je in je auto: gewoon rijden en vaak in de spiegels kijken en een vooral niet te zelfzeker overkomen? (naar het schijnt zitten er tussen die examinatoren wel een pak gefrustreerden die maar al te graag een zelfzeker iemand willen buizen)


Alle tips welkom!



ps: jullie site + forum is een mooi initiatief!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ze gaan je geen dingen laten doen die niet mogen.

Als men zegt: "eerste naar rechts" dan moet je in de eerste straat waar je effectief naar rechts mag afslaan.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik heb geen strikvragen gehad. Wel denk ik dat je ook een klein beetje geluk moet hebben. Als je heel erg goed kan rijden dan zal je bijna zeker slagen, als je heel erg slecht rijdt zeker buisen maar als je, zoals de meesten, er tussenin zit qua niveau dan moet je ook wel wat geluk hebben met de examinator.
Er zijn hier op dit forum meerdere verhalen geweest over één examencentrum waar minstens 1 examinator echt een zuurpruim is en je bij voorbaat al een probleem hebt.
Alles wat jij kan doen is zo goed mogelijk rijden dus daar moet je al je energie in stoppen en je voor de rest niet bezig houden met die examinator. Probeer je er niets van aan te trekken dat hij achter jou zit. Verreweg de meeste kandidaten presteren slechter op het examen doordat ze weten dat er iemand op hun vingers kijkt. Zelf had ik daar ook last van hoewel ik het zelf niet merkte maar de instructeur merkte wel een groot verschil.

Bij welk examencentrum ga jij examen doen? Alvast succes.

ps: jullie site + forum is een mooi initiatief!
Zeker weten. :wink:
Het is ook hard nodig. :(
acces88

Bericht door acces88 »

examencentrum deurne...

Ik ben wel nog van rijschool veranderd dus ik zit sowieso met onbekende rijinstructeur (waar ik 2uur les mee ga volgen sebiet).
Ik studeer in Gent en ik moet naar het schijnt mijn examen in Deurne afleggen. Ik heb 2 -3 verlofdagen op een jaar en zij kregen geen toegang tot het examencentrum op die dagen. Dus hebben ze mij overgeplaatst naar rijschool ergens in Merksem/Schoten. Vrij onhandig, is 3 kwartier van hier dus ja ...

Ik denk wel dat ik goed kan rijden, ik heb meestal alles onder controle, buiten in het stad durf ik mij geduld wel eens verliezen als ze langs alle kanten onnozel beginnen doen: voorbijsteken, fietsers langs alle kanten, voetgangers die tussen auto's willen oversteken, onnozel rijgedrag van andere ... maar ik zal mijn geduld behouden vandaag =D.

Allé, nog even de site doorbladeren en vertrekken maar =D

ps: tips blijven welkom
pps: ik hoop niet dat hét examencentrum met de zuurpruim niet Deurne is ...
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

pps: ik hoop niet dat hét examencentrum met de zuurpruim niet Deurne is ...
Jawel dus :(
Ik heb vorig jaar op dit forum ook al klachten gelezen over Deurne maar misschien heb je wel geluk met de examinator.
Alles wat jij kan doen is je concentreren op wat je wel zelf in de hand hebt, je zal wel begrijpen wat ik bedoel. :wink:
acces88

Bericht door acces88 »

Allé, gisteren examen gaan doen... na 20min rijden, stuurt die mij ineens terug naar het centrum, ik: oh nee cut gebuisd!! hoe kan het anders zo kort duren (maar khad in mijn ogen niets verkeerd gedaan, buiten int begin even 57 gereden in zone 50, maar dat heeft die ni gezien).

Ik stop voor centrum... ahja, u bent grandioos ... geslaagd! (blijdschap alom)

Geen enkel opmerking en een half compliment!!!

Eindelijk kan ik den auto lenen van ouders om te gaan surfen enzo... zalig!!!!

Kga hier even, als het niemand stoort, iets copy pasten van ne mail die ik stuurden naar vriendin die binnekort haar examen aflegt. Er staat (bijna) alles in wat ze durven vragen en hoe het examen eruit zal zien.
(rij instructeur heeft me dit allemaal meerdere malen verteld voor begin van examen en het zit er nog fris in...)
Wie weet is er iemand iets mee...
Dan vraagt die examinator één van deze (of allemaal) dingen:
- grote lichten, faren, dimlichten, mistlichten (voor en achteraan), pinkers, remlichten
- verwarming van je ruiten: voor en achteraan (weten welke knop)
- vloeistoffen onder de motorkap: (is mega easy, doet gewoon op voorhand je motorkap op om te zien wat eronder steekt en hoe je ze moet open doen, de rest kan je aflezen): ruitenwissers, remvloeistof, olie, koeling. Waar bij vullen/nakijken?
- banden: Hoe kan je spanning meten? (gewoon suppap aanduiden en vertellen dat je dat aan tankstation kunt meten ofzo) Hoe weet je dat je banden versleten zijn? (zeker zeggen: HOOFDGROEVEN 1,6MM indicatoren en verhaaltje maken)

c'est tout, allé dat denk ik toch

autoinstellingen: je zetel goed kunnen zetten, je spiegels vedraaien en terug goe zetten

Daarna mag je vertrekken voor een veilige rit waar je duidelijk maakt dat je kan rijden.
Zegt examinator niets, dan rijd je rechtdoor of de weg die je moet volgen om het verkeersreglement niet te overtreden. Smerige vragen (kan gebeuren): Draai hier maar rechts af, terwijl het enkel voor fietsers mag, dan moet je dus de straat daarna nemen... Voor de rest: tonen dat je altijd je dode hoek bekijkt door heel duidelijk te kijken over je schouder (heel even), vooral dus voor ronde punten/kruispunten (dit moet je altijd doen, maar doe het extreem duidelijk). Voorrang altijd verlenen indien nodig en neem je voorrang (tenzij je een aanrijding gaat doen, maar tonen dat je weet van héy, hier heb IK voorrang). Ga zeker eens Deurne verkennen met de auto, mersemsebaan en kruispunten, bischoppenhoflaan, etc... (ah als je tramsporen ziet ALTIJD kijken naar nen tram, ook overduidelijk kijken). Oppassen voor zone 30's...

Dan de manoeuvres... je wordt dus rustig omgeleid naar woonbuurt met weinig verkeer en dan zegt die examinator ofwel parkeer u maar achter die donkerkleurige auto, ofwel parkeer u maar ergens. Wat moet je doen? Naast de auto rijden, pinken in je spiegels kijken dat je niemand gaat hinderen door te draaien, je parkeert je achter die auto, dicht genoeg bij de stoep (geen 2m uit stoep blijven ofzo) en rijdt vooruit zodat de auto voor u op minder dan 2m en op meer dan 1m verwijderd blijft. Dan mag je uitstappen, hoe: handrem of, uit vitesse, sleutel meenemen, gordel losdoen, in spiegel kijken dat er niemand aankomt, voor je je deur volledig open doet, in die kier nog eens kijken dat je zeker niemand hindert, wegstappen naar achter je auto en instappen langs voor. Terug vertrekken: pinken, duidelijk zien dat je niemand hindert en gaan.
Draaien in een straat: zorgen dat je op de openbare weg blijft, niet op fietspaden/voetpaden rijden, je mag gebruik maken van parkeerplaatsen. Gewoon draaien en voor je manoeuvre zien dat er niemand aankomt die je kan gaan hinderen.

Dan word je teruggeleid en weet je of je erdoor bent of niet.

Duur examen: normaal gezien 40-45 minuten, bij mij 20min.

belangrijk: TONEN DAT JE UITKIJKT! Niet even in je ooghoeken kijken, maar echt duidelijk.


Dat wast!

ciao, acces88
Gast

Bericht door Gast »

20 Minuten?
Is da dan eigenlijk wettelijk gezien wel toegestaan?
Plaats reactie