2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling
2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling
Hey,
ik had twee vraagjes:
1ste vraagje:
ik vroeg me af of je tijdens het praktijk-examen je voet op je koppeling mag laten staan (zonder deze in te drukken uiteraard), want er werd me verteld dat dit niet mocht, maar ik vind dit veel handiger.
2de vraagje:
mag je, als je bijvoorbeeld staat aan te schuiven aan het rood licht, waarbij je telkens moet stoppen en vertrekken, in eerste blijven staan? of moet je je telkens terug in neutraal zetten?
Met vriendelijke groeten
ik had twee vraagjes:
1ste vraagje:
ik vroeg me af of je tijdens het praktijk-examen je voet op je koppeling mag laten staan (zonder deze in te drukken uiteraard), want er werd me verteld dat dit niet mocht, maar ik vind dit veel handiger.
2de vraagje:
mag je, als je bijvoorbeeld staat aan te schuiven aan het rood licht, waarbij je telkens moet stoppen en vertrekken, in eerste blijven staan? of moet je je telkens terug in neutraal zetten?
Met vriendelijke groeten
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Het staat nergens geschreven dat dit verboden zou zijn, dus is het toegelaten zolang je er voor zorgt dat je ze niet indrukt als het niet moet.1ste vraagje:
ik vroeg me af of je tijdens het praktijk-examen je voet op je koppeling mag laten staan (zonder deze in te drukken uiteraard), want er werd me verteld dat dit niet mocht, maar ik vind dit veel handiger.
Ook hier is er niets verboden en ook ik laat hem altijd in 1ste staan, maar je zult merken dat er zowel voor als tegenstanders daarin zijn.2de vraagje:
mag je, als je bijvoorbeeld staat aan te schuiven aan het rood licht, waarbij je telkens moet stoppen en vertrekken, in eerste blijven staan? of moet je je telkens terug in neutraal zetten?
Op je examen in elk geval geen probleem.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
In ieder geval een zeer slechte gewoonte.Benny Stinkens schreef:Het staat nergens geschreven dat dit verboden zou zijn, dus is het toegelaten zolang je er voor zorgt dat je ze niet indrukt als het niet moet.1ste vraagje:
ik vroeg me af of je tijdens het praktijk-examen je voet op je koppeling mag laten staan (zonder deze in te drukken uiteraard), want er werd me verteld dat dit niet mocht, maar ik vind dit veel handiger.
Technisch is het verkeerd, daar kan geen discussie over bestaan.Ook hier is er niets verboden en ook ik laat hem altijd in 1ste staan, maar je zult merken dat er zowel voor als tegenstanders daarin zijn.2de vraagje:
mag je, als je bijvoorbeeld staat aan te schuiven aan het rood licht, waarbij je telkens moet stoppen en vertrekken, in eerste blijven staan? of moet je je telkens terug in neutraal zetten?
Op je examen in elk geval geen probleem.
Re: 2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling
Ik dacht dat er daarvoor al mensen gebuist waren?Anonymous schreef:Hey,
ik had twee vraagjes:
1ste vraagje:
ik vroeg me af of je tijdens het praktijk-examen je voet op je koppeling mag laten staan (zonder deze in te drukken uiteraard), want er werd me verteld dat dit niet mocht, maar ik vind dit veel handiger.
Allez, ik dacht toch hier erges eens zoiets gelezen te hebben.
Ik houd m'n voet ook wel boven de koppeling als ik een hindernis ofzo nader en ik snel moet kunnen stoppen ofzo. Voor de rest altijd voet ervan, want na lange tijd kan je de neiging krijgen om uw voet te laten rusten, en dan toch ietsiepietse uw koppeling in te dukken.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: 2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling
Mij zou dat niet verwonderen.Freddie schreef:Ik dacht dat er daarvoor al mensen gebuist waren?
Bij een noodstop komt het erop aan zo snel mogelijk het rempedaal in te trappen (niet naar beneden duwen, maar echt naar beneden stampen, gebruik gerust al je kracht, je zult het niet door de vloer krijgen), en zeker niet minder kracht op het rempedaal uit te oefenen omdat het gaat trillen bij het inwerkingtreden van het ABS.Ik houd m'n voet ook wel boven de koppeling als ik een hindernis ofzo nader en ik snel moet kunnen stoppen ofzo.
Voor de koppeling heb je meer tijd. En als je dan bij een noodstop voor één keer eens het koppelingspedaal wat te laat intrapt, zodat de motor stilvalt, dan is dat zeker geen drama.
Precies, Freddie. Dat is dan ook de reden waarom het best is de voet weg te houden van het koppelingspedaal als het niet moet ingetrapt of losgelaten worden.Voor de rest altijd voet ervan, want na lange tijd kan je de neiging krijgen om uw voet te laten rusten, en dan toch ietsiepietse uw koppeling in te dukken.
"in principe, in principe, ...". Het enige wat je wil zeggen is dat het je gemakkelijker lijkt. Neem eens een goede raad van bijvoorbeeld iemand als Jozef en doe dat gewoon niet. Leer ineens goed rijden ipv dergelijke slechte gewoontes toch maar aan te nemen omdat het "in principe" wel mag.
Als je toch moeite hebt met het schakelen kan je nog altijd met een automaat rijden.
Als je toch moeite hebt met het schakelen kan je nog altijd met een automaat rijden.
Ik heb dit gewoon van in het begin zo gedaan, en al mijn begeleiders (en dat zijn er toch wel wat) hebben mij er nooit een opmerking over gegeven dat dit verkeerd was of totaal niet mocht.Uit nieuwsgierigheid, waarom doe je dit eigenlijk?
"in principe, in principe, ...". Het enige wat je wil zeggen is dat het je gemakkelijker lijkt. Neem eens een goede raad van bijvoorbeeld iemand als Jozef en doe dat gewoon niet. Leer ineens goed rijden ipv dergelijke slechte gewoontes toch maar aan te nemen omdat het "in principe" wel mag.
Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Als jij die Euro Millions winnaar was, kan je je dat permitteren. Maar ik vrees ervoor dat een doorsnee persoon het zich niet kan permitteren om elke 20.000 km een nieuwe koppeling te laten steken. En ja, die ga je nodig hebben als je altijd je voet op je koppeling laat staan.Anonymous schreef:Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Laatst gewijzigd door Rafael op 19 feb 2007, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Je bedoelt waarschijnlijk "het zich niet kan permitteren"Rafael schreef:Als jij die Euro Millions winnaar was, kan je je dat permitteren. Maar ik vrees ervoor dat een doorsnee persoon het zich kan permitteren om elke 20.000 km een nieuwe koppeling te laten steken. En ja, die ga je nodig hebben als je altijd je voet op je koppeling laat staan.Anonymous schreef:Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.
Oeps.. Verbetert in m'n eigen post... Je voet er net boven houden, gaat na een tijd ook mislopen, en dat is hier boven al eerder aangehaald. Zonder dat je het zelf zal beseffen, zal je voet er héél lichtjes tegen steunen... En dà t is al voldoende.wobotje schreef:Je bedoelt waarschijnlijk "het zich niet kan permitteren"
Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.
Je doet gewoon je ding en aanvaard geen goede raad van enkele doorwinterde instructeurs hier op het forum ? Er is hier al meermaals aangetoond dat het een slecht idee is om dit te doen. Het feit of het nu wel of niet verboden is doet weinig terzake. Het is niet zo dat alles wat niet verboden is ook zomaar kan.Anonymous schreef: Het lijkt mij inderdaad makkelijker ja, maar dat is dan toch mijn "probleem"? Ik vroeg gewoon of dit toegelaten werd op het examen of niet, verder doe ik toch gewoon mijn ding, wat ik vind dat makkelijker is of niet?
Je zal merken dat je met een dergelijke mentaliteit in het verkeer niet ver zal komen en dan niet alleen omdat je koppeling in de puree ligt na een jaartje rijden.
Leer gewoon ineens op een keurige manier met de auto rijden, misschien niet zo gemakkelijk in het begin, maar het zal wel lonen op de lange termijn.
De begeleiders waar je mee gereden hebt, hebben het waarschijnlijk niet opgemerkt. Dit alleen al is op een fout van ze.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
@ onze Gast:
Het is helemaal niet mijn bedoeling om jou een verwijt te maken, hoor. Maar ik neem aan dat jij ook niet al die moeite doet en die kosten maakt om alleen maar een rijbewijs te behalen, doch dat je in de eerste plaats een goede bestuurder wil worden.
Als je gaat proberen om je voet niet meer boven of op het koppelingspedaal te houden, gaat dat inderdaad in het begin wat onwennig lijken. Een gewoonte veranderen is immers altijd even wat moeilijk.
Maar je zult zien: eens je het gewoon bent om het niet meer te doen, rijdt het veel prettiger.
Er is ook nog een technische reden waarom goede bestuurders hun linker voet op de voetsteun plaatsen als ze de koppeling niet moeten bedienen. Als je wagen gaat slippen, is het belangrijk dat je zo snel en zo nauwkeurig mogelijk voelt wat hij probeert, zodat je tijdig en juist gedoseerd kunt reageren. Daarvoor is het nodig dat je met je schouderbladen ook nog contact met de rugleuning hebt als je het stuurwiel bovenaan vasthebt, en dat je linker voet op de voetsteun geplaatst is, zodat je stevig zit. Dan verkeer je in de beste omstandigheden om in je schouderbladen en je zitvlak te voelen wat de wagen probeert.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om jou een verwijt te maken, hoor. Maar ik neem aan dat jij ook niet al die moeite doet en die kosten maakt om alleen maar een rijbewijs te behalen, doch dat je in de eerste plaats een goede bestuurder wil worden.
Als je gaat proberen om je voet niet meer boven of op het koppelingspedaal te houden, gaat dat inderdaad in het begin wat onwennig lijken. Een gewoonte veranderen is immers altijd even wat moeilijk.
Maar je zult zien: eens je het gewoon bent om het niet meer te doen, rijdt het veel prettiger.
Er is ook nog een technische reden waarom goede bestuurders hun linker voet op de voetsteun plaatsen als ze de koppeling niet moeten bedienen. Als je wagen gaat slippen, is het belangrijk dat je zo snel en zo nauwkeurig mogelijk voelt wat hij probeert, zodat je tijdig en juist gedoseerd kunt reageren. Daarvoor is het nodig dat je met je schouderbladen ook nog contact met de rugleuning hebt als je het stuurwiel bovenaan vasthebt, en dat je linker voet op de voetsteun geplaatst is, zodat je stevig zit. Dan verkeer je in de beste omstandigheden om in je schouderbladen en je zitvlak te voelen wat de wagen probeert.
@gast
JC verwoordt het wat stevig (hij is overigens een aardige jongen hoor ) maar ik ben het inhoudelijk helemaal met hem eens.
Het probleem is dat jouw beenspieren moe worden na een tijdje en dat je alleen daardoor al per ongeluk het pedaal lichtjes indruk (doordat je jouw been onvoldoende omhooghoudt en doordat de coördinatie van vermoeide spieren slechter is). Maar hé, het is jouw portemonnee.
Verder raad ik je aan om goed te lezen wat Jozef schrijft. Hij heeft zonder enige twijfel veel kennis van en inzicht in de automechaniek en het verkeer. Ik ben een kritische lezer en ik heb hem op dat vlak nog niet op fouten kunnen betrappen.
Binnen een week ben je er aan gewend als je gewoon je voet naast het koppelingspedaal plaatst. In het begin zal je wat moeten zoeken, na een paar keer weet je precies hoe je je voet moet verplaatsen.
JC verwoordt het wat stevig (hij is overigens een aardige jongen hoor ) maar ik ben het inhoudelijk helemaal met hem eens.
Het probleem is dat jouw beenspieren moe worden na een tijdje en dat je alleen daardoor al per ongeluk het pedaal lichtjes indruk (doordat je jouw been onvoldoende omhooghoudt en doordat de coördinatie van vermoeide spieren slechter is). Maar hé, het is jouw portemonnee.
Verder raad ik je aan om goed te lezen wat Jozef schrijft. Hij heeft zonder enige twijfel veel kennis van en inzicht in de automechaniek en het verkeer. Ik ben een kritische lezer en ik heb hem op dat vlak nog niet op fouten kunnen betrappen.
Binnen een week ben je er aan gewend als je gewoon je voet naast het koppelingspedaal plaatst. In het begin zal je wat moeten zoeken, na een paar keer weet je precies hoe je je voet moet verplaatsen.