nAts schreef: 04 jun 2026, 10:46
Dag allemaal
Ik heb binnenkort een praktijkexamen in Alken. Ik heb een M18 en ga als begeleidend persoon mijn stiefvader meenemen.
Eerst wou ik mijn moeder meenemen, maar omdat ze te veel schrik heeft, zal het mijn stiefvader worden
Nu mijn vraag is: mijn stiefvader heeft een papieren rijbewijs van 1997. Ik vermoed dat het gewoon geldig is en hij mee mag op het examen?
Ik vraag het toch liever hier. Wordt een papieren rijbewijs van een begeleider toegelaten
Ja, dat wordt toegelaten.
Wél is het zo, dat de zijflappen nooit volledig afgescheurd mogen zijn. 1x Volledig afgescheurd, mag het niet meer aanvaard worden. Ook niet als het terug met plakband aan elkaar gekleefd wordt. Reden: te fraudegevoelig.
of moet het een elektronische kaart zijn?
Nee, dat hoeft niet.
Veel electronisch is er trouwens niet aan, bij een rijbewijs.
Het heeft dan wel de vorm van een bank-kaart, maar er is géén electronische chip bij.
En nog een vraagje ik heb GEEN extra spiegel in mijn auto.
Dat hoeft ook NIET bij een M18.
Nu lees ik heel veel verschillende dingen op internet en ben helemaal in de war

het is toch waar dat voor M18 rijbewijs er geen extra binnenspiegel wordt verwacht? Of toch wel en bestel ik die nu in nog tijd hebt.
Je maakt je teveel zorgen.
Wat jij nodig hebt :
- Je auto die technisch en administratief in orde is.
- Je moet op de dag van je praktijkexamen sinds minstens 5 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs, dat nog geldig is.
- Je moet op de dag van je praktijkexamen sinds minder dan 3 maanden geslaagd zijn in je theorie-examen.
Je legt op het examencentrum volgende documenten voor:
- jouw nog geldige identiteitskaart
- de nog geldige identiteitskaart van je stiefpa
- jouw voorlopig rijbewijs M18
- het rijbewijs van je stiefpa
- het originele inschrijvingsbewijs van je auto
- indien de auto ouder is dan 4 jaar: een originele geldige groene kaart van de technische keuring
- een geldig verzekeringsbewijs van je auto
Van alle documenten: enkel originele documenten. Geen copy's. Geen afbeelding via bvb Whatsapp op je smartphone omdat je thuis iets vergeten bent. Geen paspoort
(zoals een reispas bvb).
Enkel het verzekeringsdocument, mag je ook digitaal tonen op bvb je smartphone. Maar als ik je een goede raad mag geven : druk gewoon thuis dat documentje eventjes af en berg dat op bij je boorddocumenten. Het kan je hoop onnodige stress besparen omdat je de email met dat documentje niet kan vinden als je je aanmeldt aan het loket en er achter jou al enkelen ongeduldig worden. Voorzie ook al een houder voor je smartphone, als je die als gps gebruikt. Bevestig die houder al op voorhand, en oefen erop om je smartphone eruit te halen en er weer in vast te klikken. Des te vertrouwder die handeling voor jou, des te minder stress.