Rijbewijs inruilen in september ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste William,

Je bent niet verplicht om een nieuw voorlopig rijbewijs te gaan na 31 augustus 2006. Jouw voorlopig rijbewijs blijft geldig tot de datum die erop vermeld staat.

Wil je vanaf 1 september een nieuw voorlopig rijbewijs, dan kan je kiezen tussen een voorlopig rijbewijs MET of ZONDER begeleider.

Je kan je voorlopig rijbewijs zonder meer inruilen voor een nieuw voorlopig rijbewijs MET begeleider (36 maanden geldig).

Wil je een nieuw voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider, dan moet je minstens 18 jaar zijn, 20 uur praktijkonderricht gevolgd hebben bij een erkende rijschool, en een attest kunnen voorleggen dat je bekwaam bent om zelfstandig te sturen.

Met beid nieuwe voorlopige rijbewijzen mag je het praktijkexamen slechts afleggen ten vroegste 3 maanden nadat je het verkregen hebt. Je moet geen 2 uur rijschool meer volgen vóór het examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Rijbewijs inruilen in september ?

Bericht door gast »

Hallo,

Via deze weg wil ik nogmaals de doeltreffendheid van de leermethode via deze site bevestigen, ik had de eerste maal maar 3 foutjes op 't theorie-examen !!

Bon, nu heb ik reeds in Juni mijn 8uur les gevolgd en ben ik sinds 25 Juli, mijn 18de verjaardag, de trotste bezitter van een voorlopig rbw model 1.

Heb er ondertussen al een heleboel kilometers opzitten, mijn beide begeleiders (ouders) voelen zich heel veilig en gerust bij mij in de wagen.


Nu, als ik in september een mijn rijbewijs ga inruilen, wat voor eentje krijg ik dan ?
Wanneer kan ik dan ten vroegste mijn praktisch afleggen ?
Moet ik dan ook nog steeds 2 uur les volgen via de rijschool voor het rijexamen ?


Alvast bedankt !

William
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Maar met mijn 'oud' voorlopig rijbewijs, verkregen op 25 juli, mag ik dus eigenlijk ook reeds voor mijn minimum termijn die met dit rbw in het huidige systeem vastligt op 6 maanden, ook al vroeger mijn rij-examen gaan afleggen ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Neen, voor het voorlopig rijbewijs dat je op 25 juli verkregen hebt, blijven de oude regels gelden.
Plaats reactie