Ik zou graag deelnemen aan het examen voor rijinstructeur. Ik heb ondertussen alle leerstof gevonden en afgedrukt. Dat is best een heleboel!
Het plan is om dit op eigen kracht te verwerken, dus zonder les te volgen. Het gedeelte van automechanica lijkt me goed te doen aangezien ik dat ooit nog op school heb geleerd. Dat is vooral herhalen en opfrissen. De wegcode is andere koek! Het is nogal droge tekst, niet echt in leesbare "mensentaal". Ik vermoed dat het niet de bedoeling is om die hele bundel van buiten te leren.
Ik wilde eigenlijk vragen of iemand me enkele voorbeelden kon geven hoe de vragen op dergelijk examen zijn opgesteld zodat ik een idee heb hoe ik de leerstof moet verwerken. Worden er bv definities verwacht waarbij je gedetailleerd alles moet benoemen? Is het misschien het belangrijkste dat je de geest van de code moet begrijpen? Zijn het meerkeuze vragen zoals het examen voor het rijbewijs? Krijg je situaties voorgeschoteld die je moet uitleggen? Alle info is welkom!
Examen Brevet II - instructeur
-
Re: Examen Brevet II - instructeur
Het zijn eigenlijk 2 KB's die je moet kennen.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... invynqx4tj
Voornaamste KB: het KB 01/12/1975 (ofte het verkeersreglement)
Ondergeschikt, ook het KB 16/03/1968.
Naast deze 2 KB's, zal je ook 1 en ander moeten weten over de mogelijke trajecten die je in Vlaanderen kan doorlopen om een definitief rijbewijs te kunnen behalen. De verschillende types voorlopig rijbewijs, welke voorwaarden zijn eraan gekoppeld ? Onder welke voorwaarden kan je grosso modo examen afleggen etc. Vormingsmoment voor begeleiders etc (wanneer wel/wanneer niet, enz...).
Voor het schriftelijk examen, worden er zeker ook definities gevraagd. Studeer die létterlijk uit je hoofd. Vermijd om die definities in eigen woorden te formuleren.
Dan zijn er doorgaans ook vragen bij, waarbij je wetteksten zelfstandig moet kunnen reproduceren.
Het schriftelijk examen, bevat ook nog enkele meerkeuze-vragen.
Opgelet: dit is mét gis-correctie !
Ben je hierin geslaagd, dan mag je naar het mondeling examen.
Hier komt men bvb heel vaak terug op je schriftelijk examen. Zorg er zeker voor, dat je weet waar je op je schriftelijk examen een steek hebt laten vallen. Het valt meestal niet in goede aarde, als je het dan nog steeds niet weet. Voorts gaan juryleden open vragen stellen over bvb "voorrang", over "stilstaan en parkeren" enz. Dan gaat men na, hoe grondig je de droge wetteksten ook écht begrijpt. "Moet ik dan (...) of mag ik ook (...) ?". Of men vraagt je welke verkeersregels er verschillen tussen "binnen de bebouwde kom" versus "buiten de bebouwde kom". Geloof me vrij: dat zijn pittige vragen, die zowat dwars door het ganse verkeersreglement gaan.
Ben je ook in dit gedeelte geslaagd, dan mag je na een hoop papierwerk, aan je stage beginnen bij een erkende rijschool. Vergis je niet, zonder vooropleiding, bedraagt die minimaal 300 uren. In die stage-uren, ga je meerijden met oa je mentor-lesgever wanneer die lesgeeft aan een kandidaat. Men zal jou ook tips en tricks geven cfr hoe je zou kunnen lesgeven. Op een vrij moment via bvb een rollenspel. Waarbij je even de lesauto gebruikt (maar dan zonder leerling). Je mentor speelt dan even de rol van leerling. Vervolgens, ga je lesgeven aan échte leerlingen onder toezicht van je mentor. Je krijgt tijdens je stage ook de kans om examenbegeleidingen mee te volgen.
Heb je je 300 stage uren volbracht, en ben je er klaar voor, dan volgt je laatste examen: je modelles.
Je loot een onderwerp uit. Je moet schriftelijk voorbereiden hoe je je les gaat aanpakken, enz enz. Vervolgens speelt 1 van de juryleden de rol van leerling.
En hier zit ook een stukje openbare weg in. Waarbij jij zélf een route moet voorbereiden, die dan vanuit het examencentrum vertrekt en weer toekomt. Aan jou de opdracht om een geschikte route uit te stippelen. Kunnen motiveren waarom je zo gereden bent. Opletten dat je je niet laat verrassen door wegenwerken, of door een recent veranderde verkeerssituatie. Onderweg zal de "leerling" natuurlijk fouten maken die een échte leerling ook zou kunnen maken tijdens je rijles. En dan verifieert men of (en hoe) je daarop reageert.
Ook zal je bij de debriefing achteraf je manier van lesgeven moeten kunnen motiveren.
Let wel. Er verstrijken sowieso meerdere weken tussen je schriftelijk examen, en je mondelinge examen. Niet geslaagd op je mondeling = opnieuw je schriftelijk afleggen in een volgende zittijd. Ben je dan uiteindelijk door zowel je schriftelijk, als daarna door je mondeling, moet je je stage volbrengen. Vergis je niet: 300 stage-uren, is niet minnetjes. Zeker niet als je dat nog met een huidige fulltime-job en een gezin moet combineren.
Reken, op pakweg een jaartje om een eerste brevet te behalen.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... invynqx4tj
Voornaamste KB: het KB 01/12/1975 (ofte het verkeersreglement)
Ondergeschikt, ook het KB 16/03/1968.
- rijverbod
- onmiddellijke intrekking van het rijbewijs
- vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen
- alcoholintoxicatie, dronkenschap
- gebruik van drugs of andere psychotrope stoffen
Naast deze 2 KB's, zal je ook 1 en ander moeten weten over de mogelijke trajecten die je in Vlaanderen kan doorlopen om een definitief rijbewijs te kunnen behalen. De verschillende types voorlopig rijbewijs, welke voorwaarden zijn eraan gekoppeld ? Onder welke voorwaarden kan je grosso modo examen afleggen etc. Vormingsmoment voor begeleiders etc (wanneer wel/wanneer niet, enz...).
Voor het schriftelijk examen, worden er zeker ook definities gevraagd. Studeer die létterlijk uit je hoofd. Vermijd om die definities in eigen woorden te formuleren.
Dan zijn er doorgaans ook vragen bij, waarbij je wetteksten zelfstandig moet kunnen reproduceren.
Het schriftelijk examen, bevat ook nog enkele meerkeuze-vragen.
Opgelet: dit is mét gis-correctie !
Ben je hierin geslaagd, dan mag je naar het mondeling examen.
Hier komt men bvb heel vaak terug op je schriftelijk examen. Zorg er zeker voor, dat je weet waar je op je schriftelijk examen een steek hebt laten vallen. Het valt meestal niet in goede aarde, als je het dan nog steeds niet weet. Voorts gaan juryleden open vragen stellen over bvb "voorrang", over "stilstaan en parkeren" enz. Dan gaat men na, hoe grondig je de droge wetteksten ook écht begrijpt. "Moet ik dan (...) of mag ik ook (...) ?". Of men vraagt je welke verkeersregels er verschillen tussen "binnen de bebouwde kom" versus "buiten de bebouwde kom". Geloof me vrij: dat zijn pittige vragen, die zowat dwars door het ganse verkeersreglement gaan.
Ben je ook in dit gedeelte geslaagd, dan mag je na een hoop papierwerk, aan je stage beginnen bij een erkende rijschool. Vergis je niet, zonder vooropleiding, bedraagt die minimaal 300 uren. In die stage-uren, ga je meerijden met oa je mentor-lesgever wanneer die lesgeeft aan een kandidaat. Men zal jou ook tips en tricks geven cfr hoe je zou kunnen lesgeven. Op een vrij moment via bvb een rollenspel. Waarbij je even de lesauto gebruikt (maar dan zonder leerling). Je mentor speelt dan even de rol van leerling. Vervolgens, ga je lesgeven aan échte leerlingen onder toezicht van je mentor. Je krijgt tijdens je stage ook de kans om examenbegeleidingen mee te volgen.
Heb je je 300 stage uren volbracht, en ben je er klaar voor, dan volgt je laatste examen: je modelles.
Je loot een onderwerp uit. Je moet schriftelijk voorbereiden hoe je je les gaat aanpakken, enz enz. Vervolgens speelt 1 van de juryleden de rol van leerling.
En hier zit ook een stukje openbare weg in. Waarbij jij zélf een route moet voorbereiden, die dan vanuit het examencentrum vertrekt en weer toekomt. Aan jou de opdracht om een geschikte route uit te stippelen. Kunnen motiveren waarom je zo gereden bent. Opletten dat je je niet laat verrassen door wegenwerken, of door een recent veranderde verkeerssituatie. Onderweg zal de "leerling" natuurlijk fouten maken die een échte leerling ook zou kunnen maken tijdens je rijles. En dan verifieert men of (en hoe) je daarop reageert.
Ook zal je bij de debriefing achteraf je manier van lesgeven moeten kunnen motiveren.
Let wel. Er verstrijken sowieso meerdere weken tussen je schriftelijk examen, en je mondelinge examen. Niet geslaagd op je mondeling = opnieuw je schriftelijk afleggen in een volgende zittijd. Ben je dan uiteindelijk door zowel je schriftelijk, als daarna door je mondeling, moet je je stage volbrengen. Vergis je niet: 300 stage-uren, is niet minnetjes. Zeker niet als je dat nog met een huidige fulltime-job en een gezin moet combineren.
Reken, op pakweg een jaartje om een eerste brevet te behalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Je moet ze letterlijk van buiten kennenmettes schreef: 06 okt 2025, 21:28 De wegcode is andere koek! Het is nogal droge tekst, niet echt in leesbare "mensentaal". Ik vermoed dat het niet de bedoeling is om die hele bundel van buiten te leren.
Waar & wanneer een bepaling geldt
Waar & wanneer uitzonderingen gelden
bvb dat je tot vlak voor een zebrapad mag parkeren ... als je daarbij NIET op de rijbaan staat
1 vd klassieke vragen hier op forum van wie theorie aan het leren is

-
In mijn vorig leven als chemie operator, vroeg ik aan de gasten in opleiding ook een schijnbaar "simpele" vraag ... waarbij het antwoord eigenlijk was om gans het proces uit te leggenbert.covens schreef: 07 okt 2025, 17:12 Of men vraagt je welke verkeersregels er verschillen tussen "binnen de bebouwde kom" versus "buiten de bebouwde kom". Geloof me vrij: dat zijn pittige vragen, die zowat dwars door het ganse verkeersreglement gaan.

-
Bedankt voor de info!
Het lijkt wel of ze je willen ontmoedigen om een opleiding voor instructeur aan te vatten.
Met van buiten leren bedoel ik vooral het kunnen papegaaien van droge wettekst. Dat vind ik onzinnig. Ik vind het vanzelfsprekend dat je de wegcode grondig kent met daarbij de uitzonderingen maar kunnen oplijsten wie bv allemaal bevoegde personen zijn of hoe ver de lading van een mallejan mag uitsteken... Ik vroeg me vooral af of ik dergelijke muggenzifterij moet verwachten.
Wat de automechanica betreft... Wordt er eigenlijk les gegeven in old timers? Ik heb dat ooit op school geleerd, 40 jaar geleden.
Het lijkt wel of ze je willen ontmoedigen om een opleiding voor instructeur aan te vatten.

Met van buiten leren bedoel ik vooral het kunnen papegaaien van droge wettekst. Dat vind ik onzinnig. Ik vind het vanzelfsprekend dat je de wegcode grondig kent met daarbij de uitzonderingen maar kunnen oplijsten wie bv allemaal bevoegde personen zijn of hoe ver de lading van een mallejan mag uitsteken... Ik vroeg me vooral af of ik dergelijke muggenzifterij moet verwachten.
Wat de automechanica betreft... Wordt er eigenlijk les gegeven in old timers? Ik heb dat ooit op school geleerd, 40 jaar geleden.
-
Je moet je niet te snel laten ontmoedigen.mettes schreef: 08 okt 2025, 14:58 Bedankt voor de info!
Mits een goeie vooropleiding, en gedegen studeren thuis, is het wel best te doen.
Zonder vooropleiding kàn ook, maar onderschat het dan zeker niet.
Ondermeer de definities ga je toch tamelijk letterlijk uit het hoofd moeten kennen.mettes schreef: 08 okt 2025, 14:58 Met van buiten leren bedoel ik vooral het kunnen papegaaien van droge wettekst.
Dat mag je vinden, dat is je goede recht.
Maar 't gaat erom of juryleden dat óók zo onzinnig zullen vinden.
Definities in eigen woorden formuleren, kàn tricky zijn op een mondeling examen.
Ofwel laat je cruciale elementen weg, en is de omschrijving die je geeft té ruimomvattend.
En dan krijg je vragen genre "Ah ja ? Dus volgens u beantwoordt ... dan ook aan de definitie van ... ?"
Ofwel voeg je, zonder dat je het doorhebt, er links of rechts iets aan toe, en wordt jouw omschrijving net té beperkt.
En dan krijg je vragen genre "Ah ja ? Dus volgens u beantwoordt ... dan niet aan de definitie van ... ?"
Menig kandidaat heeft zichzelf op die manier hopeloos vastgereden tijdens het mondeling examen. Met als gevolg: opnieuw beginnen vanaf het schriftelijk examen.
Een mallejan, nog niet meteen.mettes schreef: 08 okt 2025, 14:58 Ik vind het vanzelfsprekend dat je de wegcode grondig kent met daarbij de uitzonderingen maar kunnen oplijsten wie bv allemaal bevoegde personen zijn of hoe ver de lading van een mallejan mag uitsteken... Ik vroeg me vooral af of ik dergelijke muggenzifterij moet verwachten.
Maar qua uitsteken lading, zal je toch 1 en ander moeten weten.
Vooraan ? Niet ... behalve voor ?
Achteraan ? En wat indien de lading lang en ondeelbaar is ? En voor welk voertuig een uitzondering ?
Voorts zal je toch nét iets meer moeten weten dan dat een agent van de lokale of federale politie bevoegd persoon is. Ook zal je 't verschil moeten kennen tussen gemachtigde personen en bevoegde personen.
Verschil tussen alcohol-intoxicatie en dronkenschap. Wààg het bij je brevetten-examens bvb niet om die 2 door elkaar te halen (wat journalisten in de media zowat standaard doen, trouwens).
Verschil tussen rijverbod, onmiddellijke intrekking rijbewijs, vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen. Wat als iemand medisch ongeschikt verklaard wordt ? enz, enz, enz. In welke gevallen kàn men dat opleggen ? Wie legt dat op ? In welke gevallen 'moet' het zelfs opgelegd worden, enz enz enz. Met welk voertuig mag je nog wel of niet rijden, en waarom ?
Nee.mettes schreef: 08 okt 2025, 14:58 Wat de automechanica betreft... Wordt er eigenlijk les gegeven in old timers? Ik heb dat ooit op school geleerd, 40 jaar geleden.
Lesvoertuigen categorie B bij erkende rijscholen mogen sowieso al maximaal 5 jaar oud zijn. En indien ingeschreven voor 16 maart 2020, is er nog een jaartje respijt. Nog een Corona-maatregel.
Maar schrik niet als je voor je examens mechanica nog pakweg een carburator moet kunnen uitleggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Heel erg bedankt! Hier kan ik wel iets mee. Het is al wat overzichtelijker zo.
Met dat van die old timers bedoelde ik eigenlijk dat die leerstof eerder daar over gaat
Die is toch echt niet up to date.
Allez, dat wordt blokken geblazen!
Met dat van die old timers bedoelde ik eigenlijk dat die leerstof eerder daar over gaat

Allez, dat wordt blokken geblazen!