'Nieuw' voorlopig rijbewijs met 'oude' aanvraagdocumenten?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

'Nieuw' voorlopig rijbewijs met 'oude' aanvraagdocumenten?

Bericht door Mb »

Ik weet dat er vanaf 1 september vanalles verandert.
Ik ben zonet geslaagd voor mijn theoretisch exame, volgens de wetgeving NU kan ik in oktober mijn voorlopig rijbewijs model 3 afhalen (in oktober wordt ik 1.

Nu is mijn vraag:
Kan ik met de aanvraagformulieren op 1 September al een 'nieuw' voorlopig rijbewijs met vrije begeleiding afhalen?
Het gaat om zo'n aanvraagformulier waar model 1,2, en 3 nog op aangeduid staan.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

Hierboven moest natuurlijk staan: in oktober word ik 18 en niet 1
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Hoewel de ministeriële omzendbrief met de praktische uitvoeringsmodaliteiten nog niet verschenen is, komt het mij voor dat er andere formulieren zullen gebruikt worden voor de aanvraag van een voorlopig rijbewijs vanaf 1 september 2006.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

Jozef schreef: Beste,

Hoewel de ministeriële omzendbrief met de praktische uitvoeringsmodaliteiten nog niet verschenen is, komt het mij voor dat er andere formulieren zullen gebruikt worden voor de aanvraag van een voorlopig rijbewijs vanaf 1 september 2006.
Bedankt voor uw antwoord.

Misschien nog een vraag: zou ik dan terug naar de GOCA moeten gaan om deze nieuwe formulieren te gaan halen of zal dat op het gemeentehuis geregeld worden.
Of is hiervan nog niets bekend?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

MB schreef: zou ik dan terug naar de GOCA moeten gaan om deze nieuwe formulieren te gaan halen of zal dat op het gemeentehuis geregeld worden.
Of is hiervan nog niets bekend?
Dit is inderdaad officieel nog niet geregeld. Zodra we er meer over weten, lees je het op deze site.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

Is dit ondertussen al bekend? Omdat er onlangs nieuwe info over de vernieuwde opleiding is verschenen maar ik vind het antwoord er niet tussen.
Ik heb ook nog een mailtje gestuurd naar Renaat Landuyt zelf hierover maar die is met vakantie.

Michiel
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: NU kan ik in oktober mijn voorlopig rijbewijs model 3 afhalen
Hoe ga jij dat in oktober afhalen? Vanaf september bestaat dat niet meer.
Enkel zij die al een model hebben kunnen dit verder gebruiken.

PS @ Jozef
Ik zal morgen de rest van de ministeriele brief doormailen.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

eugeen schreef:
Quote: NU kan ik in oktober mijn voorlopig rijbewijs model 3 afhalen
Hoe ga jij dat in oktober afhalen? Vanaf september bestaat dat niet meer.
Enkel zij die al een model hebben kunnen dit verder gebruiken.

PS @ Jozef
Ik zal morgen de rest van de ministeriele brief doormailen.
eugeen, ik had het woordje 'NU' in hoofdletters gebrukt om duidelijk te maken dat het om de wetgeving die 'NU' is gaat.
Ik weet ook dat volgens de nieuwe wetgeving in oktober ik geen model 3 kan afhalen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik heb daarstraks eens aan een rijschoolinstructeur gevraagd hoe het zit met oude aanvraagdocumenten na 1 september. Zij wist me te vertellen dat er nog geen richtlijnen terzake zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bertje schreef: Ik heb daarstraks eens aan een rijschoolinstructeur gevraagd hoe het zit met oude aanvraagdocumenten na 1 september. Zij wist me te vertellen dat er nog geen richtlijnen terzake zijn
Normaal gesproken heeft de directie van de rijschool de ministeriële brief met uitleg ontvangen.


Tot 1 sept. kan je voorlopige rijbewijzen M1,M2,M3 of leervergunning aanvragen

Na 1 september kan je enkel als je deze voorlopige rijbewijzen al hebt, verder doen met deze.

Na 1 september wordt, als je nog geen voorlopig rijbewijs hebt, een voorlopig rijbewijs van het nieuwe systeem gegeven.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat is zo voor de rijbewijzen zelf ja, maar hier ging het over het aanvraagdocument voor een voorlopig rijbewijs.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

Bertje schreef: Dat is zo voor de rijbewijzen zelf ja, maar hier ging het over het aanvraagdocument voor een voorlopig rijbewijs.
Inderdaad.

Dit is het antwoord dat ik kreeg van Ivan Bruggeman van wegcode.be:
Quote: Over deze situatie staat er inderdaad niets vermeld in de omzendbrief.

Een medewerker van het kabinet van Minister Landuyt bevestigde me daarnet telefonisch dat de gemeenten op basis van de oude modellen van aanvraagformulieren, vanaf 01 september 2006, nieuwe voorlopige rijbewijzen kunnen uitreiken. De gemeenten zullen hiertoe de opdracht krijgen.

Hou er wel rekening mee dat je 2 pasfoto's zal moeten meenemen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ MB

Ik vermoed dat de meeste gemeentebesturen dan zullen vragen om even je naam en adres en rijksregisternummer op een nieuw document te schrijven. (In de ministeriele bijlage zit een nieuw AANVRAAG VOOR VOORLOPIG RIJBEWIJS in bijlage).

En men zal misschien het oude bij het nieuwe voegen.

Ik zie niet in hoe men op het oude gaat aanduiden welk soort voorlopig rijbewijs je wilt. Die nieuwe soorten staan daar immers niet op vermeld.
Mb
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2006, 00:00

Bericht door Mb »

Ondertussen heb ik het antwoord van iemand van wegcode.be.
Met de oude documenten kan men bij de gemeente een voorlopig rijbewijs bekomen ook NA 1 september.
Plaats reactie