Nieuwe regels voor het behalen van rijbewijs B vanaf 1.9.06

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Nieuwe regels voor het behalen van rijbewijs B vanaf 1.9.06

Bericht door Jozef »

Rijbewijs B behalen - belangrijkste regels vanaf 1 september 2006


Bestaande rijopleidingen

De bestaande rijopleidingen via de leervergunning (VERO = vervroegde rijopleiding) en via het voorlopig rijbewijs model 1, model 2 en model 3 worden afgeschaft.


Theoretisch examen

Je mag aan het theoretisch examen deelnemen van zodra je 17 jaar bent.

Van zodra je eens geslaagd bent, beschik je over een termijn van 3 jaar waarin je een voorlopig rijbewijs kan aanvragen. Als je dat niet doet en daarna toch een voorlopig rijbewijs wenst, moet je opnieuw het theoretisch examen afleggen tot je ervoor slaagt.


Voorlopig rijbewijs

Uren tijdens dewelke je er NIET mag mee rijden

van vrijdagavond om 22:00 u. tot zaterdagochted om 06:00 u.van zaterdagavond om 22:00 u. tot zondagochtend om 06:00 u.van zondagavond om 22:00 u. tot maandagochtend om 06:00 u.van de avond vóór een wettelijke feestdag om 22:00 u. tot de ochtend van die wettelijke feestdag om 06:00 u.van de avond van een wettelijke feestdag om 22:00 u. tot de ochtend van de volgende dag om 06:00 u.

Voorlopig rijbewijs MET begeleider

Geldigheid

Dit voorlopig rijbewijs is 3 jaar geldig. Ben je dan nog niet geslaagd voor het praktisch examen, dan moet je, om een nieuw voorlopig rijbewijs te bekomen, eerst opnieuw het theoretisch examen afleggen tot je ervoor slaagt.

Begeleider

Je begeleider moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

hij moet aan één van de volgende vereisten voldoen:

ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en houder zijn van één van de volgende in België afgegeven geldige documenten:

de identiteitskaart van Belg of voor vreemdelinghet bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregisterde verblijfskaart van onderdaan van een lidstaat van de Europese Economische Gemeenschappenhet attest van immatriculatie
OFhet bewijs leveren van zijn inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en houder zijn van een geldig verblijfsdocument
OFhouder zijn van één van de volgende in België afgegeven geldige documenten:

de diplomatieke identiteitskaartde consulaire identiteitskaartde bijzondere identiteitskaart.

hij moet een Belgisch of Europees rijbewijs bij zich hebben waarvan hij sedert ten minste 8 jaar houder is, en dat geldig is om het voertuig te besturen.

Als de begeleider enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag hij niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve als de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt.

hij mag niet vervallen zijn of gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen, en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel werden opgelegd naar aanleiding van een verval van het recht tot sturen.

hij mag je niet tegen betaling begeleiden, behalve indien hij een gebrevetteerde rijschoolinstructeur is.

Andere vervoerde personen

Je mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.

Voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider

Bijkomende voorwaarden om dit voorlopig rijbewijs te bekomen

Om dit rijbewijs te bekomen, moet je, naast het slagen voor het theoretisch examen, aan 3 voorwaarden voldoen:

je moet ten minste 18 jaar zijnje moet ten minste 20 uur praktijkonderricht gevolgd hebben bij een erkende rijschoolje moet een bekwaamheidsgetuigeschrift van een erkende rijschool tonen, waaruit blijkt dat je bewezen hebt bekwaam te zijn alleen te sturen.
Geldigheid

Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig. Ben je dan nog niet geslaagd voor het praktisch examen, dan kun je enkel nog een voorlopig rijbewijs MET begeleider bekomen.

Andere vervoerde personen

Je mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.


Praktisch examen

Wanneer kan je het praktisch examen afleggen?

Je moet 18 jaar of ouder zijn.Je moet sedert minstens 3 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.Je voorlopig rijbewijs moet nog geldig zijn.

Hoe dikwijls mag je het praktisch examen afleggen?

Er is geen maximum aantal keren. Maar telkens je 2 maal na elkaar niet slaagt, moet je eerst 6 uur praktijkonderricht bij een erkende rijschool volgen alvorens je het examen opnieuw mag afleggen.

Verloop van het praktisch examen

Het verloop van het praktisch examen blijft ongewijzigd tot 30 november 2006.

Om verwarring te vermijden, zullen wij daarom in een afzonderlijk bericht informatie verstrekken over de wijzigingen aan het verloop van het praktisch examen, welke slechts in voege treden vanaf 1 december 2006.

Proefperiode

Over de invoering van een proefperiode zal de regering een wetsontwerp indienen in de Kamer. Hierover staat dus nog niets vast.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik wordt in oktober van dit jaar 17 jaar. Welke mogelijkheden zijn er dan om met de auto te leren rijden?

Volgens wat ik uit de tekst opmaak is dan alleen rijden onder begeleiding mogelijk. Klopt dat?
Ik vermoed dat het het beste is om dan eerst 6 uur ofzo via de rijschool te doen om mij de basis te leren.

In ieder geval al dank bij voorbaat.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je wordt 17

Dus:
Je kan theorie-examen doen
Je kan oefenen met begeleider
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een gast schreef: Ik vermoed dat het het beste is om dan eerst 6 uur ofzo via de rijschool te doen om mij de basis te leren.
Dat is inderdaad een uitstekend idee.

In principe zijn dit 3 lessen van elk 2 uur. Vraag aan de rijschool of je toekomstige begeleider minstens tijdens één les mag meerijden, zodat hij kan zien welke methodes je aanleert in de rijschool.
Peter_

Bericht door Peter_ »

Ik ben nu 17 en wordt begin augustus 18...
Ik heb mijn theorie al gehaald.
Kan ik dan begin augustus het oude systeem van 9 maanden gebruiken en in september mijn voorlopig rijbewijs inleveren voor het systeem dat 1 september ingaat... 3 maanden met begeleider.

of kan ik enkel wachten tot 1 september om dan maar 3 maanden te moeten rijden met begeleider?

Ik ben al erg lang bezig met rijvaardigheden, dus zoek vooral de goedkoopste oplossing omdat ik de rijlessen niet nodig acht, momenteel...

Is het examen verschillend als je via het oude systeem of nieuwe systeem gaat doen, na 1 december?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Als je je theorie-examen succesvol hebt afgelegd, dan kan je op je 18de verjaardag een voorlopig rijbewijs model 3 aanvragen. Dit is 12 maanden geldig en je hebt een begeleider nodig. Vanaf 1 september kan je je oude voorlopig rijbewijs inwisselen voor een een nieuw voorlopig rijbewijs onder de nieuwe wetgeving.
Je begeleider moet wel al minstens 8 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs om als begeleider te mogen optreden onder de nieuwe wetgeving. Onder de huidige wetgeving die nog geldt tot 1 september was dit nog 6 jaar, zorg dus dat de begeleider die je uitkiest zowel aan de oude als aan de nieuwe voorwaarden voldoet als je van plan bent om je voorlopig rijbewijs om te ruilen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Peter_ schreef:

of kan ik enkel wachten tot 1 september om dan maar 3 maanden te moeten rijden met begeleider?
We hebben nog geen (expliciet) antwoord op deze vraag gekregen.
Voor alle duidelijkheid bedoelde hij dit:
als ik op 3 augustus mijn voorlopig rijbewijs haal en dat op 1 september omruil voor 1 volgens de nieuwe wetgeving, kan ik dan mijn praktisch rijexamen doen op 1 december 2006 of moet ik wachten tot 3 mei 2007?
muisje

Bericht door muisje »

dus je gaat nog niet moeten parkeren in het verkeer , maar het zal nog altijd tussen die paaltjes zijn? of heb ik nu ergens overgelezen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

muisje schreef: dus je gaat nog niet moeten parkeren in het verkeer , maar het zal nog altijd tussen die paaltjes zijn? of heb ik nu ergens overgelezen?
Quote: Koninklijk Besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B

Art. 42. - In bijlage 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 15 juli 2004, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1° in III, A, worden de bepalingen betreffende de manoeuvres van de categorie B opgeheven

2° III, B wordt aangevuld als volgt :

&quot17. Categorie B : de volgende manoeuvres worden op de openbare weg uitgevoerd:

1. Voorafgaande controles.

a) Verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding
b) Afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun
c) Nakijken of de portieren goed gesloten zijn
d) Banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
e) De nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig

2. Keren in een smalle straat

3. Parkeren achter een voertuig.&quot

3° VI, B wordt aangevuld als volgt :

&quot11° manoeuvres (alleen categorie B).&quot

...

Art. 46. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2006, met uitzondering van artikel 27, 1° tot en met 3°, artikel 37, 1° en 2° en artikel 42 die in werking treden op 1 december 2006.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Op een voorlopig rijbewijs uitgereikt vanaf 1 september 2006 is het koninklijk besluit van 10 juli 2006 van toepassing.
Quote:
Praktisch examen

Wanneer kan je het praktisch examen afleggen?

Je moet 18 jaar of ouder zijn.Je moet sedert minstens 3 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.Je voorlopig rijbewijs moet nog geldig zijn.
Met een voorlopig rijbewijs uitgereikt op 1 september 2006 kun je dus onder deze voorwaarden het praktisch examen afleggen vanaf 1 december 2006.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: 3. Parkeren achter een voertuig.&quot
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
steffi

Bericht door steffi »

Ik heb nu een voorlopig rijbewijs model 2 dat in Oktober vervalt. Kan ik in september dat omwisselen in het nieuwe voorlopig model 2 dat dan 18 maanden geldig is??? Of is dat niet mogelijk??

Stefanie
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

steffi schreef: Ik heb nu een voorlopig rijbewijs model 2 dat in Oktober vervalt. Kan ik in september dat omwisselen in het nieuwe voorlopig model 2 dat dan 18 maanden geldig is??? Of is dat niet mogelijk??
Beste Stefanie,

Een voorlopig rijbewijs van het huidig systeem zul je vanaf 1 september 2006 enkel kunnen omruilen voor een nieuw voorlopig rijbewijs MET begeleider (36 maanden geldig).

Wil je een nieuw voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider (18 maanden geldig), dan zul je je huidig voorlopig rijbewijs moeten inleveren en er een nieuw aanvragen.

Een iets andere procedure dus, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:
Quote: 3. Parkeren achter een voertuig.&quot
Ja Benny, dat is me ook opgevallen. Als er 100 m plaats vrij is achter dat voertuig, kan dat niet zo moeilijk zijn om erachter te parkeren hé.

Wellicht bedoelt men het parkeren tussen 2 voertuigen in de langsrichting.
steffi

Bericht door steffi »

Bedankt.

Nog een ander vraagje, normaal gezien moet ik nu binnenkort nog mijn controle les doen. Maar ik ben van plan mijn voorlopig rijbewijs om te ruilen in de nieuwen in september. Met of zonder begeleider weet ik nog niet. Wat moet ik met die les nu doen???

Stefanie
Plaats reactie