vraag 566 en 564

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Maria Buelens

vraag 566 en 564

Bericht door Maria Buelens »

Bij de oefenvragen 566 en 564 wordt er gevraagd wie er eerst mag. normaal gezien zou dat de auto zijn die van rechts komt maar er is een doorlopende fietspad. er is gezegd geweest dat het recht op voorrang van rechts vervalt wanneer dat er is. toch is mijn antwoord fout en krijgt de auto die van rechts komt voorrang. Waarom is dit?
dankje
Stefan Peeters
Administrator

Re: vraag 566 en 564

Bericht door Stefan Peeters »

Het doorlopende fietspad heeft geen invloed op de voorrangsregeling van de auto's.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Maria Buelens schreef: 24 apr 2025, 12:28 maar er is een doorlopende fietspad. er is gezegd geweest dat het recht op voorrang van rechts vervalt wanneer dat er is.
Dat was zo in 2004 tot 2006 ...

Een doorlopend fietspad dwarsen, was toen een manoeuvre, en dus moest je daarbij voorrang verlenen
Dat was de eerste flater-versie van het artikel over "voorrang op fietspad"
We zijn aan versie 3 momenteel ...
Maria Buelens

Les 20 voorrang van rechts bij een kruistpunt, punt 1 bij de uitzonderingen zegt duidelijk dat dit vervalt? in de huidige cursus
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Maria Buelens schreef: 07 mei 2025, 22:15 Les 20 voorrang van rechts bij een kruistpunt, punt 1 bij de uitzonderingen zegt duidelijk dat dit vervalt? in de huidige cursus
Wel alles lezen ...

De voorrang van rechts geldt niet wanneer er een doorlopend fietspad is.
In dat geval mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die op dat fietspad mogen rijden, eerst het kruispunt oprijden, gevolgd door de bestuurders die van rechts komen en tot slot de bestuurder [OP DE RIJBAAN - voorstel aanpassing] die voorrang van rechts heeft verleend.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -kruispunt

Merk op dat ook voetgangers die het fietspad mogen volgen, voorrang hebben ... :!:
Die situaties zijn verminderd, omdat een voetganger door aanpassing aan wegcode zelden nog op fietspad mag wandelen
Maria Buelens

Dus, eerst zij die op het doorlopend fietspad mogen rijden, dan de bestuurders die van rechts komen, dan de rest.
Dit is toch wat ik ook zeg? voorrang van rechts vervalt?
Reageren met een citaat van wat er in de online cursus staat is niet verhelderend als ik daar juist vragen over heb
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Maria Buelens schreef: 08 mei 2025, 12:33 Dus, eerst zij die op het doorlopend fietspad mogen rijden, dan de bestuurders die van rechts komen, dan de rest.
Dit is toch wat ik ook zeg? voorrang van rechts vervalt?
Voorrang van rechts vervalt tov de bestuurders op het doorlopend fietspad

Niet tegenover bestuurders op andere delen van de weg ...
Plaats reactie